۰ نفر

ریشه اصلی نارضایتی از زندگی مشترک چیست؟

۲۰ خرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۴۳
کد خبر: 642910
ریشه اصلی نارضایتی از زندگی مشترک چیست؟

وجود نارضایتی از زندگی مشترک یکی از عوامل مهم در فروپاشی و نابودی زندگی می باشد، زوجین می توانند با کمی دقت و حوصله در رفتار خود تا حدوی برای حل این مشکل و جلب رضایت طرف مقابل خود تلاش نمایند.

نشانه های نارضایتی از زندگی مشترک و روابط با همسر چیست

به گزارش اقتصاد آنلاین، همانطور که کاملا مشخص است خانواده دارای اهمیت ویژه ای می باشد و ثبات و پایداری خانواده ها به میزان رضایت از زندگی مشترک وابسته است، اما در دنیای امروز نارضایتی از زندگی مشترک بسیار افزایش یافته و خانواده های بسیاری این مشکل را تجربه می کنند.

دلایل نارضایتی از زندگی مشترک

ارتباط تاثیر بسزایی بر روی انسان ها دارد، کوکان و نوجوانانی که ارتباط امنی در سالهای کودکی و نوجوانی خود داشته اند، در زندگی زناشویی خود و ارتباط شان  موفقیت بیشتری نسبت به سایرین خواهند داشت. خودشناسی در ازدواج موضوعی مهم و پر اهمیت می باشد که نباید فراموش شود، یعنی اگر فرد خودش را دوست داشته باشد خیلی راحتتر می تواند با دیگران ارتباط برقرار نماید، ولی خویشتن شناسی منفی با حسادت ناسالم و وابستگی عدم پذیرش مرتبط می باشد که باعث طلاق و جدایی در زندگی خواهد شد.

مشکلات عمده در زندگی مشترک در اغلب موارد از کمبود آزادی یکی از دو طرف سرچشمه می گیرد، وقتی یکی از زوجین نتواند آن طوری که می خواهد عمل کند و انتقاد پذیر نیز نباشد، با کمتر شدن کیفیت رابطه کم کم دعوا و نارضایتی ها آغاز خواهد شد. نارضایتی در بین زوجین در هر مرحله ای از زندگی می تواند به وجود آید، اما اغلب در زمان هایی اتفاق خواهد افتاد که ایده های زوجین عملی نمی شود. زن و شوهر در زندگی مشترک خود باید بسیار هوشمندانه رفتار و عمل کنند تا اختلافات کوچک باعث بروز جدایی نشود.

رضایت زناشویی

زن یا مرد برای انتخاب همسر دارای عقایدی مخصوص به خود هستند، اکثر افراد دوست دارند فردی را به همسری برگزینند که از نظر طبقاتی، فرهنگی و دینی و … در یک سطح باشند. تین هم سطح بودن باعث جذب دو نفر به هم می شود و باعث استحکام وصلت و پیوند زناشویی خواهد شد.

اما در این مورد باید توجه داشته باشید که فقط همسان بودن زوجین دلیلی برای رضایت در زندگی مشترک نیست، زیرا زوجین بسیاری وجود دارند که با وجود هم سطح بودن در موارد بسیاری باز هم در زندگی دچار مشکل شده و از آن رضایت نداشته و جدا شده اند.

زوجین میزان رضایت از زندگی مشترک خود را با توجه به اندازه شادی و خوشبختی و خوشی در زندگی زناشویی و مشترک ارزیابی می نمایند و در این مورد هر چه به انتظارها و خواسته ها و نیازهای آنها در یک رابطه پاسخ مثبت داده شود اندازه رضایتت آنها بیشتر خواهد شد. نتیجه می گیریم که هر چقدر یک ازدواج پاسخگوی نیازهای افراد باشد میزان رضایت نیز بیشتر خواهد شد.

البته باید این را هم بدانیم که نیازهای افراد در ازدواج با هم فرق داشته و متفاوت می باشد، شاید یکی از زوجین پاسخگویی به نیاز جنسی را در اولویت بداند و فردی دیگر نیازهایی مثل عشق و عاطفه را مهمتر بداند، عدم پاسخ به هر یک از این موارد می تواند دلیلی بر نارضایتی در زندگی مشترک باشد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه با مهمترین موارد بروز نارضایتی ها در زندگی مشترک آشنا می شویم:

سکوت کردن بی مورد و بی جا

باید بدانیم که همواره سکوت نمودن راه حل خوبی به منظور فرو کش نمودن خشم نمی باشد. برخی اوقات نیاز است تا زوجین با هم صحبت کرده و از انتظارات و نارضایتی های خود همدیگر را مطلع سازند. سکوت کردن در اغلب موارد پوششی است برای پنهان کردن مشکلات، با سکوت نمودن و فرار از صحبت کردن، باعث پاک شدن صورت مساله خواهید شد تا اینکه بخواهید منصفانه و عاقلانه آن را حل کنید.

صحبت نمودن در مورد مسائل روزانه باعث تداوم در عشق خواهد شد و کمک زیادی به حل مشکلات خواهد کرد. محققان طی تحقیقات انجام شده در این مورد عنوان کرده اند که حرف زدن حتی در مورد چیزهای معمولی مثل یک فیلم یا آهنگ می تواند احتمال جدایی زوجین را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

داشتن انتظارات و توقعات بی مورد

در اغلب موارد داشتن توقعات بی جا و بی مورد بزرگترین عامل برای نابودی یک رابطه محسوب می شود. تفاوتی ندارد که این رابطه والد فرزندی است یا زناشویی. داشتن انتظارات بی جهت و بدون منطق باعث می شود تا رابطه از بین رفته و نابود شود برآورده نشدن انتظارات بی جا می تواند دلیلی بر نارضایتی از زندگی مشترک باشد.

اگر برای بالا بردن کیفیت رابطه خود تلاشی نکنید، انتظارات شما یا طرف مقابلتان از هم بالا خواهد رفت و بالا بودن انتظارات باعث می شود تا طرف مقابل خود را از برآورده کردن آنها عاجز ببیند و شرایط بدتر شود. با بیشتر شدن انتظارات و خواسته های ناعاقلانه امیدی برای بهبود زندگی مشترک وجود نخواهد داشت.

سرگرم شدن بی اندازه در دنیای مجازی

در حال حاضر افراد زیادی وجود دارند که دچار این مشکل هستند و ممکن است خود ما نیز به آن مبتلا باشیم، در همه حال و هرجایی باید گوشی تلفن در دستان ما باشد. اغلب افراد از شرایط واقعی و اصلی که در اطرافشان می گذرد بی اطلاع بوده و دائما در حال رصد کردن اخبار و اطلاعات فضای مجازی هستند، شاید بارها برایتان اتفاق افتاده باشد که با درگیر شدن در فضای مجازی دچار حال ناخوشی شویم که بر روابط اجتماعی و خانوادگی اثر گذار باشد. اشخاصی که تجربه بودن در فضای مجازی را بیش از حد معمول داشته اند، اینگونه تجربه کرده اند که اختلافات موجود در گروها و شبکه های مجازی آنها بر روی روابط خانوادگی و روابط با همسرشان تاثیر گذار بوده است و تاثیرات منفی برایشان به دنبال داشته است. این تاثیرات منفی در برخی موارد به اندازه ای است که به طلاق منجر می شود.

نداشتن مهارت در برقراری ارتباط

همانطور که می دانیم در هیچ مقطع و کلاس درسی نحوه ارتباط با طرف مقابل بر طبق شخصیت او به افراد آموزش داده نمی شود. اغلب ما انسان ها اشتباهاتی در این مورد داریم، زیرا با طرف مقابل خود بنا به میل خودمان رفتار کرده و ارتباط برقرار می کنیم، از این رو دائما دچار اختلاف و درگیری های حل نشده خواهیم شد. باید بدانیم که هر فردی دارای شخصیت منحصر به فرد و متفاوت بوده و با ما فرق هایی دارد.

باید یاد بگیریم که با هر شخصی مطابق با بعد شخصیتی او و شرایطی که در آن قرار دارد ارتباط برقرار نماییم، در این صورت علاوه بر صدمه نزدن به خود به طرف مقابل خود نیز ضربه نخواهید زد. مثلا اگر در یک فرد بعد احساسی شخصیت او بیش از دیگر ابعادش نمایان باشد باید طوری با او ارتباط برقرار کرد که با فردی که بعد منطقی اش نمایان تر است متفاوت باشد.

زندگی زناشویی و مشترک نیز اینگونه است باید در طول زندگی خود بدانید که چطور با همسرتان ارتباط درست برقرار کنید و اختلافات و انتظارات خود را با او در میان بگذارید تا دلخوری و نارضایتی ایجاد نشود.

نه گفتن مداوم و همواره ناراضی بودن

در برخی موارد یکی از زوجین بدون توجه به موضوع و دقت در آن مورد، موضوع را رد می نمایند و بدون دلیل نه می گویند. همواره نه گفتن خسته کننده خواهد شد، این نه گفتن ها می تواند نه به مهمانی، نه به تماشای فیلم و یا نه به خرید رفتن و وقت گذراندن با دیگران باشد. نه گفتن همیشگی یک هشدار جدی در رابطه است.

دارا بودن نظرات متفاوت بین زن و مرد کاملا طبیعی می باشد ولی اگر بیش از اندازه شود می تواند ادامه راه را با مشکلاتی رو به رو کند. این مشکل در مراحل مختلف زندگی می تواند تغییر کند، نه گفتن دائمی می تواند دلیل نارضایتی از زندگی مشترک برای زوجین باشد.

درگیر شدن بر سر مسائل مالی

اختلاف داشتن بر سر مسائلی مانند عادات خرج کردن و پس انداز نمودن، تفاوت در میزان درآمد، نداشتن توافق بر روی اینکه هر کدام باید چطور حقوق ماهیانه خود را خرج کنند و یا صاف نمودن بدهی ها و کلیه مسائل مربوط به خرج پول می تواند باعث ایجاد مشکل و دردسر در روابط زوجین گردد. در حال حاضر اغلب زنان همراه با مردان در بیرون از منزل کار می کنند و برای خود منبع درآمدی دارند، این موضوع که بسیار دیده می شود باعث بروز سردرگمی هایی در خرج کردن حقوق ماهیانه برای زوجین شده است.

برای حل این مشکل باید زوجین قبل از هر چیزی در مورد نحوه خرج کردن و اینکه حقوق چه کسی برای چه چیزی صرف شود صحبت کنند تا در آینده دچار مشکلات مهم و جدی نشوند.

تاثیرات مشکلات اقتصادی بر روی رضایت از زندگی زناشویی قابل کتمان نمی باشد، رضایت زناشویی در موارد اقتصادی در ابعاد مختلفی نمایان می شود:

حبس نیازها: کنار آمدن با شرایط سخت مالی شاید در آغاز راه امکان پذیر باشد، ولی وقتی که این شرایط بد دائمی شود و بسیاری از نیازها بدون پاسخ بمانند، باعث بروزز مشکلات بعدی در زندگی خواهد شد. انباشته شدن نیازها باعث خواهد شد تا پس از گذشت مدت زمانی داشتن یک نیاز و درخواست ان به یک خواسته ی نابجا تبدیل شود و در نتیجه باعث بروز مشاجره و اختلاف شود.

حمایت مالی از سوی خانواده: ازدواج با شخصی که از نظر مالی توان کافی ندارد و بعد از ازدواج همچنان نیاز به کمک خانواده داشته و متکی به خانواده می باشد، امکان دخالت از سوی خانواده را ایجاد خواهد کرد. در سالهای اولیه ازدواج شاید مشل اقتصادی چندانی وجود نداشته باشد و نیازهای زندگی توسط والدین تامین شود اما این ممنللهوضوع به همان اندازه اجازه دخالت والدین در زندگی را خواهد داد و این موضوع زمینه بروز مشکلات بین زن و شوهر و هدم رضایت از زندگی زناشویی را به دنبال دارد.

مدیریت کردن نامناسب درآمدها: در برخی موارد شرایط اقتصادی نسبتا بد نبوده و تناسب اوضاع زندگی است، ولی نوع و شیوه خرج کردن و پس انداز زوجین باعث ایجاد اختلاف بین زوجین می شود. نداشتن مدیریت صحیح در خرج و پس انداز درآمد می تواند باعث بروز مشکلاتی بین زوجین شود و عدم رضایت از زندگی مشترک را به دنبال داشته باشد.

سایر عوامل تاثیر گذار

علاوه بر مواردی که در بالا به آنها اشاره شد برخی عوامل دیگر وجود دارند که بر روی رضایت و عدم رضایت از زندگی زناشویی تاثیر گذار هستند، مواردی مانند اهمیت دادن زیاد به مادیات، تجمل گرا بودن، چشم هم چشمی ها، دخالت های اطرافیان و مقایسه با دیگران نیز باعث بروز مشکلات و نارضایتی خواهد شد. هر کدام از این موارد به نوعی تنش ها و درگیری هایی را ایجاد خواهند کرد، داشتن ازدواجی بدون تحقیق و آشنایی با طرف مقابل در بروز این درگیری ها نقش بسیاری دارد.