۰ نفر

لطفا شیوه صحیح صحبت کردن با همسر خود را بیاموزید!

۱۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۳۴
کد خبر: 642541
لطفا شیوه صحیح صحبت کردن با همسر خود را بیاموزید!

نحوه صحبت با همسر اغلب چالش‌هایی را برای زوجین به همراه دارد. نداشتن مهارت‌های ارتباطی مناسب یکی از دلایل اختلافات بین زن و شوهر است.

چگونه با همسر خود صحبت کنیم؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، بسیاری از زوجین علارغم علاقه‌ای که نسبت به یکدیگر دارند نمی‌دانند چطور با همسرخود به شیوه‌ای صحیح صحبت کنند و یا واکنش‌های ناسازگارانه از خود نشان می‌دهند. صحبت با همسرتان به صورتی که در کلامتان محبت، احترام و درک وجود داشته باشد، به نزدیک شدن شما به یکدیگر کمک خواهد کرد. اما برای داشتن چنین مکالمه‌ای و ایجاد یک ارتباط صحیح با همسرتان بهتر است آگاهی و اطلاعات خود را در زمینه نحوه رفتار با همسر و زندگی مشترک افزایش دهید. پیشنهاد می‌شود با مراجعه به مشاوره خانواده در صدد حل مشکلات زندگی مشترک خود برآیید.

صحبت با همسر چگونه باید باشد؟

در ادامه مهمترین مسائلی را که باید در صحبت کردن با همسر در نظر گرفت شرح داده‌ایم. شاید رعایت تمام آن‌ها برای شما سخت باشد اما اگر کم کم آن‌ها را تمرین کنید، روابط بهتری خواهید داشت. این گونه می‌توانید از بسیاری از اختلافات با همسر خود نیز پیشگیری کنید. 

1- احترام بگذارید

احترام در واقع حریمی است که بین زن و شوهر قرار گرفته و مانع از توهین، بد دهنی و تحقیر هم می‌شود. زوجین باید تلاش کنند که احترام و حریم بینشان از بین نرود و از بد دهنی و رفتار بی نزاکت خودداری کنند.

2- صمیمیت داشته باشید

به همسرتان ابراز علاقه کنید. هنگام صحبت‌هایی که خیلی بحرانی نیستند او را نوازش کنید و گاهی قربان صدقه او بروید. نشان دادن علاقه بسیار به افزایش محبت و توجه همسرتان کمک می‌کنید.

3- مهارت گوش دادن

یکی از مهم‌ترین مراحل صحیح صحبت کردن، آموختن مهارت گوش دادن است. توجه کامل به صحبت‌های همدیگر، دادن بازخورد، سوال پرسیدن و واکنش‌های هیجانی، می‌تواند توجه شما را نشان دهد. به صحبت‌های همسرتان فقط بخاطر گوش دادن گوش نکنید، بلکه بخاطر اینکه برای شما مهم است و او را دوست دارید به حرف‌هایش گوش دهید. گوش کردن و درک همسر از مهم‌ترین نکات همسرداری است که لازم است همسران آن را در خود تقویت کنند. 

4- در رابطه صداقت داشته باشید

در بسیاری از مقالات همین مجموعه، از اهمیت صداقت در زندگی مشترک صحبت کرده ایم. اساس هر رابطه صداقت و اعتماد است. بنابراین سعی کنید از همان ابتدای زندگی صادقانه با همسر خود صحبت کنید و در مقابل صداقت او، هرچند درباره یک مسئله بد، واکنش مثبت نشان دهید تا از صداقت خود پشیمان نشود.

5- اعتماد کنید

اعتماد اهمیت یکسانی با صداقت دارد. باور نکردن حرف‌های شریک زندگی و شک کردن به گفته‌های او از دو جنبه ناشی می‌شود. اول اینکه ممکن است او در دفعات گذشته دروغ گفته باشد. دوم اینکه ممکن است شما بیش از حد مشکوک و بی اعتماد باشید که در این صورت همسرتان برای پیشگیری از کشمکش مجبور به دروغ گفتن شود و این چرخه معیوب همینطور ادامه پیدا کند. یادگیری مهارت‌های زندگی و برطرف کردن این مشکلات با کمک یک متخصص مسائل خانواده قابل برطرف شدن است.

6- در حین صحبت با همسر خود تهمت نزنید

یکی از بدترین اتفاقی که می‌تواند بین زن و شوهر رخ دهد این است که به همسرتان تهمت بزنید و او را به کاری که نکرده، متهم کنید. با این کار اعتماد، احترام، صمیمیت و پذیرش بین دو طرف تخریب می‌شود. 

7- نقاط ضعف و قوت

سعی کنید در صحبت با همسرتان، از دست گذاشتن روی نقاط ضعف یا اشتباهات گذشته یکدیگر پرهیز کنید. این مسئله به شما کمک می‌کند که مسائل را زودتر برطرف کنید و دوباره با بازگشت به گذشته، اوقات خود را تلخ نکنید. در عوض بر نکات مثبت و قوت در شخصیت او تمرکز کنید و از خوبی‌هایش تقدیر کنید. در خانواده‌ای موفق تمام اعضای خانواده موفقیت‌ها و نقاط قوت یکدیگر را در نظر می‌گیرند و همواره پشتیبان هم هستند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله خانواده موفق را مطالعه کنید.

8- ذهن خوانی نکنید

همیشه سعی کنید به همسرتان اجازه دهید صحبت او تمام شود. حتی اگر آشکارا دروغ می‌گوید و یا یک چیز کاملا غلط را بازگو می‌کند. حدس زدن ادامه حرف‌های همسر و قطع کردن صحبت‌های او، اصلا روش درستی برای نشان دادن آگاهی و معلومات شما نیست. 

9- حواس خود را جمع کنید

سعی کنید فرایند گوش دادن و صحبت کردن، یک عمل مجزا و مهم باشد. نه کاری که می‌شود هنگام تماشای تلویزیون، هنگام غذا خوردن و یا هنگام خواب انجام داد. سعی کنید وسایل و چیزهایی مثل موبایل که حواس شما را پرت می‌کند کنار بگذارید و با فقط همسرتان صحبت کنید.

10- صحبت با زبان بدن با همسر

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مکالمه بین دو نفر، ارتباط غیر کلامی یا زبان بدن است. برخی از حالات بدن که می‌تواند به شما کمک کند، عبارتند از:

_دست به سینه یا به قول معروف با گارد بسته ننشینید.

_با حالت گشوده به همسر نگاه کنید اما تصنعی و ساختگی نباشید.

_سرتان را تکان دهید و به چشم هایش نگاه کنید.

_با حالتی که گوینده نشسته است بنشینید.

11- موضوعات را با هم قاطی نکنید

سعی کنید در صحبت کردن، از ارجاع دادن صحبت‌ها به مطالب یا مشکلات قبلی پرهیز کنید. شما بازجو نیستید که از حرف‌های همسرتان علیه او استفاده کنید. در مورد هر مشکلی که حرف می‌زنید، وارد مسائل دیگر نشوید و آن‌ها را به هم ربط ندهید. مثلا همسری که سیگار می‌کشد و مرتب لباس هایش پاره می‌شود را نباید با جملاتی مثل «از بس سیگار کشیده‌ای راه رفتن یادت رفته» یا موارد این چنین آزار دهید.

12- اصلاح لحن بیان در صحبت با همسر

در خیلی از موارد، محتوای صحبت باعث درگیری نمی‌شود، بلکه لحن بیان بد و توهین آمیز است که نادرست است. لحن صحیح صحبت کردن یک مهارت است که می‌توانید به کمک یک روانشناس یا متخصص ارتباطات آن را یاد بگیرید. لحن تهاجمی و پرخاشگرانه شوهر و یا لحن تحقیر آمیز زن از معمول‌ترین لحن‌های نادرست بین زن و شوهر است.

13- خط قرمز‌ها در صحبت با همسر

برای همدیگر حریم شخصی مشخص کنید و از همسرتان بخواهید به حریم شما احترام بگذارد. اعتقادات شخصی شما، خانواده، سلایق و ... می‌تواند خط قرمز همسرتان باشد. سعی کنید در صحبت هایتان، حتی هنگام عصبانیت به آن‌ها بی احترامی نکنید. همچنین می‌توانید در صحبت هایتان از نقاط قوت همسرتان صحبت کنید. اگر بگویید همسرتان هیچ نقطه قوت و هیچ ویژگی خوبی ندارد پس باید به شعور و انتخاب خودتان شک کنید. مقاله حد و مرز در روابط را مطالعه کنید.

14- بی طرف و بدون قضاوت باشید

سوگیری نداشته باشید. اگر همسر شما درباره یک کار زشت هم صحبت می‌کند، سعی کنید قاضی نشوید و او را گناهکار جلوه ندهید. به حرف هایش گوش دهید، آرام پیش بروید و در یک فضای محترمانه اشتباهاتش را به او گوشزد کنید.

15- درباره همه چیز صحبت کنید

هیچ چیز را در صحبت هایتان از همسرتان مخفی نکنید. همسر در وهله اول باید دوست شما باشد و شما بتوانید در مورد همه چیز با او صحبت کنید. این مسئله به افزایش میزان صمیمیت و تعلق بین زوجین کمک می‌کند. اختلافات در بسیاری از مواقع در اثر نبود راهی برای تبادل نظرات پیش می‌آید. 

16- ارتباط چشمی را فراموش نکنید

از مهم‌ترین نکاتی که در حرف زدن با همسر خود باید به خاطر داشته‌باشید، برقراری ارتباط چشمی است. زمانی که همسرتان با شما صحبت می‌کند به او نگاه کنید. معمولا اختلافات زناشویی از همین موضوع نشأت می‌گیرد؛ زمانی که همسرتان با شما صحبت می‌کند و شما مشغول گوشی موبایل و یا تلویزیون هستید و او از این که هیچ توجهی به صحبت‌هایش نمی‌کنید ناراحت و عصبانی می‌شود.

نکات مهم در صحبت کردن با همسر

دو اصل مهم را در صحبت کردن با همسر خود به یاد داشته‌باشید؛ اول این که سعی کنید کنتر از فاعل «تو» در مخاطب قرار دادن همسر استفاده کنید. زمانی که در جملات خود مدام از این کلمه استفاده می‌کنید، حس مقصر بودن را به همسر خود القا می‌کنید و او را مورد سرزنش قرار می‌دهید. هر چند همسرتان مقصر باشد نباید به صورت سرزنشگرانه با او صحبت کنید، این گونه صحبت کردن منجر به فراری شدن او از بحث می‌شود و تمایلی برای صحبت با شما ندارد. اصل دوم این است که فاعل «من» را در ابتدای جملات خود به کار ببرید. برای مثال به جای این جمله «تو همیشه با این رفتارت من را عصبانی می‌کنی» بهتر است بگویید «من از این رفتارت ناراحت هستم».

سعی کنید همیشه موقعیت زمانی و مکانی مناسبی را برای صحبت کردن انتخاب کنید. صحبت کردن با همسر در مورد مسائل مهم و چالش برانگیز زندگی، زمانی که از سرکار برگشته و بسیار خسته به نظر می‌رسد، نه تنها کمکی به رابطه شما نمی‌کند بلکه ممکن است منجر به بی‌تفاوتی و بی‌توجهی همسر و یا دعوا اختلاف شود. سعی کنید به لحن صحبت خود توجه داشته‌باشید و از صحبت کردن با لحن تحقیرآمیز و یا پرخاشگرانه بپرهیزید. زمانی که خودتان را تغییر دهید و صبر و تحمل به خرج بدهید، همسرتان نیز به مرور زمان رفتار و صحبت کردنش را با شما اصلاح می‌کند.

تفاوت های ژنتیکی زن و مرد در صحبت کردن

حرف زدن و گوش دادن در بین زنان و مردان تفاوت دارد. مردان اصولا کمتر حرف می‌زنند و گوش دادن را ترجیح می‌دهند. زنان حرف زدن را دوست دارند و خیلی به شنیدن علاقه نشان نمی‌دهند. زنان از مردان انتظار دارند مثل خودشان واکنش‌های هیجانی نشان دهند اما مردان معمولا سکوت می‌کنند و سعی می‌کنند توجه کنند. 

دوران قبل از پریودی و خود پریودی در زنان، باعث پایین آمدن خلق و آستانه تحمل آن‌ها می‌شود. مرد باید نحوه صحبت با همسر در زمان پریودی را یاد بگیرد و در حرف هایش جانب احتیاط را رعایت کند. در موقعیت‌های حساس شغلی و مالی مرد، زنان باید سعی کنند مقداری خلق خود و شوهرشان را تنظیم کنند و به او در گذشتن از این دوره‌های بحرانی کمک کنند.

جمع بندی نکات در صحبت با همسر

در کل، درک متقابل اصلی‌ترین مسئله در صحبت کردن و شنیدن است. مرد باید ویژگی‌ها و شرایط ویژه زن و زن شرایط مرد را درک کند و با احترام به تفاوت‌ها، راهکارهای حل مسئله، مهارت‌های زندگی و مهارت ارتباطی را یاد بگیرند و در زندگی بکار ببرند. برای آن که یک مکالمه موثر داشته باشید هر دو طرف باید موارد گفته شده را رعایت کنند.