۰ نفر

اگر می‌خواهید توهم بزنید، این تصاویر را ببینید!

۱۵ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۲۳
کد خبر: 641531
اگر می‌خواهید توهم بزنید، این تصاویر را ببینید!

یافته‌ها نشان می‌دهد با دیدن تصاویر توهم‌زا می‌توان به درک بهتری از جهان اطراف رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، وقتی تصویر پایین را مشاهده می‌کنید، به نظر می‌رسد که لکه سیاه در مرکز در حال گسترش است؟ اگر اینطور باشد، به این معنی است که شما مانند اکثر مردم هستید - و مغز شما ممکن است فکر کند که وارد یک تونل می‌شوید و چشمان خود را بر این اساس تنظیم می‌کند.

به عنوان بخشی از مطالعه اخیر به رهبری پروفسور برونو لانگ، پروفسور دانشگاه اسلو، از مجموع ۵۰ آزمودنی بزرگسال با بینایی طبیعی (۳۱ زن، ۱۹ مرد) خواسته شد که به توهم نوری جدید توسعه یافته «حفره در حال گسترش» نگاه کنند. آن‌ها ۲۶ نسخه از آن را در ترکیب رنگ‌های مختلف لکه نقطه مشاهده کردند.

دیدن این تصاویر شما را متوهم می‌کند

ترکیب ساده نشان داده شده در اینجا - با یک لکه سیاه و نقاط روی پس زمینه سفید - قوی‌ترین واکنش را ایجاد کرد، با حدود ۸۶ درصد از شرکت کنندگان این تصور که سوراخ در حال گسترش است.

علاوه بر این، مشخص شد که هرچه ادراک گزارش‌ شده بیشتر باشد، مردمک‌های فرد به‌طور ناخودآگاه با مشاهده این توهم گشادتر می‌شوند. این نشان می‌دهد که مغز آن‌ها طوری واکنش نشان می‌دهد که گویی افراد در واقع وارد یک تونل تاریک شده‌اند و مردمک‌های خود را بازتر می‌کنند تا نور بیشتری جذب کنند.

در اینجا بر اساس توهم جدید «حفره در حال گسترش» نشان می‌دهیم که مردمک به نحوه درک ما از نور واکنش نشان می‌دهد - حتی اگر این «نور» مانند توهم خیالی باشد - و نه فقط به مقدار انرژی نوری که در واقع وارد می‌شود.

لانگ گفت: «توهم سوراخ در حال انبساط باعث اتساع متناظر مردمک می‌شود، همانطور که اگر تاریکی واقعاً افزایش یابد این اتفاق می‌افتد.»

اکنون امید است که این یافته‌ها بتواند به درک بهتری از راه‌هایی که سیستم بینایی ما از جهان اطراف ما معنا می‌دهد منجر شود.

مقاله‌ای در مورد این تحقیق – که شامل پروفسور آکیوشی کیتائوکا از دانشگاه Ritsumeikan ژاپن و دانشجوی دکترا شعیب نبیل از دانشگاه ساسکس بریتانیا نیز می‌شود – اخیراً در مجله Frontiers in Human Neuroscience منتشر شده است.