۰ نفر

با قارچ غذا چی بپزم که همه دوست داشته باشن؟

۱۰ خرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۴۰
کد خبر: 640413
با قارچ غذا چی بپزم که همه دوست داشته باشن؟

قارچ، به‌دلیل فواید زیادی که برای سلامتی دارد، درحال محبوب‌شدن است. قارچ، سرشار از مواد مغذی است. خواص قارچ برای پوست، مو و سلامتی بسیار زیاد است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، همانطور که قارچ معجزه ای در زندگی ماریو قارچ خور در بازی های معروف و قدیمی برادران ماریو بود در زندگی واقعی هم، قارچ نوعی ابر غذا است. در این نوشتار چند دستور عالی و طرز تهیه غذا با قارچ را برایتان آماده کرده ایم.

۱. لازانیا گوشت و قارچ

مواد لازم:

– ۱ بسته پاستای لازانیا

– ۵۰ گرم پارمسان

– روغن

سس راگو:

– ۲ عدد پیاز حسابی ریز شده

– ۷۰ گرم گوشت چرخ کرده

– ۶ ورقه‌ی نازک گوشت (بیکن)

– ۳ عدد گوجه فرنگی کوچک ریز شده

– ۱ عدد برگ بو

– ۲۵۰ میلی لیتر نوشیدنی قرمز!

بشامل قارچ:

– ۷۰ گرم کره

– ۵۰ گرم آرد ساده

– ۵۰۰ میلی لیتر شیر

– ۱۰۰ گرم قارچ دکمه‌ای خرد شده

– ۲۰۰ گرم قارچ شاه صدف خرد شده

– ۱۰۰ گرم girolles خرد شده

– ۱ مشت قارچ تیره‌سر

– ۶ برگ مریم گلی

۱. در یک قابلمه‌ی بزرگ، گوشت چرخ کرده و ورقه‌های گوشت (بیکن) را تا زمانی که گوشت چرخ کرده قهوه‌ای می‌شود بپزید. آن را از روی اجاق بردارید و کنار بگذارید.

۲. ۲ قاشق غذاخوری روغن را درون تابه گرم کنید و پیازها را تا زمانی که نرم می‌شوند بپزید اما نگذارید رنگ بگیرند. گوشت را دوباره اضافه کنید، سپس نوشیدنی قرمز روی آن بپاشید و به مدت ۱۰ دوازده دقیقه‌ی دیگر بپزید، گاهگاهی هم بزنید. گوجه‌ها را اضافه کنید، برگ بو و همین طور نمک و فلفل را بیفزایید.

۳. درپوشی روی تابه بگذارید و اجازه دهید مواد بپزد ، گاهگاهی آن را هم بزنید، حدودا یک ساعت. بعد از این، درپوش را بردارید و اجازه دهید نیم ساعت دیگر هم بپزد تا زمانی که راگو غلیظ شود.

۴. آب جوش را روی قارچ تیره سر خشک شده بریزید و اجازه بدهید به مدت ۲۰ دقیقه خیس بخورد. ۲ قاشق غذاخوری روغن را در یک تابه گرم کنید و girolles را بپزید، قارچ‌های دیگر را تا نرم می‌شوند در بسته درون ظرف نگه دارید. مریم گلی را اضافه کنید و چند دقیقه دیگر بپزید سپس آن را کنار بگذارید.

۵. قارچ تیره‌سر را آبکشی کنید، آب آن را نگه دارید. آب را به سس آرگو اضافه کنید، تیره‌سر را ریز و آن را به سایر قارچ‌ها اضافه کنید.

۶. برای درست کردن بشامل، کره را آب و به آن آرد اضافه کنید. بپزید، تمام مدت هم بزنید، تا مخلوط آرد به رنگ طلایی در بیاید.

۷. در قابلمه‌ای جدا، شیر را تا حد جوشیدن گرم کنید. هر بار کمی از آن را درون مخلوط آرد و کره اضافه کنید، تا زمانی که با هر اضافه کردن نرم می‌شود بزنید. این کار را تا زمانی که کل شیر اضافه می‌شود ادامه دهید، بعد سس را بجوشانید و به مدت حدودا پنج شش دقیقه بپزید تا سس غلیظ شود. روی آن نمک و فلفل بپاشید، بعد قارچ‌ها را اضافه کنید و آن را کنار بگذارید.

۸. فر را روی ۱۸۰ درجه‌ی سانتیگراد قرار دهید.

۹. برای درست کردن لازانیا، یک لایه آرگو اضافه کنید، بعد یک لایه ورقه‌ی پاستا. روی آن یک لایه‌ی بسیار نازک بشامل قارچ بمالید، بعد یک لایه‌ی دیگر ورقه‌ی پاستا، سپس یک لایه آرگو.

۱۰. یک لایه‌ی نازک دیگر بشامل اضافه کنید، بعد ورقه‌های پاستا، بعد همین مراحل را تا انتها ادامه دهید. در لایه‌ی آخر ورقه‌های پاستا، باقی بشامل را اضافه کنید تا اینکه یک لایه‌ی ضخیم و خوب به دست بیاید. پنیر پارمزان را روی آن رنده کنید و به مدت ۳۰-۴۰ دقیقه بپزید تا طلایی و حباب دار بشود.

۱۱. با سالاد دارای سرکه‌ی تند سرو نمایید.

۲. پاستا مرغ و قارچ با خامه

مواد لازم

۴ تا ۶ عدد سینه مرغ بدون استخوان و بدون پوست

۴/۱ فنجان کره

۸۵ گرم سس سالاد ترکیبی ایتالیایی

۲/۱ فنجان آب

۱ قوطی سوپ قارچ غلیظ

۱۱۳ گرم پنیر خامه‌ای با پیازچه

پاستا رشته‌ای

فر را از قبل با دمای ۱۶۲ درجه سانتیگراد گرم کنید.

کره را در تابه بزرگی ذوب کنید.

سس سالاد، آب و سوپ قارچ یکدست و خامه‌ای را به آن اضافه کنید.

پنیر خامه‌ای را به ترکیب بالا اضافه کنید و هم بزنید تا نرم شود.

مرغ را در ظرف مخصوص پخت قرار بدهید و سس را روی آن بریزید.

اجازه دهید این ترکیب به مدت ۶۰ دقیقه بپزد.

۱۰ دقیقه قبل از پایان زمان پخت مرغ پاستا را طبق دستور روی پاکت آن بپزید و آبکش کنید.

پاستا را در ظرف مورد نظر کشیده و با سس مرغ را روی آن بریزید.

غذای شما آماده است. نوش جان!

۳. کاسرول سبزیجات با اسفناج و قارچ و پنیر

مواد مورد نیاز

الف. ۴ قاشق غذاخوری روغن زیتون فرا بکر، به علاوه‌ی مقداری بیش‌تری برای چرب کردن ظرف

ب. ۸ فنجان نان ایتالیایی (روستایی)، قسمت‌های ترد جدا شود و به مکعب‌های ۲ سانتی‌متری تقسیم شود

پ. نمک کوشر و فلفل سیاه تازه‌ی آسیاب شده

ت. ۲۸۰ گرم قارچ، خرد شده (حدود ۴ فنجان)

ث. ۲ حبه سیر، خرد شده

ج. ۱۴۰ گرم اسفناج تازه (حدود ۵ فنجان)

چ. ۱۱۰ گرم پنیر گرویر، رنده شده به صورت درشت (حدود یک و نیم فنجان)

ح. یک‌سوم فنجان پارمسان رنده شده

خ. ۸ عدد تخم مرغ بزرگ

د. دو و نیم فنجان ترکیب شیر و خامه

ذ. ۱ قاشق چای خوری برگ آویشن تازه، به صورت درشت خرد شده

الف. ظرف مخصوص کاسرول را با روغن چرب کنید.

ب. نان‌های مکعبی، ۲ قاشق چای خوری روغن، یک‌چهارم قاشق چای خوری نمک، و مقداری فلفل آسیاب شده را داخل یک کاسه‌ی بزرگ با هم ترکیب کنید. یک ماهیتابه‌ی بزرگ را روی شعله حرارت دهید؛ ترکیب نان را داخل ماهیتابه بریزید و هر از گاهی آن را هم بزنید تا مواد به رنگ قهوه‌ی طلایی در بیایند – حدود ۸ دقیقه. مواد را به کاسه برگردانید تا خنک شوند.

پ. ماهیتابه را تمیز کنید. ۲ قاشق غذاخوری روغن باقی مانده را داخل آن بریزید و ظرف را روی شعله قرار دهید تا روغن داغ شود. قارچ را به صورت یک لایه داخل ظرف بریزید و حدود ۳ دقیقه صبر کنید تا کم‌کم قهوه‌ای رنگ شوند؛ اکنون قارچ‌ها را هم بزنید و اجازه دهید ۲ دقیقه‌ی دیگر روی حرارت بمانند؛ سپس، سیر، آویشن، یک‌چهارم قاشق چای خوری نمک و مقداری فلفل را به قارچ اضافه کنید و به مدت ۱ دقیقه دائما مواد را به هم بزنید؛ اکنون، اسفناج و مابقی یک‌چهارم قاشق چای خوری نمک را نیز اضافه کنید. اجازه دهید مواد بپزند و هر از گاهی آن را به هم بزنید تا اسفناج‌ها نرم شوند – حدود ۱ الی ۲ دقیقه. شعله را خاموش کنید.

ت. نیمی از نان‌های مکعبی را داخل ظرف کاسرول منتقل کنید، و روی آن‌ها به مقدار مساوی پنیر گرویر و پارمسان بریزید. ترکیب قارچ و اسفناج را نیز به صورت یک لایه‌ی صاف داخل ظرف کاسرول پخش کنید. در نهایت، مابقی نان‌های مکعبی را نیز به همراه پنیر گرویر و پارمسان روی مواد بریزید.

ث. تخم مرغ‌ها، ترکیب خامه و شیر، نیم قاشق چای خوری نمک، و مقدار مناسبی فلفل را داخل یک کاسه‌ی بزرگ با یکدیگر ترکیب کنید. این ترکیب را نیز به مواد داخل ظرف کاسرول اضافه کنید. درب ظرف را بپوشانید و آن را دست‌کم به مدت ۶ ساعت، یا یک شب، داخل یخچال قرار دهید. نیم ساعت پیش از اقدام برای پختن مواد، ظرف را از یخچال خارج کنید.

ج. دمای فر را به ۱۷۵ درجه‌ی سانتی‌گراد برسانید. کاسرول را داخل فر بگذارید و حدود ۵۰ الی ۵۵ صبر کنید تا کاستارد به خوبی شکل بگیرد و روی آن به رنگ قهوه‌ای طلایی در آید. سپس، ظرف را از فر خارج کنید و ۱۵ دقیقه دست نگه دارید تا کمی خنک شود؛ نوش جان!

۴. فتوچینی با قارچ و کلم بروکسل

مواد لازم:

– ۳۴۰ گرم فتوچینی

– ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون

– ۴ پیمانه کلم بروکسل به دقت بریده شده

– ۲ پیمانه قارچ

– ۱ قاشق غذاخوری سیر ریز شده

– ۲ فنجان شیر کم چرب

– ۲ قاشق غذاخوری آرد همه منظوره

– یک دوم قاشق چایخوری نمک

– یک قاشق چایخوری سرکه

– یک دوم قاشق چایخوری فلفل تازه آسیاب شده

– ۱ پیمانه پنیر پارمزان رنده شده برای تزئین‌

۱. پاستا را در یک ظرف بزرگ آب جوش تا زمانی که نرم شود بپزید – ۸ تا ۱۰ دقیقه. آبکشی کنید، و به ظرف برگردانید و بگذارید بماند.

۲. در این حین، روغن را در یک تابه‌ی بزرگ روی حرارت متوسط گرم کنید. قارچ‌ها و بروکسل را اضافه کنید و بپزید، تا قارچ‌ها آب پس بدهند، حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه. سیر را اضافه کنید و بپزید، هم بزنید تا رایحه‌ی آن پس از یک دقیقه منتشر شود.  سرکه را اضافه کنید و بگذارید بجوش بیاید و پخته شود؛ هم بزنید تا زمانی که تقریبا تبخیر شود (۱۰ ثانیه) یا حدود ۱ دقیقه.

۳. شیر و آرد را در یک کاسه بزنید؛ آن را درون تابه با نمک و فلفل اضافه کنید. بپزید، هم بزنید، تا زمانی که سس حباب کند و غلیظ شود – حدود ۲ دقیقه. آنقدر هم بزنید تا آسیاگو ذوب شود. سس را به پاستا اضافه کنید و به آرامی مخلوط نمایید. در صورت تمایل با پنیر بیشتر سرو نمایید.

۵. کوفته عدس با قارچ

۱. روغن و سیر را درون یک تابه روی حرارت متوسط قرار دهید. تا زمانی که سیر به رنگ قهوه‌ای روشن در می‌آید و معطر می‌شود – یعنی حدودا ۴ دقیقه – آن را تفت بدهید. گوجه فرنگی‌ها و یک دوم فنجان آب را اضافه کنید. حسابی آن را بجوشانید و سپس شعله را روی حرارت متوسط قرار دهید. برگ‌های تکه شده‌ی ریحان و دو قاشق چایخوری نمک را اضافه کنید و در حالی که درب ظرف باز است به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه و تا زمانی که غلیظ شود آن را بجوشانید.

طرز تهیه غذا با قارچ

۱. در همین اثنا، از قبل حرارت گاز را روی ۱۹۰ درجه‌ی سانتیگراد تنظیم کنید. سینی آشپزی را با کاغذهای پوستی بپوشانید و با روغن برس بکشید.

۲. یک قابلمه‌ی متوسط را از آب پر کنید و بگذارید به جوش بیاید، سپس دانه‌های گندم را اضافه کنید و تا زمانی که نرم و ترد شود یعنی حدودا ۳۰ دقیقه بجوشانید. سپس آب آن را بگیرید و آن را کنار بگذارید.

۳. عدس‌ها را درون یک قابلمه‌ی متوسط با ۲ و نیم فنجان آب بریزید. آن را بجوشانید و سپس حرارت را کم کنید و در حالی که درب ظرف باز است به مدت حدودا ۱۵ دقیقه و تا زمانی که آب تقریبا بخار می‌شود و عدس‌ها نرم می‌شوند بجوشانید. آن را از روی حرارت بردارید، صاف کنید و بگذارید کم کم خنک شود.

۴. در این حین، روغن را درون یک تابه‌ی تفلون روی حرارت متوسط داغ کنید. پیاز، قارچ، سیر، ۱ قاشق چایخوری نمک و کمی پودر فلفل اضافه کنید و بپزید و تا زمانی که – به مدت حدودا ۶ دقیقه – نرم و نسبتا قهوه‌ای رنگ شود ادامه دهید. پوره گوجه فرنگی و سرکه را اضافه کنید و بپزید، و به مدت ۲ دقیقه‌ی دیگر و تا زمانی که تقریبا خشک و مایع آن بخار شود ادامه دهید. بگذارید به آرامی خنک شود. تابه را پاک کنید.

۵. مخلوط پیاز-قارچ را داخل یک غذاپز بریزید. عدس‌های پخته شده، گندم و برگ‌های جعفری را اضافه کنید. تا زمانی که مخلوط ترکیب شود و نرم (نه له!) شود به هم زدن آن بپردازید.

۶. نان تکه شده را درون یک کاسه‌ی بزرگ قرار دهید و روی آن را با یک چهارم فنجان آب بپوشانید. بگذارید به مدت دست کم ۵ دقیقه بماند تا نرم شود. با استفاده از یک چنگال، نان خیس شده را به خمیر تبدیل کنید. مخلوط عدس را به کاسه‌ی نان له شده اضافه و با دست مخلوط کنید تا کاملا با هم ترکیب شوند. در حین اینکه آن را آرام می‌فشارید مخلوط باید شکل خود را حفظ کند.

۷. با دست مخلوط را به شکل ۱۸ گلوله‌ی کوچک کوفته در بیاورید. آن ها را به فاصله‌ی حدودا ۲ سانتی متری هم روی سینی فر قرار دهید. تا زمانی که کوفته ها به رنگ طلایی روشن در می‌آیند – یعنی حدودا ۲۵ تا ۳۰ دقیقه – به پختن ادامه دهید.

۸. برای میل کردن، سس را درون یک کاسه‌ی خالی بریزید. کوفته‌های داغ را درون سس بزنید و روی آن‌ها را با جعفری تزئین کنید.