۰ نفر

ماجرای یک بازی ترسناک و متفاوت؛

پول بده؛ از اینجا فرار کن!

۷ خرداد ۱۴۰۱، ۲۳:۵۸
کد خبر: 639414
پول بده؛ از اینجا فرار کن!

همه چیز از یک اتاق شروع می‌شود. این خانه اتاق با هر آنچه که تاکنون دیده‌اید متفاوت است، اتاقی پر از معما و رمز و راز که با بسته شدن در آن، تازه اتفاقات و ماجراهای رمزآلود و ترسناک آغاز می‌شود. کسانی‌ که وارد این اتاق شده‌اند بدون وقفه و از دست دادن زمان برای نجات و رهایی از این اتاق تلاش و تقلا می‌کنند. به همین خاطر نامش را «اتاق فرار» گذاشته‌اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری آنلاین‌،  سرگرمی با چاشنی ترس تفریحی است که مخاطبان خاص خودش را دارد و این اتاق در سال‌های اخیر بین طیف گسترده‌ای از مردم با سنین و سلیقه‌های مختلف محبوبیت زیادی پیدا کرده است. اتاق فرار یا اسکیپ روم یک سرگرمی گروهی و فکری است که با تشکیل تیم و ورود به فضای بازی اتاق فرار، گروه وارد داستان از پیش تعیین شده خواهند شد. فضایی که توسط طراحان اتاق فرار و با توجه به یک سناریو، ایجاد شده است. گروه باید در این فضا مسیر داستانی بازی را با حل کردن معماها، پازل‌ها و همچنین کار گروهی طی کرده و خودشان را به هدف نهایی بازی برسانند. شرکت‌کنندگان در مدت ۷۰تا ۱۰۰دقیقه زمان بازی به غیر از پیداکردن راه‌حل و فرار از این اتاق رمزآلود به موضوع دیگری فکر نمی‌کنند.

راه فرار را پیدا کن!

یکی از این اتاق‌های فرار که به دلیل سناریوهای هیجانی و ترسناک بین جوانان و مخاطبان این بازی محبوبیت بیشتری پیدا کرده در شرق تهران قرار دارد. ساختمان قدیمی و حیاطدار که چندین اتاق مختلف در آن طراحی و ایده‌پردازی شده است. مدیر این اتاق درباره این تفریح می‌گوید: «ژانر کاراگاهی، پلیسی، ترسناک و معمایی از معروف‌ترین ژانرهای اتاق فرار این مجموعه است که تیم‌های شرکت‌کننده در هر کدام از آنها ترس، هیجان و اضطراب را تجربه می‌کنند. اغلب تراژدی‌های این اتاق‌ها ساخته ذهن چند جوان خلاق و از داستان‌های قدیمی یا فیلم‌های اکشن واقعیت‌سازی شده است. در هر سئانس بین ۴تا۸نفر در بازی حضور دارند. این اتاق‌ها توسط چندین نفر هدایت می‌شود. برای مثال اگر در حل معما با مشکل روبه‌رو شدید و زمان زیادی صرف کردید، مدیر بازی یا بازی‌گردان شما را راهنمایی می‌کند یا برای واقعی‌تر شدن این صحنه‌ها «اکتر» یا همان بازیگر زنده هم در اتاق همراه تیم حضور دارد تا لحظه‌های ترسناکی را خلق کند.»

نور، صدا و هیجان ترس

 ۸دوست آماده رفتن به داخل اتاق فرار هستند و قبل از ورود از آنها رضایتنامه کتبی در صورت بروز اتفاق در اتاق فرار گرفته می‌شود. عنوان اتاق «آنابل» است همان عروسک ترسناک و شیطانی. پنج بار می‌شود که در اتاق‌های دیگر با داستان و ژانرهای مختلف تجربه می‌کنند. علی با ۲۵سال سن از رمز و راز وحشت در این اتاق می‌گوید: «درجه سختی هر اتاق متفاوت است. سناریو از پیش طراحی شده و باید با کنجکاوی، داشتن یک استراتژی مشخص و تمرکز بالا، معماهایی که مانند تکه‌های پازل به هم وصل شده‌اند را حل کنیم.»

بازی2

 

او می‌افزاید: «راه خروج از اتاق‌ها پیدا کردن جواب معماهاست. در طول بازی، چالش‌های زیادی وجود دارند که بر جذابیت بازی اضافه می‌کنند. این چالش‌ها به‌صورت فیزیکی، مکانیکی، نور، صداپردازی و یا ریاضی باشند. این اتاق‌ها با طراحی‌های خاصی که دارند می‌توانند علاقه‌مندان به این تفریح را با هر سبک و سلیقه‌ای راضی نگه دارند. هرچه داستان ترسناک‌تر، هیجان بازی و حل کردن معما هم بیشتر خواهد شد. همین ترسیدن است که بازی را جذاب و هیجانی می‌کند. قیمت هر اتاق باتوجه به سناریو و امکانات اتاق متغیر است. از ساعت ۲۳به بعد هم سئانس ویژه محسوب می‌شود.»

سناریو اتاق دیگری، ژانر تاریخی است و باید به یک قرن قبل سفر کنید و در پیدا شدن یک شخص کمک کنید. بعد از بسته شدن در، یک تابوت چوبی مقابلتان قرار می‌گیرد.

پول بده و بترس!

هیجان اتاق فرار با ژانر ترسناک چندین برابر است و بیشتر افرادی به این اتاق می‌روند که حداقل ۵یا ۶بار تجربه حضور در اتاق‌های فرار را دارند. گروهی دخترانه تشکیل داده‌اند و سرپرستشان «مائده» است. او می‌خندد و می‌گوید: «برای ۱۰۰دقیقه یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان پرداخت کرده‌ایم، اما ارزشش را داشت. آن‌چنان آدرنالین خونمان بالا رفته که تا چند هفته در مقابل هر تنش و استرسی مقاوم هستیم. در این بازی مخاطب علاوه بردرگیری با سرنخ‌ها و معماها و قفل‌ها، وارد دنیای تازه‌ای از تجریه عمیق می‌شود که هر کدام از ما در زندگی به نوع دیگری با آن روبه‌رو شده‌ایم. اتاق فرار علاوه بر اینکه چالشی فیزیکی است و از شما فعالیت بدنی می‌طلبد، شما را مجبور به تفکر، حل مسئله و تفکر خارج از چارچوب می‌کند.»

او ادامه می‌دهد: «شما در کنار تیم خود انگیزه دارید که نتیجه بگیرید و بر چالش‌های نفسگیر بازی غلبه کنید. وقتی در بسته می‌شود فقط به این فکر می‌کنید که «حالا چطور بیام بیرون؟ به نظر ساده می‌آید ولی این‌طور نیست. کلی نقشه و معما شما را به عمق داستان می‌برد. وارد اتاق‌هایی می‌شوید که هرکدام تم و داستان مشخصی دارد و باید برای نجات خودتان معماهای مربوط به بازی را حل کنید و در زمان یک ساعت از اتاق خارج شوید.»

این اتاق‌ها پر از معما و چالش‌های ذهنی است. هرکسی مهارت‌ها و استعدادهای متفاوتی برای کمک به پیشرفت گروه دارد. یکی ممکن است مهارت ریاضی خوبی داشته باشد و بتواند سریعاً الگوها را در اعداد پیدا کند یا یکی از اعضا در ادبیات قوی باشد و قابلیت درک منظور در یک معمای متنی یا شعری داشته باشد. حتی بیشتر اتاق‌ها به افرادی نیاز دارند که سرعت عمل و قدرت بدنی خوبی برای برخی چالش‌های خاص داشته باشند.

بازی3

براساس آمار اکنون حدود ۷۰ اتاق فرار در غرب، نزدیک به ۵۰ اتاق در محدوده شرق، ۲۵ اتاق در شمال تهران فعالیت دارند که به‌طور میانگین ۱۰۰تا ۱۵۰هزار تومان برای ۶۰تا ۱۰۰دقیقه بازی دریافت می‌کنند. البته این هزینه در اتاق‌های فرار ویژه افزایش قیمت دارد. هرچند این تعداد اتاق‌های فرار با آمار ثبت شده در نهادهای مربوطه نزدیک به یک و پنجم اختلاف داشته و تعداد آنها کمتر ثبت شده است و این نشان‌دهنده فعالیت غیرقانونی برخی از این مجوعه‌هاست.

برخی از اتاق فرارها با گرفتن مجوز از اداره کل تربیت‌بدنی استان در حال فعالیت قانونی هستند، برخی دیگر با اخذ مجوز از اتحادیه کافی‌شاپ و برخی هم با گرفتن مجوز از مجتمع‌های تجاری، اتاق خود را در مجتمع‌ها راه‌اندازی کرده‌اند، اما تعدادی هم در این بین بدون مجوز فعال هستند.

فعالیت اتاق‌های فرار غیرقانونی

به گفته مجدآبادی، مسئول بازی‌های فکری درباره وضعیت و فعالیت اتاق‌های فرار می‌گوید: «انجمن بازی‌های فکری ۳سال است که طبق مصوبه وزارت ورزش و جوانان زیرمجموعه فدراسیون ورزش‌های همگانی قرار دارد. بازی‌های فکری به ۳بخش بازی‌های پازلی، بازی‌های رومیزی و نقش‌آفرینی و اتاق فرار تقسیم می‌شوند. در این ۳سال باشگاه بازی‌های فکری با سرعت و رونق بیشتری مجوز گرفتند و راه‌اندازی شدند. اکنون برای راه‌اندازی باشگاه بازی‌های فکری یا اتاق فرار متقاضی باید به قسمت کمیسیون ماده ۵ اداره کل ورزش و جوانان استان یا شهرستان محل سکونتش مراجعه کند. یکسری استانداردهای لازم از نظر فضا، تهویه، دسترسی محل، نیروی انسانی و غیره وجود دارد که براساس داشتن آنها مجوز فعالیت اتاق‌های فرار صادر می‌شود.»

بازی4

متخلفان را معرفی کنید

 او درباره نظارت و بازرسی از این اماکن می‌گوید: «وقتی از ارگان و نهاد مربوطه مجوز فعالیت دریافت می‌کنند، از نظر ایمنی و بازرسی نیز ناظر همان ارگان و نهاد است. در خصوص ایمنی، تأیید و رد اتاق‌های فرار، تشخیص‌ با اداره کل ورزش و جوانان است و آن کسی که مجوز بهره‌برداری و راه‌اندازی را می‌دهد. به همین خاطر فدراسیون نمی‌تواند در زمینه نظارت ورود کند. چون متولی ورزش هر استان اداره کل ورزش و جوانان است ما از آنها درخواست می‌کنیم که براساس گزارش رسیده در فلان مجموعه تخلفی صورت پذیرفته است تا آنها رسیدگی و اقدامات لازم را انجام بدهند. متأسفانه اتاق‌های فراری که از این نهاد مجوز فعالیت ندارد، غیرقانونی بوده و اعتباری ندارد. بعضی‌ها از صنفی اسباب‌بازی یا دیگر نهادها مجوز گرفتند. به همین خاطر باید آنها هم دوباره مجوزشان را از اداره کل ورزش و جوانان استان بگیرند. شهروندان در صورت بروز تخلف در این اماکن می‌توانند به هیئت ورزش همگانی استان‌ یا اداره کل ورزش و جوانان شکایت‌های خود را ثبت کنند.»