۰ نفر

امروز شهادت کیست؟

۵ خرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۰۵
کد خبر: 638794
امروز شهادت کیست؟

شهادت امام جعفر صادق (ع) در تقویم قمری ۱۴۰۱ مصادف با ۲۵ شوال ۱۴۴۳ است. در تقویم امسال شهادت این حضرت مصادف با ۵ خرداد ماه بود. اما با توجه به تغییر عید فطر این مناسبت یک روز جا به جا شده و امسال جمعه ۶ خرداد ۱۴۰۱ مصادف با شهادت امام جعفر صادق است.

به گزارش اقتصادآنلاین، امروز شهادت امام جعفر صادق (ع) است، امام صادق (ع) در سن ۳۱ سالگی پس از شهادت پدرش به امامت رسید. امامت امام صادق(ع) همزمان با سال‌های پایانی حکومت بنی امیه و سال‌های آغازین حکومت بنی عباس بود و به علت ضعف و عدم استقرار نظام سیاسی، وی فرصت بسیار مناسبی برای فعالیت فرهنگی و مذهبی به دست آورد.

امام صادق علیه السلام که ششمین امام معصوم است و مذهب شیعه را با نام او به عنوان مذهب جعفری می شناسند، در سال ۸۰ یا ۸۳ قمری در مدینه به دنیا آمد و پس از رحلت پدر، رهبری فکری و سیاسی شیعیان اصیل پیرو مذهب امامیه را بر عهده گرفت.

امام صادق (ع) با پنج تن از خلفای بنی امیه، هشام بن عبدالملک، ولید بن یزید بن عبدالملک، یزید بن ولید بن عبدالملک، ابراهیم بن ولید و مروان بن محمد ملقب به حمار و دو تن از خلفای بنی عباس ابوالعباس (عبدالله بن محمد) معروف به سفاح و ابوجعفر معروف به منصور دوانیقی معاصر بود.

امام صادق (ع) با وجود ضعف حکومت اموی و درخواست شیعیان، برضد حکومت قیام نکرد. او درخواست‌های ابومسلم خراسانی و ابوسلمه را برای برعهده‌گرفتن خلافت رد کرد. امام صادق(ع) در قیام عمویش زید بن علی شرکت نکرد و شیعیان را نیز از قیام پرهیز می‌داد؛ با این‌همه روابط حسنه‌ای با حاکمان زمان خود نداشت. 

آن حضرت تا سال ۱۴۸ قمری در قید حیات بود. بر طبق گزارش‌هایی در منابع تاریخی شیعه و سنی، امام جعفر صادق (ع) به دستور منصور مسموم شد و بر اثر این مسمومیت به شهادت رسید. ایشان را در کنار پدرشان در قبرستان بقیع دفن کردند.

جمعه ۶ خرداد ۱۴۰۱ مصادف است با ۲۵ شوال روز شهادت حضرت امام جعفر صادق. اما در تمام تقویم های ۱۴۰۱ روز پنجشنبه ۵ خرداد ماه ذکر شده و دلیل آن هم تغییر روز عید فطر نسبت به تقویم امسال است.

محل دفن امام جعفر صادق (ع)

دربارهٔ مراسم تجهیز  امام جعفر صادق(ع) از فرزندش امام موسی کاظم روایت شده‌است که بنا به سفارش پدرش شخصاً او را غسل داد، کفن کرد و دفن نمود. بر اساس روایتی در منابع شیعه، امام را فقط امامی دیگر غسل می‌دهد. آن حضرت در قبرستان بقیع (قبرستان مشهور مدینه) در کنار قبر پدرشان امام محمد باقر(ع) و اجدادشان امام سجاد (ع) و امام حسن(ع) دفن شد.