۰ نفر

رنگ گواش ژله ای چیست؟

۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۳۱
کد خبر: 638208
رنگ گواش ژله ای چیست؟

اگر با گواش آشنایی ندارید، شبیه آبرنگ است به این معنا که پایه رنگ آن آب است اما رنگ‌دانه بسیار مات‌تر دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، رنگ گواش نوعی آبرنگ است که از رنگ‌دانه، چسب و آب تشکیل شده است. تفاوت اصلی گواش با سایر آبرنگ‌ها این است که گواش دارای مواد بیشتر و آب کمتری است که به آن قوام بیشتری می‌دهد.

گواش برای نقاشی تصاویر، کمیک‌ها و نقاشی‌های آبرنگ عالی است. همچنین برای لایه‌بندی و افزودن جزئیات مناسب است. استفاده از گواش آسان است و رنگ‌ها به خوبی باهم مخلوط می‌شوند.  بنابراین لازم نیست نگران رگه‌رگه شدن باشید و رنگ‌ها زنده هستند. تنها نقطه‌ضعف این است که رنگ می‌تواند کمی ضخیم باشد، بنابراین برای شستشو مناسب نیست.

گواش ژله ای نامی است که به رنگ گواش در حالت مایع و ژله‌مانند و بسته‌بندی شده در ظرف ژله ای گفته می‌شود.

نحوه استفاده از ست رنگ گواش هیمی

ست رنگ گواش هیمی، رنگ ژله ای است که با هر رنگ در یک ظرف ژله جداگانه قرار می‌گیرد. برای تنظیم رنگ گواش هیمی، انتخاب کنید از چه رنگ‌هایی برای آثار هنری خود استفاده می‌کنید و سپس درب‌های پلاستیکی ظرف‌های ژله را بدون اینکه کاملاً جدا کنید، ببندید. به این معنی که وقتی استفاده از یک رنگ خاص تمام شد، می‌توانید دوباره درب پلاستیکی را روی رنگ قرار دهید و از خشک‌شدن سریع گواش جلوگیری کنید.

چگونه با رنگ ژله ای گواش نقاشی بکشیم؟

برای استفاده از رنگ گواش هیمی، اگر با رنگ پالت هیمی کار می‌کنید، می‌توانید مستقیماً از ظرف ژله رنگ کنید. فقط به یاد داشته باشید، برای جلوگیری از گل‌آلود شدن رنگتان، قبل از شروع کار با رنگ دیگر، باید قلم‌مو خود را کاملاً تمیز کنید. اگر نیاز به ترکیب رنگ دیگری دارید، می‌توانید از قلم‌مو برای برداشتن مقداری رنگ گواش و مخلوط کردن آن با رنگ دیگری در پالت رنگ هیمی استفاده کنید.

نقاشی کشیدن با گواش ژله‌ ای

آیا رنگ گواش را با آب مخلوط کنیم؟

نه بهتر است گواش را با آب مخلوط نکنید. گواش از رنگ‌دانه، چسب و آب تشکیل شده است. وقتی آب بیشتری به گواش اضافه می‌کنید، رنگ را نازک می‌کند و کنترل قوام آن را دشوار می‌کند. اگر رنگ شما رطوبت خود را از دست می‌دهد، باید کمی آب به آن اضافه کنید تا قوام مناسبی داشته باشد. همچنین اگر آب اضافه می‌کنید، حتماً آن را کاملاً با رنگ مخلوط کنید تا هنگام رنگ‌آمیزی روی کاغذتان رنگ آن یکدست شود.

آیا می‌توانید از رنگ گواش روی بوم استفاده کنید؟

بوم معمولاً جذب‌کننده نیست و برای رنگ گواش قابل‌قبول است. بااین‌حال، اگر تصمیم دارید گواش خود را روی بوم نقاشی کنید، سعی کنید تا حد امکان آب کمتری اضافه کنید و کاملاً غلیظ رنگ کنید تا پوشش یکنواختی داشته باشید.

چه قلم‌موهایی برای رنگ گواش مناسب است؟

قلم‌موهای گرد برای گواش عالی هستند زیرا نوک‌تیز دارند و به شما امکان ایجاد خطوط ظریف را می‌دهد. آن‌ها همچنین مقدار خوبی از رنگ را در خود نگه می‌دارند، بنابراین مجبور نیستید مرتباً قلم‌مو خود را داخل پالت رنگ ببرید.

ایده خوبی است که در جعبه رنگ خود دارای اندازه‌های مختلف قلم‌مو باشید. قلم‌موهای سایز 5 و 6 بسیار مناسب هستند، همین‌طور قلم مو تخت هم کاربرد دارد.

قلم موهای گرد در سایزبندی مختلف مناسب گواش ژله‌ ای

 

چگونه از خشک‌شدن ست هیمی گواش خود جلوگیری کنیم؟

رنگ را برای مدت طولانی بدون پوشش رها نکنید. در غیر این صورت خشک می‌شود. یکی دیگر از ایده‌های خوب برای نگهداری رنگ‌های ژله ای گواش این است که یک لایه پلاستیک روی ظرف‌های ژله باز بپیچید. این کار از گردش هوا و خروج رطوبت از گواش جلوگیری می‌کند.

وقتی نقاشی تمام شد، با قلم‌موها و پالت خود چه کار کنیم؟

اگر نقاشی خود را تمام کرده‌اید و می‌خواهید قلم‌موهای خود را تمیز کنید، به سادگی آن‌ها را در زیر آب بشویید و مطمئن شوید که تمام رنگ را فشار داده‌اید. سپس آن‌ها را روی دستمال کاغذی بگذارید تا خشک شوند.

اگر نقاشی خود را تمام نکرده‌اید و می‌خواهید کمی استراحت کنید، می‌توانید پالت رنگ خود را با پوشش پلاستیکی بپوشانید و آن را در یخچال نگهداری کنید. این به جلوگیری از خشک‌شدن رنگ‌ها کمک می‌کند.

مزایا و معایب استفاده از گواش هیمی

مزایای آن:

  • گواش هیمی برای افرادی که بودجه کمتری دارند مناسب است.
  • برای مبتدیان عالی است.
  • رنگ‌های هیمی زنده و درخشان هستند و بافت آن در صورت خشک شدن تمیز و صاف است.
  • پالت گواش هیمی برای ترکیب رنگ، شفاف است. قابل جابه‌جایی است و تمیز کردن آن واقعاً آسان است.
  • رنگ‌های پاستلی زیبایی دارد.
  • رنگ گواش هیمی غیرسمی بوده و به‌راحتی در آب حل می‌شود.

معایب آن:

  • اگر خیلی ضخیم رنگ کنید، ممکن است رنگ از روی سطح خرد شود.
  • درب آن به سختی بسته می‌شود.
  • با اینکه قابل‌حمل است اما باید مراقب باشید که آن را زیاد تکان ندهید. اگر ست گواش هیمی تازه باز شده را حمل می‌کنید ممکن است رنگ از ظرف ژله ای خود خارج شود.
  • هیچ تضمینی وجود ندارد که رنگ‌دانه در طول زمان پاک نشود.

آیا رنگ‌های گواش هیمی خوب هستند؟

رنگ‌های گواش هیمی برای مبتدیان و همچنین برای هنرمندان باتجربه‌ای که به دنبال گسترش مجموعه خود با مجموعه‌ای ارزان‌قیمت از رنگ‌های جایگزین هستند، بسیار مناسب است.

با این حال، طراحی درب زیاد جالبی ندارد، زیرا به سختی بسته می‌شود و باعث می‌شود رنگ به مرور زمان خشک شود.

رنگ های متنوع گواش ژله‌ ای هیمی

رنگ گواش برای چیست؟

رنگ گواش برای هر پروژه‌ای که نیاز به ظاهری جامد و مات دارد عالی است. گواش روی کاغذهای تیره به خوبی کار می‌کند زیرا رنگی غنی با سطح صاف ایجاد می‌کند. رنگ گواش برای نقاشی در ژورنال هنری یا پروژه‌های ترکیبی عالی است. همچنین می‌توان از آن برای پرتره، منظره و سایر کارهای فیگوراتیو استفاده کرد.

آیا رنگ گواش همان اکریلیک است؟

نه رنگ گواش با اکریلیک یکی نیست. گواش یک رنگ آبرنگ مات است، در حالی که اکریلیک یک رنگ مصنوعی است که به سرعت خشک می‌شود و در برابر آب مقاوم است. اکریلیک را می‌توان بر روی سطوح مختلف مانند چوب، بوم و کاغذ استفاده کرد.

تفاوت بین رنگ گواش و پوستر چیست؟

تفاوت اصلی بین رنگ گواش و پوستر این است که گواش یک رنگ آبرنگ مات است، در حالی که رنگ پوستر یک رنگ غیرشفاف و همه منظوره است. رنگ پوستر عموماً ارزان‌تر از گواش است و در رنگ‌های متنوع‌تری عرضه می‌شود. همچنین نسبت به گواش سرعت نور و دوام کمتری دارد.

نتیجه‌گیری

اگر به دنبال مجموعه رنگی هستید که همه‌کاره باشد و استفاده از آن آسان باشد، رنگ گواش هیمی انتخاب مناسبی است. این طیف رنگ‌های فوق‌العاده‌ای دارد و نتایج زیبایی را برای هنرمندان مبتدی یا علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد. امیدواریم در این مقاله به تمامی سوال‌های شما پاسخ داده باشیم، از اینکه تا پایان با ما همراه بودید از شما متشکریم.