۰ نفر

پلتفرم محتوای مگنت؛ نسل سوم پلتفرم‌های محتوایی دیجی‌کالا

۳ خرداد ۱۴۰۱، ۸:۲۵
کد خبر: 637849
پلتفرم محتوای مگنت؛ نسل سوم پلتفرم‌های محتوایی دیجی‌کالا

«بررسی، انتخاب و خرید آنلاین»؛‌ شعاری که همیشه سرلوحه دیجی‌کالا بوده و تلاش کرده است از همان سال‌های ابتدایی شروع به کارش از طریق ابزارها و فعالیت‌های محتوایی متنوع، کاربران را به سوی انتخاب درست‌تر و خرید آگاهانه‌تر هدایت کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ تجربه سال‌ها فعالیت دیجی‌کالا در حوزه محتوا باعث شد آن‌ها به نیاز واقعی مشتریان پی ببرند: نیاز به تعامل و ایده گرفتن از تجربیات خرید یکدیگر. به همین دلیل، به‌دنبال راه‌حلی بودند که بتوانند این نیاز را برطرف کنند؛ راه‌حلی که منجر به شکل‌گیری «پلتفرم مگنت» در دیجی‌کالا شد. 

مگنت به‌عنوان نسل سوم فعالیت‌های محتوایی، این امکان را به کاربران این فروشگاه اینترنتی می‌دهد تا با به اشتراک گذاشتن تجربیات مرتبط با انتخاب و خرید کالاهای مختلف، با یکدیگر تعامل داشته باشند، از هم ایده بگیرند و خرید آگاهانه‌تری را تجربه کنند.

در این مقاله سعی کردیم با رویکردی متفاوت به «پلتفرم مگنت» نگاه کنیم و به سؤال‌های زیر پاسخ دهیم:

مگنت چگونه متولد شد؟

مگنت چیست و چه قابلیت‌ها و امکاناتی دارد؟

مخاطبان هدف مگنت چه کسانی هستند؟

مگنت چه تفاوتی با سایر فعالیت‌های محتوایی دیجی‌کالا (بخش نقد و نظرات و دیجی‌کالامگ) دارد؟

مگنت قصد دارد به کدام سمت حرکت کند و چه برنامه‌های توسعه‌ای در نظر دارد؟

سیر تحول فعالیت‌های محتوایی دیجی‌کالا

سیر تحول ابزارها و فعالیت‌های بازاریابی محتوایی دیجی‌کالا؛ مگنت چگونه متولد شد؟

دیجی‌کالا با شعار «بررسی، انتخاب و خرید آنلاین» وارد بازار شد و از همان روزهای شکل‌گیری دیجی‌کالا، محتوا به‌عنوان هویت ذاتی (DNA) آن شناخته شد. به همین دلیل، دیجی‌کالا در همان سال‌های ابتدایی شروع به کارش بر نگارش نقد و بررسی‌ کالاها تمرکز کرد و تبدیل به مرجع تصمیم‌گیری و خرید کاربران شد. 

در ادامه فعالیت‌های دیجی‌کالا، «خرید آگاهانه» در اولویت برنامه‌های آن‌ها قرار گرفت و فرم‌های جدید محتوایی دیگر نیز به وجود آمد. دیجی‌کالامگ یکی دیگر از قالب‌های محتوایی بود که در سال ۱۳۹۴ به‌عنون پلتفرم بازاریابی محتوایی دیجی‌کالا آغاز به کار کرد.

اگرچه بخش نقد و نظرات و نیز دیجی‌کالامگ همواره توسعه داده می‌شوند و قابلیت‌های جدید مثل امکان انتشار ویدئو در زیر صفحه محصول به بخش نقد و نظرات اضافه می‌شد، اما ابزارهای محتوایی دیجی‌کالا صرفاً محدود به آن‌ها نیست.

با توجه به قابلیت‌ها و امکاناتی که بخش نقد و نظرات و نیز دیجی‌کالامگ در اختیار دیجی‌کالا قرار می‌داد، پروژه‌های محتوایی متعددی با محوریت «محتوای تولید شده توسط کاربر» (UGC) طراحی و اجرا کردند. «مسابقه آنباکس در ۱۰۰ ثانیه» و «دیجی‌کالامگ تلنت» از مهم‌ترین پروژه‌های محتوایی آن‌ها بود. 

در مسابقه آنباکس در ۱۰۰ ثانیه، مشتریان دیجی‌کالا ویدئوی جعبه‌گشایی کالایی که خریده‌اند را برای دیجی‌کالا ارسال می‌کردند. دیجی‌کالامگ تلنت هم بستری برای کسب درآمد استعدادهای تولید محتوای ویدئویی بود. این افراد برای دیجی‌کالا ویدئویی حرفه‌ای می‌ساختند. دیجی‌کالا نیز ویدیوهای تولیدشده توسط آن‌ها را در وبلاگ و اینستاگرام دیجی‌کالامگ و زیر صفحه محصول منتشر می‌کرد و تولیدکنندگان محتوا از این طریق می‌توانستند کسب درآمد کنند. 

نتیجه تمام تلاش‌های تیم بازاریابی محتوایی دیجی‌کالا این بود که در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۰۰۰ ویدئو در تیم دیجی‌کالامگ تولید و منتشر شد و بیش از ۲۰ میلیون بازدید ماهانه هم از بلاگ‌های دیجی‌کالامگ انجام گرفت.

اما تجربه آن‌ها در حوزه ابزارهای مختلف محتوایی به نقطه‌ای رسید که متوجه یک نیاز واقعی از سوی مشتریان دیجی‌کالا شدند. مشتریان دیجی‌کالا نیاز داشتند در انتخاب و خرید کالاها تعامل بیشتری با کاربران دیگر داشته باشند و از یکدیگر ایده بگیرند. در واقع جای یک پلتفرم محتوایی که همه قابلیت‌های ابزارهای محتوایی را یکجا داشته باشد و با راه‌حل‌های قبلی محتوایی دیجی‌کالا همپوشانی نداشته باشد، خالی بود. به همین دلیل، در سال ۱۴۰۰ به سراغ ایده «مگنت» رفتند؛ ایده‌ای که بر پایه محتوای تولیدشده توسط کاربران طراحی شده است و به گفته محمد زرین‌صدف، مدیر پلتفرم مگنت، مگنت نسل سوم فعالیت‌های محتوایی دیجی‌کالاست.

مگنت؛ پلتفرمی برای اشتراک، تجربه خرید و ایده گرفتن از دیگران

اعتماد کاربران به محتوای تولیدشده در دیجی‌کالا، استقبال کاربران از کمپین‌های مختلف محتوایی (مسابقه آنباکس در ۱۰۰ ثانیه و دیجی‌کالامگ تلنت) و نیز اعتماد مشتریان به محتواهایی که توسط کاربران تولید می‌شد، باعث شد پلتفرم محتوایی مگنت شکل بگیرد. به گفته محمد زرین‌صدف، بدون فرهنگ تولید محتوا در اکوسیستم دیجی‌کالا لزوماً مگنت شکل نمی‌گرفت و این پلتفرم به پشتوانه اشتیاق کاربرها به تولید محتوا ساخته شد.

در واقع، مگنت یک کانال جدید انتشار محتوا با رویکرد تجارت اجتماعی (Social Commerce) در دل اپلیکیشن دیجی‌کالاست و پلتفرمی است که کاربران می‌توانند نظرات و تجربیات خود را در رابطه با انتخاب و خرید کالاهای مختلف به صورت مستقیم و بدون واسطه در صفحه اختصاصی خود با دوستان و سایر کاربران دیجی‌کالا به اشتراک بگذارند و از تجربیات دیگران هم استفاده کرده و ایده بگیرند.

در حال حاضر، پلتفرم مگنت از طریق اپلیکیشن دیجی‌کالا در دسترس همه کاربرانی است که در دیجی‌کالا حساب کاربری دارند. 

مشتریان مگنت؛ کاربران دیجی‌کالا

اولویت اول و تمرکز اصلی مگنت بر روی کاربران دیجی‌کالاست (مشتریان بالقوه و بالفعل دیجی‌کالا)؛ کاربرانی که دوست دارند تجربه خریدشان را به اشتراک بگذارند و کاربرانی که به‌دنبال خرید کالا هستند و می‌خواهند ایده بگیرند. 

تولیدکنندگان محتوا در اولویت دوم مشتریان هدف آن‌ها قرار دارند. تولیدکنندگان محتوا و کارشناسان حرفه‌ای در این پلتفرم می‌توانند نقدها و بررسی‌های تخصصی خود در رابطه با کالاهای مختلف منتشر کنند و در اختیار کاربران دیجی‌کالا قرار دهند.

قابلیت‌ها و ویژگی‌های مگنت

هر محتوایی که در پلتفرم محتوایی مگنت منتشر می‌شود، باید حتماً یک کالایی به آن الصاق شود. انتشار محتوا صرفاً به خریداران کالا از دیجی‌کالا محدود نمی‌شود، بلکه تمام کاربران دیجی‌کالا می‌توانند محتوای‌شان را در قالب عکس، ویدئو یا متن در مگنت منتشر کنند. همچنین امکان ذخیره محتوا، اشتراک، لایک، کامنت و… نیز برای کاربران فراهم شده است.

محتوای کاربر نیازی به تأیید و رد محتوا قبل از انتشار ندارد و در لحظه منتشر می‌شود. اما اگر چنانچه پس از انتشار، گزارشی از سوی کاربران اعلام شود یا برخلاف قوانین انتشار محتوا در دیجی‌کالا باشد، محتوای موردنظر حذف خواهد شد.

در مگنت کاربران می‌توانند درباره تمام موضوعات مرتبط با کالا از جمله ویژگی محصول، بسته‌بندی کالا، نوع ارسال بسته، پیک، فروشنده، طرز استفاده از کالا، نکته و ترفند در رابطه با کالا، مقایسه چند کالا و … بدون هیچ‌محدودیتی بنویسند یا محتوا منتشر کنند. حتی می‌توانند به صورت غیرمستقیم درباره کالا محتوا تولید کنند و یکی از کالاهای مربوط به دیجی‌کالا را به محتوای‌شان مرتبط کنند. مثلاً درباره ترفندهای آشپزی محتوا تولید کنند و محصولات برقی آشپزخانه را به محتوای‌شان پیوند دهند.

تفاوت مگنت با سایر ابزارهای محتوایی دیجی‌کالا

دیجی‌کالا تلاش دارد از طریق ابزارهای محتوایی متنوع و متعدد به کاربران در مسیر آگاهی، تصمیم‌گیری و خرید (سفر مشتری) کمک کند. هر یک از این ابزارها با هدفی طراحی شده‌اند و در نهایت به مشتریان دیجی‌کالا کمک می‌کنند تا تصمیم و خرید آگاهانه داشته باشند. در واقع قرار نیست که ابزارهای محتوایی دیجی‌کالا جایگزین یکدیگر شوند، بلکه هر یک از آن‌ها با توجه به ظرفیت و قابلیت‌های‌شان به مسیر توسعه‌شان ادامه می‌دهند.

دیجی‌کالامگ؛ ویترین محتوای تولیدکنندگان محتوا

دیجی‌کالامگ با این هدف طراحی شده است تا در مرحله اول سفر مشتری (آگاهی) به سراغ کاربران برود. تمرکز اصلی در دیجی‌کالامگ جذب کاربران از طریق ترافیک ارگانیک است. کاربران از طریق موتور جست‌وجوی گوگل عبارت موردنظرشان را جست‌وجو می‌کنند و سپس به صفحه بلاگ دیجی‌کالامگ هدایت می‌شوند. علاوه بر این، ارتباط کاربران در دیجی‌کالامگ یک طرفه است و به‌عنوان ویترین محتوای تولیدشده توسط تولیدکنندگان محتوا عمل می‌کند.

نقد و نظرات کاربران؛ تصمیم‌گیری و خرید آگاهانه

اما بخش نقد و نظرات در صفحه محصول به شکل دیگری عمل می‌کند. این بخش به تصمیم‌گیری و خرید مشتریان که در مرحله دوم و سوم سفر مشتری قرار دارد، کمک می‌کند. مشتریان زمانی به سراغ نقد و نظرات زیر صفحه محصول می‌روند که کالای موردنظرشان را انتخاب کرده‌اند؛ اما برای اطمینان بیشتر از اینکه خرید درستی انجام می‌دهند یا خیر، بخش نظرات ارسال‌شده توسط کاربران را بررسی می‌کنند. در واقع، کاربران از کالا به سراغ محتوا می‌روند.

پلتفرم محتوایی مگنت؛ تعامل دوسویه کاربران

در پلتفرم محتوایی مگنت، مشتریان دیجی‌کالا از محتواهایی که توسط کاربران تولید و منتشر شده است به سراغ کالا می‌روند. در واقع، مشتریان دیجی‌کالا از طریق مگنت می‌توانند به صورت متمرکز تمام محتوای تولید شده درباره یک کالای خاص را مشاهده کنند و ایده بگیرند. حتی کاربران به صورت مستقیم می‌توانند با یکدیگر و بدون هیچ‌واسطه‌ای تعامل داشته باشند. 

مسیر پیش‌روی مگنت؛ مقصدی برای اشتراک تجربه خرید و ایده گرفتن

به گفته مدیر پلتفرم مگنت، محمد زرین‌صدف، مگنت قرار است به مقصد اول تمام کسانی تبدیل شود که می‌خواهند تجربه خریدشان را به اشتراک بگذارند و نیز از محتوای تولیدشده توسط دیگران برای ایده گرفتن استفاده کنند. 

تیم توسعه مگنت قصد دارد با بررسی الگوی رفتاری کاربران و نرخ تعامل آن‌ها در پلتفرم، قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدیدی به مگنت اضافه کند. 

علاوه بر این، یکی از برنامه‌های پیش‌روی مگنت برگزاری کمپین‌های محتوایی متنوع با محوریت «محتوای تولیدشده توسط کاربر» است. در این کمپین‌ها از کاربران خواسته می‌شود تا در مگنت محتوا تولید کنند که می‌تواند حجم فعالیت کاربران و تولید محتوا را در این پلتفرم به طرز قابل‌توجهی افزایش دهد.