۰ نفر

نکات ایمنی در راه اندازی کولرهای آبی

۱ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۷
کد خبر: 637317
نکات ایمنی در راه اندازی کولرهای آبی

سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: هنگام سرویس کولر برای استفاده مجدد، برق کولر را قطع و یک نفر را مسئول کنترل و وصل مجدد آن کنید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جلال ملکی گفت: همه ساله با شروع فصل گرما حوادث مربوط به کولر‌ها افزایش می‌یابد و این افزایش به این خاطر است که عمده کسانی که اقدام به راه اندازی کولر‌های خود می‌کنند از تخصص لازم برخوردار نیستند.

او گفت: در مواردی تنها درحد باز کردن قاب و بدنه برای شستشوی آن فرد می‌تواند اقداماتی را انجام دهد اما آن هم باید پس از قطع کامل برق صورت گیرد. در هر شرایطی دست بردن در سیستم برق و کمپرسور این دستگاه‌ها کاری خطرناک است. 

به گفته سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران با اشتباهاتی که ممکن است در راه‌اندازی کولر صورت گیرد، احتمال بروز خطر وجود دارد.

هرسال تعداد زیادی از افراد بر اثر بروز این نوع حوادث مصدوم می‌شوند و  یا حتی جان خود را از دست می‌دهند. اغلب حوادث مربوط به کولر‌ها به دو دسته برق گرفتگی و آتش‌سوزی تقسیم می‌شود که عمده آن‌ها پایه برقی دارد. یعنی غالب این حوادث یا مستقیماً ناشی از برق کولر بوده یا منشاء برقی دارد.

او گفت: با توجه به اینکه فردی برای سرویس کولر به سطح پشت بام می‌رود و کلید‌های روشن و خاموش کولر داخل واحد است، باید تاکید کرد که کسی بدون هماهنگی کولر را روشن نکند و هماهنگی‌های لازم در این خصوص صورت گیرد. توصیه می‌شود که در هنگام سرویس کولر کنتور برق قطع شود.

ملکی ادامه داد: هرگونه اتصالی در برق کولر می‌تواند باعث بروز آتش سوزی شود. وجود مواد قابل اشتعال داخل کولر مانند پوشال، تسمه، سیم‌های برق، روغن و پوشش‌های پلاستیکی می‌تواند باعث رشد سریع آتش شود.

استفاده از کولر به همراه چند وسیله برقی دیگر به ویژه در ساعات پیک مصرف، می‌تواند فشار مضاعفی را به کنتور برق منزل وارد کرده و خسارات و حوادثی را به بار آورد. هنگام نصب توان کنتور و میزان مصرف دستگاه‌ها را باید حتما مدنظر قرار داد تا از وقوع حوادث احتمالی جلوگیری شود.