۰ نفر

غلاف وانیل چیست؟

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۳۱
کد خبر: 636779
غلاف وانیل چیست؟

یکی از انواع گل‌های ارکیده به نام وانیلا ارکید، میوه خوش‌عطر و طعمی دارد که در جهان بعد از زعفران دومین ادویه گران‌قیمت محسوب می‌شود، وانیل میوه گل وانیلا ارکید که به‌صورت یک غلاف وانیل قهوه‌ای تیره و لاغر رشد می‌کند.

ازجمله شناخته‌ شده‌ترین انواع وانیل عبارت‌اند  از وانیل با برگ‌های مسطح و وانیل هند غربی که گران‌ترین آن محسوب می‌شود. ارکیده‌های وانیلی در آب‌وهوای مرطوب و گرمسیری از جمله: مکزیک، تاهیتی، اندونزی، و ماداگاسکار رشد می کند. سه چهارم عرضه جهانی از کشور ماداگاسکار تامین می شود.

عصاره وانیل در سرتاسر جهان خاطره لذت بخشی را در ذهن همگان به جای گذاشته است چرا که به عنوان اولین طعم دهنده ها شناخته میشود.

این خاصیت به دلیل محتوای بالای طعم و مزه در عصاره میوه وانیل است. از دانه های وانیل برای افزودن طعم به شربت، شیرینی، بستنی، نوشیدنی ها و انواع دسر استفاده می شود.

گیاه و گل و میوه وانیلا ارکید

گل‌دهی وانیلا ارکید در یک روز تمام می‌شود، برای تولید وانیل در دوره کوتاه مدتی که گل‌ها شروع به گرده‌افشانی می‌کنند شروع به چیدن میوه‌ها می‌کنند. اصولاً میوه وانیل کال برداشت می‌شود چرا که با رسیدن میوه، غلاف‌ها ترک می‌خورند و از ارزش تجاری آنها کاسته می‌شود.غلاف‌های سبز رنگ وانیلا ارکید دستی برداشت می‌شوند.

پروسه برداشت بین چهارتا شش ماه پس از به بار نشستن میوه‌ها بر روی گیاه رخ می‌دهد. میوه‌ها پس از برداشت یک فرایند تسویه شش ماه را جهت آماده‌سازی برای عرضه به بازار طی می‌کنند.

در برخی از مناطق وانیل‌های تولید شده پرتر و مسئولیت تولید عطروطعم را برعهده دارند.  غلاف دانه وانیل قهوه‌ای تیره حدوداً 17 تا 22 سانتی‌متر طول، حدود 5 گرم وزن دارند که به میزان یک و دو دهم قاشق‌چای‌خوری دانه وانیل تولید می‌کنند.

غلاف وانیل بریدن و استفاده از آن

اگر به سراغ این مطلب آمدید نشان می‌دهد که به‌تازگی چند غلاف وانیل تهیه کرده اید یا برای تهیه دسر و شیرینجات به دانه وانیل تازه احتیاج دارید اما هنوز راه درست بریدن و خراشیدن دانه های خاویار مانند وانیل را به خوبی نمی دانید.

هنر بریدن و خراشیدن دانه های وانیل زمانی که راه حل را بدانید بسیار آسان خواهد شد. با پیروی از دستور های زیر می توانید به سرعت و ماهرانه به سادگی تمام خاویار وانیلی را از دانه های ان خارج کنید.

چطور غلاف وانیل را ببریم؟

وسایل که احتیاج خواهید داشت:

  • غلاف وانیل
  • چاقو تیز
  • تخته برش

مرحله اول: غلاف وانیل را از بسته‌بندی خارج کنید و آن رو به طوری که سر فر خورده غلاف وانیل به سمت پایین باشد بر روی سمت چپ تخته برش خود قرار دهید.

مرحله دوم: یک چاقو تیز پیدا کنید. نوک چاقو را در مرکز غلاف درست جایی که نوک آن فر خورده است قرار دهید.

برش غلاف وانیل با چاقو

مرحله سوم: به‌آرامی روی غلاف را با انگشت اشاره سمت چپ خود روی تخته برش نگه دارید، سعی کنید تنها از قسمت بالای غلاف برش دهید و سمت پایین آن را سوراخ نکنید. از قسمت مرکز برش دهید تا به انتهای غلاف برسید.

مرحله چهارم: کمی غلاف وانیل را از هم جدا کنید و سپس با انگشت شصت دست چپ بالای غلاف را به سمت تخته برش نگه دارید. چاقوی خود را عمود بر غلاف وانیل بچرخانید و سمت تیغه چاقو را از روی پیچ‌خورده غلاف  به سمت پایین و انتهای غلاف وانیل بکشانید. در همان حین که چاقو را داخل غلاف وانیل می‌کشید خاویار وانیل را خراش دهید.

خارج کردن خاویار وانیل از غلاف با چاقوی فلزی

چطور از دانه‌های وانیل استفاده کنیم؟

حالا که با موفقیت توانستید دانه‌های وانیل خود را از غلافش خارج کنید، شاید با خودتان فکر کنید که دیگر احتیاجی به غلاف آن نخواهید داشت. لطفاً دست نگه دارید! شما می‌توانید با تکه کردن آن و نگهداری آن در قندان و ظرف شکر خود برای پذیرایی از مهمان‌هایتان با یک قندان خوش‌عطر در کنار چای به استقبال مدعوینتان بروید.

خاویار غلاف وانیل را می‌توان در بسیاری از دسرهای با کمی خلاقیت گنجاند، اما اگر متوجه شدید که نمی‌توانید به‌خوبی از خاویار وانیل در دسرهای خود استفاده کنید، در اینجا چند نکته کاربردی را به شما آموزش می‌دهیم.

  • خاویار وانیل را با انگشت خود در هاون بگذارید و با مقداری شکر  آن را بکوبید. درشت بودن دانه‌های شکر به نسبت دانه‌های وانیل باعث پخش شدن آن در سراسر شکر می‌شود.
  • می‌توانید با اضافه‌کردن یک قاشق غذاخوری آب داغ به دانه‌های وانیل، خمیر ساده‌ای درست کنید که به‌هم‌زدن آن به‌مرور خمیر سبک‌تری برای استفاده خواهید داشت. به‌سادگی می‌توانید از آن در پخت شیرینی و دسر استفاده کنید.

از جمله سؤالات مهم در رابطه ‌با میزان نسبت اندازه دانه وانیل به خمیر یا نسب به عصاره در ترکیبات است. در جدول زیر میزان نسبت‌ها و تبدیل‌های معادل را برای تمام نیازهای پخت به شما ارائه شده است.

¼ غلاف کامل وانیل

¼ قاشق غذاخوری

½- ¾ قاشق غذاخوری

½ قاشق غذاخوری

½ قاشق چایخوری

½ غلاف کامل وانیل

½ قاشق غذاخوری

1 – 1 ½ قاشق غذاخوری

¾ قاشق غذاخوری

¼ قاشق غذاخوری

1 غلاف کامل وانیل

1 قاشق غذاخوری

2-3 قاشق غذاخوری

1 – ½ قاشق غذاخوری

2 قاشق غذاخوری

اکنون که می‌دانید بریدن، خراشیدن و میزان استفاده وانیل در هر دستور غذا چقدر ساده است، هیچ محدودیتی برای استفاده از وانیل در رسپی های غذایی خود نخواهید داشت.

حالا که تا اینجا این مطلب رو با ما همراهی کردید اجازه بدهید یک دمنوش خوش‌عطر و طعم با وانیل رو به شما آموزش بدهیم.

مواد موردنیاز برای تهیه دمنوش وانیل:

  • چای سیاه: یک قاشق غذاخوری
  • شیر بادام: نصف لیوان
  • عصاره وانیل: یک قاشق چای خوری
  • دارچین: یک قاشق چای‌خوری
  • میخک: یک عدد
  • شکر یا قند وانیلی: یک قاشق غذاخوری
  • آب جوش: یک لیوان بزرگ

چای سیاه را در لیوان آب جوش خود بریزید و اجازه دهید تا 5 دقیقه دم بکشد. شیر بادام را کمی بر روی حرارت گرم کنید در حین گرم‌شدن عصاره وانیل، دارچین، میخک و شکر را به آن اضافه کنید. پس از آن که کمی گرم شد ظرف را از روی حرارت بردارید. چای را تا نیمه در یک لیوان صاف کنید و سپس شیر صاف شده را به چای خود اضافه نمایید. نوش جان، از طعم دلنشین این دمنوش لذت ببرید.