۰ نفر

طرز تهیه موساکا با گوشت و بادمجان و سیب زمینی

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۶:۱۲
کد خبر: 636668
طرز تهیه موساکا با گوشت و بادمجان و سیب زمینی

موساکا یک غذای خاورمیانه ای است که بیس آن از بادمجان و سیب زمینی و سس بشامل می باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ یکی از بهترین ورژن موساکا برای کشور یونان می باشد البته توی هر کشور و منطقه مقدار مواد کم یا زیاد می شود مثلا در ترکیه از گوجه فرنگی حلقه شده استفاده می شود.

موساکا یک غذایی پر کالری می باشد پس اگر کلسترول و چربی دارید در مصرف آن کمی احتیاط کنید. سعی کنید برای داشتن موساکا خوشمزه از بادمجان های خوبی استفاده کنید که تخم کمتری و مزه شیرین داشته باشند.

مواد لازم برای تهیه موساکا اصل

    بادمجان 2 عدد

    گوشت چرخ کرده 300 گرم

    فلفل دلمه 1 عدد

    پیاز 1 عدد

    قارچ 200 گرم

    سیب زمینی 5 عدد

    پنیر پیتزا به مقدار لازم

    رب 2 ق غذا خوری

    نمک و فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه سس بشامل

    کره 50 گرم

    آرد 2 ق غذا خوری

    شیر 2 لیوان

    نمک و فلفل به مقدار لازم

مرحله اول : آماده سازی مواد موساکا

بادمجان ها را بشورید و داخل مخلوط آب و نمک بمدت 30 دقیقه قرار دهید تا تلخی آن ها از بین برود آنها را خوب شسته و آبکش کنید و بگذارید کنار تا خشک خشک شود سپس با کمک قلمو کمی ماست با آنها بزنید تا روغن کمتری هنگام سرخ کردن جذب کند(مزه ماست هیج تاثیری در طعم بادمجان ها ندارد). قارچ هار ا نیز داخل آب بشورید و با فرچه آشپزخانه آنها را خوب تمیز کنید سپس اسلایس کرده و مقداری آبلیمو روی آن ها ریخته تا سیاه نشود.

مرحله دوم: تفت دادن گوشت

پیاز را شسته و نگینی ریز خرد کنید. داخل تابه کمی روغن ریخته و پیاز را اضافه کنید تفت دهید تا پیاز خوش رنگ و طلایی شود سپس گوشت چرخ کرده را اضافه کرده و کمی فلفل سیاه و زردچوبه و نمک اضافه کنید تفت داده تا گوشت  تغییر رنگ دهد فلفل دلمه های را نگینی کرده و به مواد مون اضافه کنید در تابه دیگر قارچ اسلایس شده را با حرارت بالا تفت دهید سپس به مواد گوشتی اضافه کنید در انتها رب را افزوده تفت داده تا رب خوش رنگ شود سپس تابه را از روی حرارت برداشته و بگذارید کنار تا خنک شود.

مرحله سوم : سرخ کردن بادمجان ها و سیب زمینی

داخل تابه روغن ریخته اجازه دهید تا داغ داغ شود سپس بادمجان ها را سرخ کنید و روی کاغذ روغن گیر قرار دهید تا روغن اضافی آن خارج شود.سیب زمینی را به دو حالت می توانید اضافه کنید به روش اول سیب زمینی ها را داخل آب نیم پز کرده و رنده بزنید و مقداری فلفل سیاه و نمک اضافه کنید یا بعد از نیم پز کردن حلقه ای برش بزنید و لای به لای مواد بچینید به دلخواه هر کدام را انتخاب کنید.

مرحله چهارم : تهیه سس بشامل

داخل تابه آرد را ریخته و کمی تفت دهید تا بوی خامی آرد از بین برود سپس کره را افزوده و شیر ولرم را کم کم به آردمون اضافه کنید کمی که غلیظ شد از روی حرارت بردارید  و فلفل سیاه و یکم آویشن زده و کنار بگذارید.

مرحله پنجم : پخت موساکا

داخل ظرف پیرکس یا سرامیکی را کمی چرب کنید(موساکا در همان ظرف پخت سرو می شود) سپس لایه اول را کمی سس بشامل زده سپس یک لایه سیب زمینی حلقه شده یا پوره شده ریخته و روی آن بادمجان و لایه بعدی مواد گوشتی را اضافه کنید این مراحل را تکرار کنید تا مواد تمام شود سپس در آخر روی موساکا بادمجان سس بشامل و پنیر پیتزا ریخته و خوب کاور کنید در فر بمدت 40 دقیقه در دمای 180 درجه قرار دهید تا پخته شود برای چند دقیقه انتهای گرلی را روشن کرده تا روی غذا طلایی شود.

نکات کلیدی در تهیه موساکا مجلسی

    اگر دوست داشتید بین لایه ها گوجه فرنگی خام حلقه شده بگذارید.

    برای تهیه سس بشامل از فلفل سفید می توانید استفاده کنید.

    می توانید لا به لای لایه ها نیز پنیر پیتزا یا بسامل بریزید.

    موساکا را کمی که از داغی افتاد برش زده و سرو کنید تا لایه آنها متلاشی نشود.