۰ نفر

میرزا قاسمی خوشمزه به سبک گیلانی با این روش!

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۶:۰۸
کد خبر: 636667
میرزا قاسمی خوشمزه به سبک گیلانی با این روش!

میرزاقاسمی یکی از صدها غذای خوشمزه گیلانی ها است که در اقصی نقاط کشور درست می شود قلق های خاص خود را دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، غذاهای سنتی شهر و استان ها وقتی در شهرهای دیگر طبخ می شوند اندکی تحریف شده و اشتباهاتی در طرز تهیه آنها صورت می گیرد. گیلانی ها در میرزا قاسمی به هیچ وجه از پیاز داغ استفاده نمی کنند اما برخی این غذا را همراه با پیاز داغ فراوان طبخ می کنند که مزه اصیل آن را تغییر می دهد. یا برخی از اهالی استان گیلان اعتقاد دارند "رب گوجه فرنگی" طعم این غذا را خراب می کند و فقط از گوجه فرنگی استفاده می کنند.

میرزا قاسمی توسط محمد قاسم خان که در زمان ناصرالدین شاه قاجار والی حاکم رشت بود ابداع شده و توسط وی گسترش یافت و به نام او نیز نام گذاری شد.

 در این مطلب با طرز تهیه این غذای محبوب، خوشمزه و اندی پر دردسر آشنا می شویم.

دستور پخت میرزا قاسمی 

مواد لازم برای ۴ نفر

بادمجان

۶ عدد متوسط

گوجه فرنگی

۲ عدد متوسط

تخم مرغ

۲ عدد

سیر

۴ حبه

رب گوجه فرنگی

۱ قاشق غذاخوری

روغن و زردچوبه

به اندازه کافی

نمک و فلفل سیاه

به اندازه کافی

مرحله اول

ابتدا باید بادمجان ها را کباب کنیم ، برای این منظور می توانیم از شعله اجاق گاز یا منقل زغال استفاده کنیم. ( در رستوران های سنتی رشت از زغال برای کباب کردن بادمجان ها استفاده می شود ) باید بادمجان ها را به خوبی کباب کنیم به حدی که پوست بادمجان ها به طور کامل بسوزد.

مرحله دوم

البته اگر طعم دودی بادمجان کبابی را دوست ندارید می توانید بادمجان ها را به صورت آبپز بپزید. پس از اینکه کباب کردن بادمجان ها به پایان رسید اجازه می دهیم کمی سرد شوند سپسپ پوست شان را به آرامی جدا می کنیم.

بادمجان ها را پس از اینکه پوست گرفتیم در یک کاسه بزرگ می ریزیم سپس آنها را با گوشتکوب به طور کامل له می کنیم تا بافت شان از هم جدا شود. در ادامه بادمجان ها را کنار می گذاریم و گوجه فرنگی ها را اماده می کنیم.

مرحله چهارم

گوجه فرنگی ها را به مدت ۵ دقیقه در یک قابلمه حاوی آب جوش قرار می دهیم تا پوست شان به راحتی جدا شود. پس از گذشت ۵ دقیقه گوجه فرنگی ها را از آب جوش خارج می کنیم و پس از اینکه کمی سرد شدند پوستا شان را به راحتی جدا می کنیم.

مرحله پنجم

یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن اضافه می کنیم. در ادامه سیرها را رنده می کنیم و در روغن کمی تفت می دهیم تا نرم و سبک شوند ، در ادامه مقداری زردچوبه به سیر اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا سیر با زردچوبه یکدست شود.

در این مرحله بادمجان ها را اضافه می کنیم و حدود ۲۰ دقیقه تفت می دهیم ، سپس گوجه فرنگی ها را به صورت خیلی ریز یا رنده شده به تابه اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا آب اضافی گوجه فرنگی ها تبخیر شود و میرزا قاسمی به روغن بیفتد.

مرحله هفتم

اضافه کردن رب گوجه فرنگی به میرزا قاسمی اختیاری است اما اگر می خواهید میرزا قاسمی طعم و رنگ بهتری داشته باشد می توانید ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی نیز در این مرحله به میرزا قاسمی اضافه کنید. رب گوجه فرنگی را خوب تفت دهید تا کاملا سرخ شود.

مرحله هشتم

در این مرحله مواد میرزا قاسمی را یک سمت تابه جمع می کنیم سپس تخم مرغ ها را در قسمت خالی تابه می شکنیم و پس از اینکه به خوبی پختند با دیگر مواد میرزا قاسمی مخلوط می کنیم تا کاملا با دیگر مواد یکدست شوند.

در آخر نمک و فلفل سیاه میرزا قاسمی را اندازه کنید و اجازه دهید کمی جا بیفتد. برای تزیین میرزا قاسمی می توانید یک عدد تخم مرغ را در یک تابه جداگانه در یک قالب گرد بپزید سپس بعد از اینکه میرزا قاسمی را در بشقاب کشیدید تخم مرغ نیمرو شده را روی میرزا قاسمی قرار دهید.

استفاده از رب گوجه فرنگی

بعصی آشپزها اضافه کردن رب گوجه فرنگی به میرزا قاسمی را کاری اشتباه می دانند زیرا بر این این باورند که اضافه کردن رب گوجه فرنگی طعم اصلی میرزا قاسمی را از بین می برد و باعث می شود میرزا قاسمی طعم رب گوجه فرنگی بگیرد.

البته من با این موضوع مخالف هستم چون رب گوجه فرنگی علاوه بر اینکه طعم بهتری به میرزا قاسمی می دهد باعث می شود میرزا قاسمی خوشرنگ تر نیز شود. شما هم در صورت تمایل می توانید رب گوجه فرنگی را از دستور بالا حذف کنید.

چطور بادمجان را کبابی کنیم؟

بادمجان را به چند روش می توانید کبابی کنید:

اگر باربیکیو، کباب پز، مایکروفر یا منقل دارید که کارتان خیلی راحت است، بادمجان را به راحتی می توانید کبابی کنید.

اما ما بیشتر روی صحبتمان با خانم ها و نوعروسانی است که قصد دارند بادمجان را با اجاق گاز در محیط آپارتمانی کبابی نمایند.

کبابی کردن بادمجان بر روی شعله ی گاز

بادمجان ها را بشویید، خشک کنید یا اجاره دهید در محیط بماند تا خشک شود.

شعله پخش کن را روی یکی از شعله های اجاق گاز قرار دهید، با چنگال چند سوراخ بر روی پوست بادمجان ها ایجاد کنید، بادمجان را بر روی شعله پخش کن قرار دهید وقتی پوست یک سمت آن برشته شده و حالت پوسته پوسته شد، بادمجان را بچرخانید تا جهات دیگر آن نیز کبابی شود.

در حین کبابی کردن بادمجان ها، شعله ی گاز را کم کنید تا بادمجان ها مغز پخت شوند.

اگر شعله پخش کن ندارید می توانید بطور مستقیم بادمجان ها را روی شعله ی گاز قرار دهید البته در این صورت پوسته های بادمجان بر روی سطح اجاق گاز می ریزد و تمیز کردن آن مشکل است.

کبابی کردن بادمجان در فر

  • بادمجان ها را بشویید، خشک کنید یا اجازه دهید در محیط بماند تا خشک شود.
  • با چاقو چندین برش بصورت عمودی بر روی پوست بادمجان ها ایجاد نمایید.
  • بر روی سطح سینی فر یک کاغذ روغنی پهن نمایید، بادمجان ها را بر روی سینی فر بچینید.
  • فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم نمایید.
  • اجازه دهید به مدت نیم ساعت بادمجان ها در فر بمانند تا کبابی شوند.
  • در این مدت بادمجان ها را بچرخانید تا تمام اطراف آنها حالت کبابی پیدا کند.
  • پس از اینکه بادمجان ها را کبابی کردید، باید بتوانید پوست آن را جدا کنید.
  • اکثریت افراد برای کندن پوست بادمجان کلی اذیت می شوند و آخر سر علاوه بر پوست بادمجان کلی از گوشت آن را نیز جدا کرده و دور می ریزند!

کندن پوست بادمجان کبابی با آب سرد

بادمجان کبابی را می توانید زیر شیر آب سرد قرار دهید و یا در ظرفی که آب سرد در آن است بگذارید و سپس آرام آرام پوست آن را جدا کنید. البته در این روش هم امکان دارد کمی از گوشت بادمجان کنده شود.

کندن پوست بادمجان کبابی با کیسه فریزر

راحت ترین و آسان ترین روشی که برای کندن پوست بادمجان کبابی پیشنهاد می شود این است که پس از کبابی کردن بادمجان، آن را در یک کیسه ی نایلون قرار دهید و در آن را ببندید تا در کیسه نایلونی سرد شود. سپس بادمجان را به خارج از کیسه ی نایلونی انتقال دهید و براحتی پوست آن را جدا کنید، بدون آنکه پوست آن جدا شود.

دوستان عزیز در اینجا یک چیز درگوشی بهتان بگوییم:اگر می خواهید طعم بادمجان کبابی تا مدتها زیر دندانتان بماند، بادمجان را بر روی منقل با زغال کبابی کنید تا عطر و طعم خاصی به غذای شما بدهد.