۰ نفر

بهترین روش ها برای تمیز کردن لکه و جرم اتو + فرمول

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۲:۰۹
کد خبر: 636412
بهترین روش ها برای تمیز کردن لکه و جرم اتو + فرمول

اتوبخار خانگی وسیله‌ای است که در تماس مستقیم با لباس سفید، مشکی و رنگی قرار دارد و ممکن است به مرور زمان دچار رسوب شود. این رسوب که از طریق منافذ روی اتو با لباس‌ها در تماس هستند، آن‌ها را زرد، سیاه و کثیف می‌کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بنابراین روش جرم‌گیری اتو چگونه است؟ چگونه می‌توان اتو را رسوب‌زدایی کرد تا به لباس آسیبی وارد نشود و اتو نیز سالم باقی بماند. بهتر است بدانید که رسوب اتو نه تنها به لباس‌ها، بلکه به دستگاه نیز آسیب وارد می‌کند و ممکن است دستگاه اتو را پس از مدتی خراب کند. بنابراین توصیه می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید تا نحوه جرم‌گیری و رسوب‌زدایی اتو را بیاموزید.

همین طور رسوب گیری اتوپرس و بخار با جلوگیری از تامین بخار کافی برای اتو کردن لباس‌ها همراه است، این امر نیز بر اهمیت توجه به تمیزی اتو پس از هر بار استفاده می‌افزاید.

تاثیر جرم گیری اتوپرس در کارکرد آن

اتوپرس مدلی از اتوهای بخار با ابعاد بزرگ و قابلیت‌های بیشتر برای از بین بردن سریع چین و چروک لباس بوده که برای استفاده کابردی از آن باید به نحوه نگهداری آن توجه ویژه‌ای شود. از نکات مهم در بالا بردن عمر استفاده و کیفیت کابردی این دستگاه می‌توان به جرم گیری و جلوگیری از رسوب گیری اتو اشاره داشت.

برای جلوگیری از ایجاد رسوب و در نهایت گرفتن جرم اتو پرس اصولا استفاده از آب مقطر پیشنهاد می‌شود. این امر به جلوگیری از رسوب گیری مخزن اتوبخار کمک می‌کند.

عوارض ناشی از عدم جرم گیری اتوپرس

در صورت عدم توجه به جرم گیری به موقع و صحیح اتوپرس خود را برای مواجهه با مشکلاتی مثل بخار نکردن اتو پرس و همین طور عدم عمکلرد مناسب این دستگاه آماده کنید. جرم گیری و جلوگیری از ایجاد رسوب در این سبک اتو تا حد زیادی در استفاده بهینه و طولانی مدت این دستگاه نقش بسزایی دارد. تمیز کردن مداوم این دستگاه علاوه بر عملکرد مناسب اتو پرس بهنیه سازی مصرف انرژی را نیز به همراه دارد.

چرا تمیز کردن اتو بخار و پرس اهمیت دارد؟

اتوبخار علاوه بر از بین بردن چروک لباس‌های مختلف در ضدعفونی کردن آنها تحت تاثیر گرما و بخار ایجاد شده نیز تاثیر دارد. در صورتی که تمیز کردن مداوم این اتو پرس و بخار با مواد ضدعفونی کننده طبیعی و شیمیایی جدی نگیرید به مرور زمان لکه‌ها و جرم ایجاد شده بر سطح اتوبخار بر روی لباس سرایت کرده و ایجاد لکه و آلودگی می‌کند.

2 روش خانگی برای از بین بردن جرم اتو رسوب گیری اتوپرس

 1.استفاده از ترکیب آب و جوش شیرین

اولین روش پیشنهادی ما برای تمیز کردن اتو است. به ‌این‌صورت که باید یک قاشق غذاخوری آب را با دو قاشق غذاخوری جوش شیرین ترکیب کنید. با این کار، ترکیبی آماده می‌کنید که نه خیلی غلیط است و نه خیلی رقیق. در اصل، غلظت این ترکیب باید به اندازه‌ای باشد که از روی سطح پایین نریزد. برای تهیه‌ی این ترکیب، استفاده ازآب تصفیه شده  پیشنهاد می‌شود.

حال اگر فقط قسمت خاصی از سطح زیرین اتوی شما کثیف شده، کافی است این ترکیب را فقط روی آن سطح بکشید، در غیر این‌ صورت اگر می‌خواهید کل سطح زیرین را تمیز کنید، می‌توانید ترکیب را به تمامی آن بمالید. برای پخش‌کردن ترکیب روی سطح اتو می‌توانید از دست یا هر وسیله‌ی دیگری استفاده کنید. برای این کار، سخاوتمندانه عمل کنید، مخصوصا اگر اتوی شما خیلی کثیف است!

2.جرم گیری اتو با محلول نمک و سرکه

استفاده از محلول نمک و سرکه دومین روش جرم گیری است. برای این منظور دو پیمانه سرکه‌ی سفید و یک پیمانه نمک را ترکیب کنید. و روی حرارت ملایم بگذارید. این کار را تا زمانی ادامه بدهید که نمک کاملا حل شود، اما سرکه به درجه‌ی جوش نرسد. سپس اجازه بدهید این محلول کمی سرد شود. چراکه شما به یک محلول ولرم نیاز دارید نه داغ.

در مرحله بعدی، دستمالی را با این محلول خیس کنید، و از آن برای تمیزکردن سطح زیرین اتو استفاده کنید. برای این کار می‌توانید از برس مویی هم استفاده کنید. البته دقت کنید که برس‌های سیمی برای این منظور مناسب نیستند. و می‌توانند قسمت زیرین اتوی شما را کاملا خراب کنند.

سپس کافی است سطح زیرین اتو را کاملا با دستمالی دیگر تمیز کنید. برای این منظور می‌توانید،  دستمال را با سرکه‌ی سفید خالص خیس کنید. که باعث می‌شود، تمام باقی‌مانده‌های محلول از بین بروند. پس از آن، اتو را روشن کنید، و پارچه‌ای قدیمی ولی کثیف را اتو بزنید. این کار باعث می‌شود. تمام باقی ‌مانده‌های محلول بسوزد و از بین برود.

استفاده از دستمال خشک کن برای تمیز کردن اتو

 برای این منظور، اتو را روی کمترین درجه‌ روشن کنید. بعد هم از دستمالی کاملا تمیز برای پاک ‌کردن سطح زیرین آن استفاده کنید. این کار را تا زمان از بین‌ رفتن تمامی لکه‌ها ادامه دهید. پس از تمیزکردن سطح، درجه‌ی اتو را بالا ببرید. و پارچه‌ی تمیز را با آن اتو کنید، تا تمام باقی‌مانده‌ های احتمالی دستمال از بین بروند.

 

جرم گیری اتو چگونه است؟

مخزن اتوهای خانگی به مرور زمان با وجود املاح آب و خالی نکردن مخزن آب اتو پس از استفاده، رسوب می‌بندد. بنابراین توصیه می‌کنیم به منظور حفظ دستگاه، نحوه جرم گیری اتو را در ادامه این مقاله بیاموزید. با این حال پیش از هر چیز به یاد داشته باشید که شما باید پس از هر بار استفاده از اتو، آب مخزن دستگاه را خالی کنید.

مرحله اول جرم گیری اتو

به منظور جرم گیری اتو بخار شما به مقداری سرکه سفید نیاز دارید. ابتدا اتو را از برق بیرون بکشید و اجازه دهید که دستگاه خنک شود. سپس مقداری سرکه سفید را همراه با آب مقطر مخلوط کنید و داخل مخزن اتو بریزید.

مرحله دوم رسوب زدایی اتو

در مرحله بعد اتو را روشن کنید و آن را روی تنظیمات دمای متوسط قرار دهید و به مدت ۵ دقیقه صبر کنید تا اتو داغ شود و رسوبات داخل مخزن به همراه آب گرم و سرکه نرم گردد و از دیواره‌های مخزن اتو جدا شود.

مرحله سوم جرم گیری مخزن اتو

پس از آن، یک حوله کهنه پهن کنید و اتو را روی بالاترین درجه بخار قرار دهید. سپس اتو را روی حوله به مدت ۲۰ ثانیه بگذارید و دکمه بخار را بزنید تا رسوبات از اتو خارج شود. این روش را چندین بار تکرار کنید تا مراحل رسوب‌زدایی اتو را کاملاً انجام دهید.

مرحله چهارم رسوب زدایی مخزن اتو

در مرحله بعد اتو را خاموش کنید و مخزن آن را خالی کنید. سپس داخل مخزن اتو را با آب پر کنید و صبر کنید آب گرم شود. سپس روی همان حوله دکمه بخار آب را بزنید تا اثری از سرکه داخل دستگاه باقی نماند. سپس آب مخزن اتو را خالی کنید و آن را با آب تازه پر کنید و این مراحل را چندین بار تکرار کنید تا مخزن اتو کاملاً تمیز شود و اثری از سرکه و رسوب داخل دستگاه باقی نماند.

تمیز کردن کف اتو چگونه است؟

گاهی اوقات جرم و رسوب مخزن اتو به کف اتو نیز سرایت می‌کند. در واقع هنگامی که کف اتو رسوب داشته باشد، شک نکنید که به لباستان نیز آسیب می‌رساند و ممکن است لکه‌های خطرناکی روی لباس ایجاد کند.

۱. لیمو ترش

یکی از روش‌های تمیز کردن کف اتو، استفاده از لیمو ترش است. در صورتی که می‌خواهید زنگ‌ زدگی کف اتو را تمیز کنید تا لباستان در اثر اتو نارنجی و لک نشود، مقداری لیمو ترش روی کف اتو بزنید و سپس آن را با یک حوله تمیز و خشک کنید. همچنین منافذ کف اتو را می‌توانید به وسیله گوش پاک‌کن آغشته به لیمو ترش پاک کنید.

۲. سرکه و نمک

روش دوم جرم گیری اتو با کمک سرکه و نمک است. در صورتی که کف اتو شامل رسوب و جرم است، شما می‌توانید مقداری سرکه سفید و نمک را با یکدیگر ترکیب کنید و آن را روی اتو بزنید. سپس کف اتو را با یک دستمال نخی تمیز کنید تا اثری از رسوب روی اتو باقی نماند.

۳. خمیر جوش شیرین

در صورتی که روی کف اتو جرم یا لکه سوختگی ایجاد شده که با هیچ روش از بین نمی‌رود، شما می‌توانید مقداری جوش شیرین را با چند قطره آب مخلوط کنید تا خمیر جوش شیرین حاصل شود. سپس این خمیر را به کف اتو بزنید و کمی صبر کنید تا خشک شود. پس از آن خمیر جوش شیرین را از کف اتو پاک کنید. همچنین به منظور تمیز منافذ اتو می‌توانید از خلال دندان نیز استفاده کنید.

۴. الکل صنعتی

در صورتی ک روی اتو اثری از پلاستیک آب شده یا لکه سوخته باقی مانده است، شما می‌توانید مقداری پنبه را به الکل صنعتی آغشته کنید و آن را روی کف اتو بکشید. این روش کارآمدی به منظور پاک کردن لکه روی اتو است.

پاک کردن پلاستیک از کف اتو

برای پاک کردن پلاستیک از کف اتو چه باید کرد؟ معمولا اگر پلاستیک به کف اتو بچسبد با حرارت دیدن از کف اتو جدا می شود.

ولی اگر همچنان پلاستیک به کف دستگاه شما چسبیده است، بهتر است اتو را کاملاً داغ کنید و بعد با یک پارچه کتان و یا هر پارچه زبر دیگری محکم روی کف اتو بکشید. این کار را چند بار انجام دهید تمام لکه های چسبیده به کف دستگاه از بین رود.

انواع کف اتو را می‌شناسید؟

قبل از اینکه برای تمیز کردن کف اتو اقدام کنید، ابتدا باید جنس و ساختار آن را بشناسید. با شناخت کافی در مورد انواع کف اتو، در حین تمیزکاری به دستگاه خود آسیبی نخواهید زد.

به طور کلی کف اتو به سه دسته سرامیک، تیتانیوم و استیل تقسیم می‌شود. کف استیل اتو، از کروم و فولاد ضد زنگ ساخته شده و گرما را به خوبی منتقل می‌کند.

کف‌های سرامیکی نیز، ضد لکه بوده و گرما را سریع و یکدست منتقل می‌کنند. کفه‌های سرامیکی نیز، در برابر خوردگی بسیار مقاوم و با دوام هستند.

کفه‌های استیل که بیشتر در اتو‌های معمولی و بدون بخار به کار می‌روند در حال حاضر محبوبیت زیادی ندارند.  این اتوبخار‌هایی با کفه‌های سرامیکی و تیتانیوم هستند که، در بازار فروش بسیاری دارند.

محافظ کف اتو

با هر بار شستشوی لباس، اتو را به برق زده و از آن برای از بین بردن چروک لباس استفاده می‌کنیم. اگر از استفاده کنندگان همیشگی اتو باشید، می‌دانید که اتو کردن جنس‌های مختلف لباس کار آسانی نیست. بعضی از جنس‌های لباس با حرارت مستقیم اتو، خراب شده و از قواره می‌افتند. با استفاده از محافظ کف اتو، لباس‌ها آسیب ندیده و نمی‌سوزند. همچنین این محافظ، مانع از سوختگی کف اتو شده و از افتادن لک روی آن جلوگیری می‌کند.