۰ نفر

اشتباهات کوچک اکثر ما زنان در آشپزخانه

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۸:۱۹
کد خبر: 636403
اشتباهات کوچک اکثر ما زنان در آشپزخانه

نظافت آشپزخانه یکی از امور وقت گیر و سخت آشپزخانه است که بسیاری از افراد از آن گریزان هستند. همان گونه که در نظافت آشپزخانه مواردی از جمله تمیز کردن کف آشپزخانه و خالی کردن کانترها وجود دارند که باید انجام بدهید مواردی هم وجود دارند که باید از آن‌ها اجتناب کنید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، از این رو تصمیم داریم به اشتباهاتی که برخی از ما در آشپزخانه حین آشپزی و نظافت انجام می دهیم بپردازیم.

پوشیدن کفش در نظافت آشپزخانه

با وجودی که همه ما ایرانی‌ها از پوشیدن کفش در خانه اجتناب می‌کنیم اما بد نیست برای آن دسته از افرادی که عادت به این موضوع دارند نیز یادآوری کنیم که در هنگام نظافت آشپزخانه پوشیدن کفش ممنوع است. وقتی از کفش‌های کثیفی که در خارج از منزل استفاده کرده اید در آشپزخانه خود نیز استفاده کنید تنها به انتشار میکروب در قلب خانه خود کمک کرده اید. البته بسیاری از افراد هم با این که از قانون کفش ممنوع در خانه خود استفاده می‌کنند اما اغلب اوقات از صندل‌های روفرشی مخصوص خانه در داخل حریم منزل خود استفاده می‌کنند.

شاید فکر می‌کنید پوشیدن این صندل‌ها در هنگام نظافت آشپزخانه بلامانع است اما باید بگویم سخت در اشتباه هستید. در هنگام نظافت آشپزخانه حتی بهتر است از صندل‌های خانگی خود نیز استفاده نکنید و قبل از شروع نظافت آن‌ها را درآورید. به این ترتیب وقتی بدون پوشش پا مشغول نظافت آشپزخانه باشید از آزادی عمل بیشتری برخوردار خواهید بود. البته بی شک هر یک از افراد در این زمینه نظریات خاص و قابل احترامی‌ دارند اما توصیه ما به شما در نظافت آشپزخانه اجتناب در استفاده از هر نوع پاپوش است.

سازمان دهی لوازم

بی شک زمانی که در حال تمیز کردن آشپزخانه هستید با موارد بی نظمی‌ بسیاری روبه رو خواهید شد. ممکن است برخی کشوهای آشپزخانه به هم ریخته و نا مرتب باشند و یا یکی از طبقات و قفسه‌ها دچار هرج و مرج شده باشند. در هر صورت بهتر است آن‌ها را فراموش کنید. زمانی که قصد نظافت دارید موارد دیگر را فراموش کنید و به روز دیگری موکول کنید. در واقع شما برای نظافت آماده شده اید و نه سازمان دهی و مرتب کردن وسایل. بنابراین باید از هر کاری که جلوی پیشرفت نظافت را بگیرد و سرعت شما را کم کند، اجتناب کنید. بقیه کارها می‌توانند در زمان دیگری انجام شوند. فقط کافیست به هدف نظافت خود بیاندیشید.

آماده کردن شام و ناهار

با وجودی که آشپزی یکی از کارهای شیرین در آشپزخانه است اما به تمیز کاری بعد از آن نمی‌ارزد. به بیان دیگر بسیاری از افراد وقتی درصدد تمیز کردن آشپزخانه نباشند حتی علاقه ای به آشپزی هم نخواهند داشت. چرا که بی شک بعد از آشپزی پروسه طولانی برای تمیز کردن گاز و ظروف و حتی کانترهای آشپزخانه دارند. از این رو بسیاری از افراد پروسه نظافت عمیق آشپزخانه را به روزهای پایانی هفته موکول می‌کنند و وعده غذایی بعد از نظافت را خارج از منزل صرف می‌کنند. خب بالاخره یک آشپزخانه تمیز و پاکیزه بیشتر از این‌ها می‌ارزد.

بسیاری از افراد و همچنین آشپزها هنگام پخت و پز مواد غذایی به برخی اصول و روش کارهای سنتی پای‌بند هستند که ممکن است اشتباه باشد. ما در این مطلب به شرح چند اشتباه رایج هنگام آشپزی می‌پردازیم.

۱. افزودن شیر به خاگینه

به گزارش فرارو، آشپزهای بسیاری هستند که شیر را به امید یک محصول نهایی با بافتی نرم و خامه‌ای به تخم مرغ‌های مخلوط شده اضافه می‌کنند. حقیقت این است که شیر می‌تواند خاگینه را خراب کند. افزودن شیر به خاگینه شکلی لاستیکی می‌دهد و در نتیجه یک وعده غذایی به جویدن بیش از حد نیاز خواهد داشت.

در عوض خاگینه را به ماهیتابه با حرارت کم اضافه کنید. تخم مرغ‌ها را هم بزنید تا پخته شود؛ سپس آن‌ها را از ظرف خارج کنید. در این قسمت می‌توانید چاشنی‌های اضافی مانند خامه ترش را اضافه کنید. خامه ترش اضافه شده در پایان فرآیند پخت و پز به تخم مرغ شما قوام خامه‌ای مورد انتظار با شیر را می‌دهد؛ همچنین عطر و طعم دلنشینی خواهد داشت.

۲. پختن سیب زمینی در آب کاملا جوش

جوشاندن سیب زمینی روش ترجیحی در پخت و پز است که چندان موثر نیست. بسیاری از افراد سیب زمینی‌ها را در آب کاملا جوش می‌پزند؛ اما هنگام تخلیه آب متوجه می‌شوند که سیب زمینی به طور کامل پخته نشده است. قسمت‌های بیرونی آن بیش از حد پخته شده و خیلی نرم هستند؛ اما قسمت داخلی آن هنوز خام است.

پخت سیب زمینی در آب جوش بهترین روش برای پختن نیست. باید سیب زمینی‌ها را حدود ۱۵ دقیقه بجوشانید تا بتوانید به‌راحتی با چنگال آن‌ها را سوراخ کنید. سیب زمینی‌ها را در حرارت کم بپزید، این کار باعث می‌شود سیب زمینی‌ها از بیرون به داخل به طور یک‌نواخت پخته شوند. ممکن است کمی بیشتر طول بکشد؛ اما درنهایت شما سیب زمینی کاملا پخته شده‌ای خواهید داشت.

۳. بررسی برنج هنگام پخت

برنج غذای دیگری است که فقط در حین پختن باید رها بماند. وقتی به پختن برنج اطمینان ندارید، وسوسه انگیز است که هر چند دقیقه یک‌بار بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید دم کشیده یا خیر. وقتی درب قابلمه برنج را باز می‌کنید تا برنج را بررسی کنید، بخار و گرما را آزاد می‌کنید که باعث بر هم خوردن نسبت برنج به آب می‌شود.

هنگام پخت برنج بهتر است فقط به مراحل کار اعتماد کنید. یک تایمر تنظیم کنید و به خود اجازه ندهید تا درب قابلمه را تا زمان خاموش کردن شعله، بردارید. به احتمال زیاد با این روش برنج خوشمزه و بدون هیچ‌گونه دخالت پیوسته شما آماده می‌شود.

۴. پخت و پز با سیب زمینی مومی

چه چیزی بهتر از یک کاسه غلیظ و خامه‌ای سیب زمینی پوره شده است؟ هر آشپزی رویای تهیه پوره سیب زمینی رستوران‌ها را دارد که هم خوشمزه و هم بافت نرمی داشته باشد. وقتی صحبت از تهیه پوره در خانه می‌شود، ممکن است دقیقاً همان‌گونه که رویای خود را در سر می‌پرورانید، نباشد.

خوش‌بختانه ممکن است این مشکل خراب شدن مربوط به مهارت‌های پخت و پز شما نباشد و کاملا به سیب زمینی‌هایی که استفاده می‌کنید، بستگی داشته باشد. برای تهیه پوره سیب زمینی با بافتی نرم و یک‌دست باید به دنبال Russets یا Yukon Gold باشید که محتوای نشاسته بالایی دارند. سیب زمینی قرمز و سفید دارای یک قوام مومی هستند که بیشتر منجر به تهیه یک پوره با تکه‌هایی از سیب زمینی می‌شود.

۵. طعم دار کردن گوشت در یک کاسه فلزی

طعم دار کردن گوشت به آسانی انداختن گوشت در هر کاسه قدیمی و رها کردن آن به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نیست. اکثر سس‌ها بسیار اسیدی هستند و با فلز داخل کاسه فلزی واکنش نشان می‌دهند. به جای یک غذای خوشمزه هنگام سرو احتمالا متوجه یک وعده غذایی با عطر و طعم فلزی عجیب می‌شوید.

برای جلوگیری از طعم فلزی گوشت از ظروف فلزی استفاده نکنید. در عوض گوشت را در یک کاسه پلاستیکی، کیسه پلاستیکی یا ظرف سرامیکی طعم‌دار کنید. این ظروف به شما اجازه می‌دهند گوشت به‌سادگی طعم دار شود و هیچ طعم و مزه عجیبی به غذای شما ندهد.

۶. یک بار برگرداندن استیک‌ها

بار‌ها و بار‌ها شنیده اید که باید فقط یک‌بار استیک را برگرداند. همان‌طور که مشخص است، این توصیه کاملا ساختگی است. در حالی که یک بار برگرداندن استیک باعث می‌شود پوسته خارجی‌اش به‌خوبی شکل بگیرد، این امکان وجود دارد که داخل گوشت به‌خوبی پخته نشود.

وقتی استیک خود را چندین بار برگردانید، اجازه می‌دهید تا داخل آن به طور یک‌سان بپزد و فرصت گرم شدن یا خنک شدن سریع یک طرف را از بین می‌برید. پوسته خارجی ممکن است کاملاً چشم‌گیر و برشته نباشد؛ اما داخل گوشت بی عیب و نقص خواهد بود.

۷. افزودن روغن به آب ماکارونی

ماکارونی بعد از پختن دچار چسبندگی می‌شود. برخی از افراد تا کنون متوجه این موضوع شده‌اند؛ بنابراین سعی دارند با افزودن روغن به آب ماکارونی از چسبندگی آن در حین شستن ماکارونی جلوگیری کنند.

متأسفانه روغن راه حل خوبی نیست. در حالی که روغن به نچسبیدن ماکارونی کمک می‌کند، باعث می‌شود سس مواد تهیه شده به رشته‌ها نچسبد. به جای افزودن روغن در حین جوشاندن ماکارونی آنها را که پخته‌اید هم بزنید تا رشته‌ها به هم نچسبند. همچنین وقتی ماکارونی کمی شکل خامی دارد، آن را از آب خارج کنید و قبل از خنک شدن مواد را به آن اضافه کنید. رشته‌های گرم به محض اینکه چیز جدیدی برای چسباندن داشته باشند، از یکدیگر جدا می‌شوند.

۸. پخت بیش از حد پیاز

پیاز معمولاً اولین چیزی است که به ماهی تابه اضافه می‌کنید؛ زیرا برای پختن غذا به زمان نیاز دارید. اما بسیاری از افراد بر این باورند که پیاز باید بیش از حد پخته شود، باوری که کاملا اشتباه است. پیاز حدود یک دقیقه زمان لازم دارد تا نرم شود و طعم خود را به غذا اضافه کند. هرچه زمان بیشتر روی اجاق گاز باشد، تکه‌های سوخته پیاز بیشتر و طعم دودی ناخواسته‌ای به وعده غذایی‌تان می‌بخشد. به یاد داشته باشید که با افزودن مواد دیگر به ماهی تابه پیاز‌ها همچنان پخته می‌شوند. طعم غذای خود را از ابتدا با پختن پیاز سوخته خراب نکنید.

۹. در آشپزی به آب چاشنی اضافه نکنید

در این مرحله احتمالا می‌دانید که باید همیشه به آب پاستای خود نمک اضافه کنید. آیا می‌دانید باید به هر آبی که برای آشپزی استفاده می‌کنید، نمک اضافه کنید؟ اگر سیب زمینی می‌پزید، در آب کمی نمک اضافه کنید. اگر سبزیجات را در آب می‌پزید، باید در آن نمک بریزید. افزودن کمی نمک در آب این امکان را فراهم می‌آورد تا طعم هر آنچه را که می‌پزید، افزایش دهید. البته نباید بیش از حد نمک بریزید. فقط به هر آبی در حین آشپزی کمی نمک بپاشید تا غذای شما از نظر طعم به سطح بالاتری برسد.

۱۰. استفاده از مواد به شکل سرد

هنگام پخت درجه حرارت مورد استفاده مهم است. شاید متعجب شوید؛ اما این حقیقت دارد. در حالی که مواد را قبل از قرار دادن روی اجاق مخلوط می‌کنید، ساده‌ترین کار این است که مواد اولیه مانند شیر را از یخچال در بیاورید و آن را به ترکیبات خود اضافه کنید. با این حال باید اجازه بدهید مواد شما قبل از مخلوط شدن در خمیر با دمای اتاق گرم شوند.

با قرار دادن مواد تشکیل دهنده اولیه در دمای اتاق به آن‌ها اجازه می‌دهید راحت‌تر با بقیه ترکیبات مخلوط شوند. مخلوط کردن خمیر راحت‌تر خواهد بود و محصول نهایی حتی بافتی نرم‌تر و خوشمزه‌تر خواهد داشت. هنگامی که در شروع آماده سازی خمیر هستید، تمام مواد تشکیل دهنده را از یخچال بیرون بیاورید و روی پیش‌خوان بگذارید و اجازه بدهید کمی قبل از ترکیب مواد به دمای اتاق برسند.