۰ نفر

تابلوهایی که بهتره به دیوار خونه ات نزنی

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۴۷
کد خبر: 636307
تابلوهایی که بهتره به دیوار خونه ات نزنی

طراحی داخلی یک دکوراسیون منزل تنها محدود به طراحی دیوارها بارنگ‌هایی خاص نیست، اضافه کردن عناصر تزیینی زیبا به دیوارها همچون تابلوهای نقاشی معاصر و یا مدرن می‌توانند زیبایی فوق‌العاده‌ای به فضای شما بدهند.

به گزارش اقتصادآنلاین، تابلوهای نقاشی و همچنین تابلو خط زیادی وجود دارد که برای منزل و همچنین فضاهای اداری مناسب است. تابلوها اگرچه اغلب با هدف تزئینی مورد استفاده قرار می گیرند ولی در پس ظاهر این هدف ، مسئولیت های کاربردی نیز در فضا برعهده دارند. آنها جایگاه ویژه ای در تغییر حال و هوای محیط دارند و در نتیجه بر روح و روان افراد ساکن در آن مکان نیز تأثیرمی گذارند. موضوع اثر هنری ، رنگ های به کار رفته در آن و حتی قاب انتخابی برای تابلو از جمله عوامل بسیار مؤثر بر محیط هستند؛ یعنی با نصب چند تابلو بر روی دیوار، با وجود تمام وقتی که صرف تهیه و چیدمان لوازم دکوراسیونی آن شده است ، می توان هماهنگی و احساس حاکم در محیط را برهم ریخت و یا برعکس ، دستیابی به هدف مورد نظر در آن فضا را تسهیل بخشید.

صرفنظر از همه اینها گاهی نقش های کاربردی عظیم تری نیز به تابلوها محول می شود که از جمله می توان "تغییر ابعاد ظاهری فضا" را نام برد. به عنوان مثال یکی از راهکارهای افزایش ارتفاع دیوارها به لحاظ ظاهری ، نصب دیوارکوب های عمودی و بلند است که این کار از طریق نصب یک و یا چند تابلوی بلند عمودی در فواصلی نزدیک و در کنار هم و یا چندین تابلوی هم اندازه در امتداد هم و در راستای یک خط عمودی فرضی از سقف به کف میسر می شود.

به همین ترتیب با نصب تابلویی طویل و افقی و یا چندین تابلوی یک اندازه در کنار هم می توان ، طول دیوار را به لحاظ بصری افزایش داد. در این مطلب قصد داریم تا به تاثیر استفاده از تابلو در دکوراسیون داخلی بپردازیم و بگوییم از چه تابلوهایی نباید در خانه به ویژه پذیرایی استفاده کنید.

1.تابلوهای کاملا تیره

یکی از تابلوهای نامناسب در دکور منزل تابلوهای تیره هستند. این تابلوها در نگاه اول زیبا و باوقار به‌نظر می‌رسند. اما به مرور زمان باعث کسالت و بی‌انگیزگی در فرد خواهند شد. پس بهتر است از تابلوهای رنگی استفاده کنید.

2.تابلوهای انتزاعی با خطوط تیره

شاید تابلوهایی که مورد استفاده قرار می‌دهید شامل نقاشی و طراحی باشند. بعضی از این تابلوها دارای طرح انتزاعی هستند. تابلوهای انتزاعی که دارای خطوط تیز و زاویه‌دار هستند، انرژی منفی زیادی را ایجاد می‌کنند. پس بهتر است از تابلوهایی با خطوط منحنی استفاده کنید تا انرژی را در خانه شما به حرکت درآورند.

3.طرح هایی از غروب خورشید

تابلوهایی که بر روی دیوار نصب می‌شود می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روحیه افراد خانه داشته باشد. چراکه به‌طور مستقیم نگاه افراد بر روی این تابلوها است. با توجه به اینکه غروب نماد پایان است. پس بهتر است تا حد امکان از تابلوهای غروب خورشید استفاده نکنید.

4.تابلوهای چشم نظر!

یکی از تابلوهایی که افراد به اصرار در خانه خود نصب می‌کنند، تابلوی چشم نظر است. بر خلاف باور بسیاری از افراد تابلوهای چشم نظر نه تنها باعث دفع انرژی منفی نمی‌شوند بلکه جاذب آن نیز هستند.  پس تا جایی که می‌توانید از این تابلو استفاده نکنید.

مکان نصب تابلو در پذیرایی

هنگام خرید تابلو برای پذیرایی به جایی که می خواهید آن را نصب کنید، فکر کنید.بهتر است تابلوهای بزرگ را بر روی دیوارهای اصلی پذیرایی نصب کنیم. زیرا جلوۀ زیبایی به محیط می‌دهند.البته این نکته را هم در نظر بگیرید که دیوار پشت کاناپه معمولا بهترین مکان برای نصب تابلو است. اما باید در نظر داشته باشید که طول تابلوها باید به صورتی باشد که از طول کاناپه بیشتر نباشد. تابلوهای کوچکتر را گاهی به جای نصب بر روی دیوار می توان بر روی میز و یا شلف قرار داد. استفاده از نابلوها بدین صورت فضای خلاقانه‌تری را ایجاد می‌کند.

• برای نصب تابلو بالای تخت خواب، مبلمان اتاق پذیرایی یا سایر اسباب و اثاثیه بزرگ انتخاب تابلوهای دوتایی یا چهارتایی هم اندازه گزینه مناسبتری است.

نکاتی درباره استفاده از تابلو در دکوراسیون منزل

1. استفاده از تابلوهای چندتایی بهترین گزینه می باشد

برای نصب تابلوهای مدرن در اتاق پذیرایی یا اتاق نشیمن بهتر است که آنها را پشت سر کاناپه اصلی یا روی بزرگ ترین دیوار نصب کنید. البته باید بدانید که عرض تابلوی شما نباید بیشتر از عرض کاناپه تان باشد. اندازه ایده آل این است که عرض آن حداکثر دو سوم دیوار بالای مبل پیش برود. در مورد نصب گروهی تابلوها هم این نکته را رعایت کنید.

2. عرض تابلو باید از عرض کاناپه کمتر باشد

همیشه تابلوها را طوری نصب کنید که با سطح دید شما هم تراز باشند. تابلوهای خیلی بالاتر یا پایین تر از خط دید فضا را بی تناسب و شما را آدم بی دقتی نشان می دهند.

3. تابلوها را هم تراز با دیدتان نصب کنید

 اگر می خواهید چند تابلوی نقاشی را کنار هم در چند ردیف قرار دهید بهتر است تابلوهای روشن را بالاتر و آنهایی را که رنگ تیره تری دارند در ردیف های پایین تر نصب کنید.

4. تابلوهای تیره را پایین و تابلوهای روشن را بالا نصب کنید

 موضوع تابلوهای کنار هم را یکسان در نظر بگیرید. به طور مثال اگر به تابلوهایی با موضوع دریا و اقیانوس علاقه مندید، تصاویری از خانه های ساحلی، ماهیگیری، قایقرانی و ... را کنار هم قرار دهید.

5. تابلوهای هم موضوع را کنار هم نصب کنید

 بعد از خرید تابلوهای تازه بلافاصله سراغ میخ و چکش نروید. درباره اینکه می خواهد تابلوها را چطور کنار هم قرار دهید خوب فکر کنید. می توانید یک دایره، مستطیل یا حتی مثلث فرضی را در ذهن تان مجسم کنید و تابلوها را طوری کنار هم بچینید تا فرم نهایی آنها کنار هم تعریف شده باشد. برای راحتی کار تابلوهای مورد نظرتان را روی یک مقوا یا کاغذ بزرگ روی زمین بچینید و بعد از هر کدام الگویی تهیه کنید. حالا این الگوها را روی دیوار کنار هم بچسبانید و بعد جای میخ را مشخص کنید. اینطوری دیوارهای شما به دلیل آزمون و خطاهای مختلف هنگام نصب، سوراخ سوراخ نمی شود.

6.استفاده از نورپردازی

 استفاده از نورپردازی بر روی تابلو ها تاثیرگذاری آ نها را دو چندان می کند. در صورت امکان این شرایط را تابلوی جدید خود فراهم کنید. در غیر این صورت در انتخاب محل نصب آن دقت کنید و مناسب ترین مکان را بیابید.

نحوه نصب تابلو روی دیوار قسمت های مختلف منزل

۱. تراز بودن

یکی از مهم ترین اصول نصب تابلو روی دیوار تراز بودن آن می باشد. برای تراز کردن تابلو می توانید از ابراز مخصوص و متر نواری استفاده نمایید.

۲. استفاده از میخ و چکش

برای نصب تابلو روی دیوار می توانید از قلاب و میخ و گیره فلزی استفاده نمایید همچنین میخ و قلاب باید قوی و محکم باشند تا بتوانند وزن تابلو را تحمل نمایند. اگر شما تمایل دارید تابلویی بزرگ را روی دیوار نصب نمایید بهتر است از تسمه و قلاب فلزی استفاده نمایید همچنین می توانید از قلاب های چوبی نیز استفاده کنید و تابلو را روی دیوار نصب و محکم کنید.

۳. نصب تابلو در ارتفاع مناسب

تابلو را باید حدود ۲۰ تا ۳۰ سانت بالاتر از مبل و تخت خواب و … نصب نمایید همچنین تابلو باید دقیقا در وسط مبل یا کاناپه و … نصب شود که در این مورد نباید در و پنجره مورد توجه قرار بگیرد و تابلو باید به صورت دقیق در وسط وسایل ذکر شده نصب گردد.

۴. نصب تابلو بالای شومینه

اگر تمایل دارید تابلویی را در قسمت بالای شومینه نصب نمایید باید حواستان باشد که عرض تابلو بیشتر از عرض شومینه نباشد همچنین تابلو باید دقیقا در وسط اندازه عرض شومینه نصب شود تا خودش را بهتر روی دیوار نشان دهد.

۵. نصب تعداد زیادی تابلو روی دیوار

اگر تمایل دارید تابلوهای زیادی را روی دیوار نصب نمایید باید تابلو و عکس های انتخابی تان را ابتدا روی زمین در کنار یکدیگر بچینید سپس چیدمان آن ها را با توجه به فرم و اندازه تابلوها در ذهن خود تجسم کنید یا چیدمان تابلوها را روی کاغذ بکشید سپس به همان ترتیب تابلوها را روی دیوار نصب نمایید. توجه داشته باشید که تراز بودن تابلوها و بالانس قرارگیری آن ها در کنار یکدیگر امری مهم است که باید به آن توجه ای ویژه داشته باشید.

۶. تابلوها با تصاویر چاپی

اگر تمایل دارید تابلوها با تصاویر چاپی را روی دیوار نصب نمایید بهتر است تابلوهایی را انتخاب نمایید که دارای رنگ و طرح بولد می باشند ولی قاب آن ها بهتر است ساده و فلزی باشد تا تصویر داخلی زیباتر به نظر برسد همچنین این تابلوها برای اتاق هایی که دارای رنگ روشن هستند انتخابی مناسب به شمار می روند. برای اینکه رنگ تصاویر چاپی روی تابلو نیز از بین نرود بهتر است روی تابلو روکش ضد UV بکشید یا قاب آن را شیشه ای نمایید.

۷. پر کردن سوراخ ایجاد شده توسط مبل

اگر شما میخ را در مکانی نامناسب کوبیده اید بعد از کندن میخ از روی دیوار بهتر است جای سوراخ را به کمک بتونه و کاردک پر نمایید.

۸. خط های افقی

تاکید روی خط های افقی در یک اثر هنری باعث می شود تا عرض اتاق کشیده تر به نظر برسد و این تابلوها برای اتاق های کوچک انتخابی مناسب به شمار می روند.

۹. خط های افقی

تاکید بر خط های عمودی باعث می شود تا ارتفاع اتاق بلندتر به نظر برسد.

۱۰. چیدمان پایین و بالا

اگر تمایل دارید از رسمیت فضا بکاهید و فضای منزل تان را صمیمانه تر جلوه بدهید بهتر است تابلوها را به صورت بالا و پایین و پله ای نصب نمایید. بدین صورت یک خط قطری پویا روی دیوار ایجاد می شود که ظاهری رسمی و متقارن ندارد.