۰ نفر

بهترین نوشیدنی ها در ترکیه + عکس

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۱۲
کد خبر: 636072
بهترین نوشیدنی ها در ترکیه + عکس

از چای تا قهوه ترک گرفته تا ثعلب در این گزارش نگاهی انداخته ایم به بهترین و محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها که شهروندان ترکیه‌ای در فصل گرم تابستان و فصل سرد زمستانی می‌نوشند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرارو، چای ترکی که به رنگ زرشکی‌اش معروف است، چای سیاه است که بدون شیر تهیه می‌شود. این چای در استکان‌های شیشه‌ای کوچک با یک نعلبکی و یک قاشق کوچک و یک یا دو حبه قند سرو می‌شود. به معنای واقعی کلمه در همه جای کشور ترکیه چای سرو می‌شود. خود چای با استفاده از دو قوری که روی هم معروف به "çaydanlık" قوری‌کتری تهیه می‌شود، جایی که کتری پایینی آب جوش و کتری بالایی دم کرده چای را با برگ‌های چای شل نگه می‌دارد.

untitled

قهوه ترک. قهوه‌ای که برای قهوه ترک استفاده می‌شود از بو دادن دانه‌ها و سپس آسیاب کردن آن‌ها تهیه می‌شود. سپس قهوه آسیاب شده را با آب مخلوط کرده و در دیگ کوچکی به نام cezve جذوه می‌جوشانند. سپس قهوه در فنجان‌های کوچک ریخته می‌شود و اجازه می‌دهد قهوه آسیاب شده ته نشین شود. این آسیاب‌ها خوردنی نیستند، زیرا هدف بزرگ‌تری دارند: فال‌گیری.

untitled

پس از یک گفتگوی خوب و یک فنجان قهوه ترکی خوشمزه، با وارونه کردن فنجان در بشقاب و تفسیر تصاویری که در کنار فنجان دیده می‌شود، فال گرفته می شود.

untitled

شربت از آب میوه یا عصاره گل‌ها، میوه‌ها و گیاهان مختلف به دست می‌آید که با شکر و آب ترکیب می‌شود و شربتی شیرین را تشکیل می‌دهد که بعداً با آب یا یخ رقیق می‌شود. شربت‌ها که سرد سرو می‌شوند اغلب از گل رز، میوه‌های فصلی مانند آلبالو، چوب صندل، لیمو یا پرتقال درست می‌شوند. علاوه بر ترکیه، شربت در هند، ایران، افغانستان، پاکستان و بنگلادش بسیار محبوب است و یکی از رایج‌ترین نوشیدنی‌ها در جهان اسلام بوده است.

untitled

دوغ که از مخلوط ماست، آب و نمک درست می‌شود، یکی از اصلی‌ترین نوشیدنی‌های سفره‌های ترکی در تابستان است و به عنوان بهترین راه برای رفع تشنگی شناخته می‌شود. بیشتر ترک‌ها ماست‌های خانگی را ترجیح می‌دهند، ماست‌هایی که کمی تندتر و فواید سلامتی بیشتری دارند.

untitled

آب شلغم از آب نمک ترش و شور شلغم تیره تخمیر شده، هویج بنفش، نمک، ادویه جات ترشی جات و بلغور تهیه می‌شود. معمولاً در کنار غذا‌های کلاسیک ترکی، از جمله کباب و غذا‌های گوشتی خوش طعم، نوشیده می‌شود.

untitled

آب ترشی. ترک‌ها برای همراهی با ماهی، آب ترشی هم می‌نوشند. نوشیدن این ترکیب ترش و نمک فواید متعددی برای سلامتی دارد، از جمله مقابله با کم آبی بدن، تامین منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها و ارتقای سلامت روده. حتی می‌توان آن را به صورت پیش بسته بندی شده به عنوان نوشیدنی در اکثر سوپرمارکت‌ها خریداری کرد.

untitled

بوزا. نوشیدنی دیگری که قدمت آن به زمان سلاطین باز می‌گردد، بوزا است. این نوشیدنی غلیظ از ذرت یا گندم دوروم با آب و شکر اضافه می‌شود. طعم کمی اسیدی و شیرین آن برای ماه‌های سرد مورد علاقه است. بوزا سرشار از کربوهیدرات‌ها و ویتامین‌ها است که آن را به منبعی سالم از مواد مغذی از جمله کلسیم، آهن، نیاسین، فسفر، ریبوفلاوین، تیامین و روی تبدیل می‌کند. این نوشیدنی خامه‌ای و مخملی به قدری سیر کننده و مغذی است که در زمان امپراتوری عثمانی برای تغذیه ارتش و گرم نگه داشتن آن‌ها استفاده می‌شد.

untitled

آب انار تازه. انار محبوب همیشه یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در ترکیه بوده است. نه تنها آن را نماد فراوانی و خوش اقبالی می‌دانند، بلکه یکی از مغذی‌ترین و خوشمزه‌ترین میوه‌های موجود است. آبمیوه‌های تازه را می‌توان تقریباً در هر گوشه خیابان در شهر‌های ترکیه یافت. آبمیوه تازه با قیمت‌های مقرون به صرفه در این گونه آب میوه فروشان و همچنین در فست فود‌های سنتی ترکیه به فروش می‌رسد و می‌توان آن را به صورت مخلوط با آب میوه‌های دیگر مانند پرتقال، سیب و حتی کیوی خریداری کرد.

untitled

کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده شیر است، شبیه به دوغ که از دانه های کفیر تهیه می شود. سرشار از باکتری های پروبیوتیک است که برای سلامت روده مهم است. به لطف آنزیم های موجود در آن، عملکرد سالم روده را تقویت می کند. می توان آن را در اکثر سوپرمارکت ها در سراسر ترکیه خریداری کرد.

untitled

ثعلب یک نوشیدنی عجیب و غریب است که از غده‌های خشک شده ارکیده‌های وحشی تهیه می‌شود. این نوشیدنی گرم خامه‌ای و غلیظ در مکان‌هایی که قبلا بخشی از امپراتوری عثمانی بوده‌اند، مخصوصاً در ماه‌های زمستان مصرف می‌شود، زیرا به تسکین سرفه و پیشگیری از برونشیت کمک می‌کند. ثعل یکی از مواد اصلی در بستنی سازی در ترکیه است. تهیه این نوشیدنی بسیار ساده‌تر از ذکر تمام فواید آن است. به سادگی مقداری شیر یا آب را گرم کرده و مخلوط کنید. ثعلب زمانی بهترین است که با دارچین یا زنجبیل سرو شود تا طعم آن را بهتر کند.

untitled

برای تهیه ثعلب، غده‌های ارکیده را برداشت، شسته، می‌جوشانند، خشک می‌کنند و در نهایت آرد می‌شوند. آرد به طور سنتی علاوه بر ماده اصلی نوشیدنی گرم و آرام بخش به عنوان دارو نیز استفاده می شده است.