۰ نفر

هشدار نفوذ سامانه بارشی به کشور

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۸:۲۳
کد خبر: 635579
هشدار نفوذ سامانه بارشی به کشور

سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی به کشور خبر و نسبت به آبگرفتگی معابر، سیلاب ناگهانی،‌ احتمال برخورد صاعقه و ریزش تگرگ در برخی استان ۱۱ استان هشدار داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در سیستان و بلوچستان،‌شرق هرمزگان و کرمان وزش باد شدید و گردوخاک ادامه دارد و از اوایل شب در آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی ابرناکی، رعدوبرق و وزش باد شدید روی می‌دهد.

با گذر متناوب امواج تراز میانی جو از نوار شمالی کشور در روز دوشنبه در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های زنجان، قزوین،‌ البرز و تهران و برخی مناطق دامنه‌های زاگرس مرکزی در استان‌های کردستان،‌ همدان، مرکزی و لرستان افزایش ابر،‌رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید روی می‌دهد.

با نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر کاهش نسبی دما و بارش پراکنده در این مناطق انتظار می‌رود و دریای خزر مواج خواهد شد.

سه‌شنبه و چهارشنبه در برخی مناطق آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، البرز و تهران و برخی مناطق سواحل شمالی،‌خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی افزایش ابر،‌رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق پیش‌بینی شده است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی پنجشنبه در شرق سواحل دریای خزر،‌خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی رگبار پراکنده و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

همچنین فردا و روز سه‌شنبه با افزایش باد روی کشور عراق خیزش گردوخاک و نفوذ آن به کردستان و استان‌های مرزی غرب و جنوب غرب انتظار می‌رود.

توصیف سامانه اول: وزش باد شدید ، گردو خاک

نوع مخاطره: وزش باد شدید، خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۵: خراسان جنوبی.

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۶: کرمانشاه، ایلام، همدان، مرکزی، لرستان، تهران، قزوین، البرز، اصفهان، اردبیل، قم.

اثر مخاطره: وزش باد شدید و خیزش گرد وخاک، افزایش شاخص آلودگی و کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و اختلال در تردد.

توصیه: اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز به ویژه برای افراد آسیب پذیر،استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره.

توصیف سامانه دوم: نفوذ سامانه بارشی

زمان شروع: دوشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۶

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۸

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، خیزش گردوخاک و در مناطق مستعد احتمال تگرگ.

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۶: اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، قزوین، ارتفاعات استانهای البرز و تهران.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۷: آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، اردبیل، ارتفاعات مازندران.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۸: اردبیل، آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، خراسان شمالی، گلستان، شمال خراسان رضوی.

اثر مخاطره: احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه و ریزش تگرگ، احتمال آب‌گرفتگی معابر بطور محلی، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، احتمال شکستن درختان فرسوده و احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات.

توصیه: احتیاط در توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در چرای دام و عدم سم‌پاشی در مزارع.

توصیف سامانه: وزش باد شدید همراه با گردوخاک

زمان شروع: یک‌شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۵

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۶

نوع مخاطره: وزش باد شدید تا بسیار شدید، خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی

منطقه اثر:

یک‌شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۵: سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان،

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۶: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، خوزستان

اثر مخاطره: وزش باد شدید و خیزش گرد وخاک، افزایش شاخص آلودگی و کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و اختلال در تردد

توصیه: اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز به ویژه برای افراد آسیب پذیر،استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمانهای نیمه‌کاره.