۰ نفر

تمیزی خونه از نظر مهمان ها از این جاها مشخص میشه

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۲۴
کد خبر: 635213
تمیزی خونه از نظر مهمان ها از این جاها مشخص میشه

نظافت تخصصی منزل یکی از کار هایی است که به علت سختی و زمان بر بودن آن اکثر افراد با انجام آن مشکل دارند اما همه خانه ای تمیز ، منظم ، مرتب و مناسب برای استراحت و میزبانی از مهمانان می خواهند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، نظافت منزل طیف وسیعی از خدمات نظافتی را در بر می گیرد؛ از نظافت فضای داخلی گرفته تا فضای بیرونی و باز منزل. از گذشته دور نظافت منزل برای اهالی خانه اهمیت زیادی داشته و همیشه روزهایی از سال را به نظافت کلی منزل اختصاص می دهند. حفظ بهداشت عمومی منزل در گرو نظافت منظم و دوره ای آن است که برای حفظ سلامت خانواده نباید از آن غافل شد. هر منزلی با توجه به ساختار آن، قدیمی یا نوساز بودن آن و ده ها عامل دیگر، به نظافت ویژه ای نیاز دارد. نظافت منزل و توجه به تعریف نظافت منزل، از بخش های جدا نشدنی زندگی هر فردی می باشد. تعریف نظافت منزل از موارد بدیهی اما مهم می باشد. تعریف نظافت منزل از گذشته تا به امروز مطرح بوده و شامل پاکیزه نمودن تمامی فضای داخلی و همچنین وسایل موجود در منزل می باشد. اما نحوه پیاده سازی نظافت منزل با مرور زمان و تغییر سبک زندگی افراد، دستخوش تغییر شده است.

به عنوان مثال، در گذشته ، برخی خانواده ها اقدام به استخدام فردی برای انجام کارهایی چون شستشوی لباس ها می نمودند. اما امروزه اکثر افراد در منزل خود ماشین لباسشویی داشته و دیگر نیاز به استخدام نیروی خدماتی بدین منظور حس نمی شود. به عبارت دیگر، در تعریف نظافت منزل می بایست زمان و مکان را نیز در نظر بگیریم. منطقه جغرافیایی نیز بر تعریف نظافت منزل اثرگذار می باشد. منازل مناطق استوایی با منازل مناطق سردسیر متفاوت بوده و نحوه نظافت منازل در این مناطق نیز با یکدیگر متفاوت می باشد.

معمولا خیلی از امور مربوط به نظافت خانه به‌صورت روزانه انجام می‌شود که شامل تمیز کردن گاز، طی کشیدن آشپزخانه، شستن ظروف و سینک ظرف‌شویی، مرتب کردن اتاق‌ها و بسیاری دیگری از کارهای روزمره است.

بعضی از کارها نیز به‌صورت هفتگی و ماهانه انجام می‌شود که شامل گردگیری وسایل، شستن حمام و سرویس بهداشتی، شستن لباس‌ها، پاک کردن شیشه‌ها و پنجره‌ها، تمیزکردن کابینت‌ها، تمیز کردن یخچال و وسایل برقی، شستن و طی کشیدن کف پارکت و لمینت و دیگر کارهایی سنگین در زمان نظافت منزل است.

کارهای نظافت منزل روزانه

  • جمع کردن رختخواب ها
  • آبکشی و شستشوی سرویس بهداشتی
  • شستن ظرف های کثیف غذا
  • نظافت و تمیز کردن سینک ظرفشویی
  • تی کشیدن کف آشپزخانه

کارهای نظافت منزل هفتگی

  • شستشوی لباس های کثیف و حوله ها
  • اتوکشی لباس و جمع آوری لباس ها در کمد
  • گردگیری لوازم منزل در همه اتاق ها
  • جارو کردن فرش ها و موکت ها
  • نظافت سرویس های بهداشتی با مواد ضدعفونی
  • تمیز کردن روی گاز و داخل مایکروفر

کارهای نظافت منزل ماهانه

  • جارو کردن کل منزل و نقاط پنهان منزل( زیر مبلمان، بوفه ، کابینت و…)
  • گردگیری منزل و پرده ها و مبلمان با جاروبرقی
  • شستشوی پنجره های داخل منزل
  • نظافت داخل کابینت های آشپزخانه
  • تمیز کردن کامل داخل یخچال
  • تمیزکردن ماشین ظرفشویی
  • نظافت کامل ماشین لباسشویی
  • تمیز کردن جاروبرقی
  • شستشوی ملحفه ها و روبالشتی

برنامه ریزی برای نظافت سالانه

  • تمیز کردن کامل آشپزخانه و شستشوی کامل
  • شستشوی فرش و موکت
  • شستشوی مبلمان منزل با دستگاه
  • گردگیری و شستشوی دیوارها و سقف
  • گردگیری و تمیز کردن لوستر و چراغ های روشنایی
  • شستشوی شیشه ها از داخل و بیرون از منزل

چگونگی تمیز کردن خانه برای مهمانان سرزده

میهمانان سرزده یکی از مشکلات خانم‌های کارمند و برخی خانم‌های خانه‌دار است. اگر شما هم برای آماده کردن خانه‌تان برای پذیرایی از میهمانان سرزده فرصت کمی دارید با روش‌های زیر که برای شما از روزنامه خراسان انتخاب کرده‌ایم، به سرعت خانه‌تان را (البته فقط ظاهر خانه را!) مرتب کنید.

سه سوته خانه‌تان را برای پذیرایی از میهمانان آماده کنید فرصت کمی دارید!

شاید کمتر از 5 دقیقه! یک دقیقه قبل، در حال و هوای خودتان بودید ولی الان اضطراب همه وجودتان را فراگرفته است. آمادگی هر اتفاقی را در ذهن‌تان داشتید جز این که بعد از جواب دادن به تلفن‌تان بفهمید، یکی از فامیل‌ها یا دوستان‌تان در راه منزل شماست و فقط پنج دقیقه فرصت دارید تا منزل را «مهمان پسند» کنید. منزلی که چندین روز است مرتب نشده و شما با هر نگاهی که به اطراف‌تان می‌اندازید، استرس‌تان بیشتر و بیشتر می‌شود. بالشت‌ها وسط پذیرایی، پلاستیک‌های خرید وسط آشپزخانه و مقداری نان هم روی میز ناهارخوری است! فرصت شما در حال تمام شدن است و شما وقت زیادی تا آمدن مهمان ناخوانده‌تان ندارید! اما یک لحظه صبر کنید. این پیشنهادهای ما را عملی کنید تا تجربه یک مهمانی شیرین را در ذهن مهمان‌تان به جا بگذارید. برای پذیرایی از میهمانان ناخوانده خونسردی‌تان را حفظ کنید اولین قدم برای مرتب کردن خانه‌ای که از نظر شما به این راحتی‌ها سر و سامان نمی گیرد، همین است که شما خونسردی‌تان را حفظ و تنها به این فکر کنید که چه طور می‌توانید حواس مهمان‌تان را به زیبایی‌های منزل‌تان معطوف و تا می‌توانید نامرتبی‌ها را از دید او مخفی کنید. برای پذیرایی از میهمانان‌تان درب ورودی منزل‌تان را دریابید مهمان شما، در ابتدا نه شما را می‌بیند و نه پذیرایی منزل‌تان. او در ابتدا، در ورودی منزل شما را می‌بیند.

بنابراین اول به سمت درب ورودی بروید و هرچه کفش و دمپایی اضافه آن جا هست در جاکفشی قرار دهید. اگر فرصت این کار را ندارید، حداقل آن‌ها را در یک پلاستیک بزرگ بریزید و در گوشه‌ای از منزل تان مخفی کنید.

برای پذیرایی از میهمانان سرزده به محل نشستن مهمان توجه ویژه‌ای کنید محل نشستن مهمان‌ها را از تمام نامرتبی‌ها و وسایل اضافی خالی کنید. برای این کار به یک سبد یا حداقل به یک پلاستیک بزرگ نیاز دارید تا منزل‌تان را مثل روزهای مرتبش، سر و سامان بخشید!

- همیشه یک طرف کوسن‌ها را به مهمان‌ها اختصاص دهید یعنی یک طرف آن را بهتر نگهداری کنید. قبل از اینکه مهمان‌ها از راه برسند کوسن‌ها را برگردانید تا طرف بهتر آنها دیده شود. وقتی مهمان‌ها رفتند دوباره کوسن‌ها را برگردانید. - اگر روی سطح مبل‌ها مو می‌بینید، یک دستکش پلاستیکی بپوشید و دستتان را روی مبل بکشید. موها به دستکش خواهد چسبید.

- کتاب‌ها، کاتالوگ‌ها و مجله‌ها را را به صورت منظم و تمیز روی هم بچینید یا آنها را در یک سبد تزئینی بزرگ بگذارید.

- اگر روی مبل لکه وجود دارد یک پارچه تمیز روی آن بکشید. رومبلی‌های کثیف یا خاک گرفته را زیر بالش پنهان کنید.

- ظرف‌های کثیف را در یک قابلمه بزرگ قرار دهید و در گوشه‌ای بگذارید تا بعدا آنها را بشویید.

- برای از بین بردن بویی که از شام شب گذشته در خانه مانده است مقداری میخک یا دارچین یا پوست پرتقال را روی گاز بجوشانید.

- کاغذها، مجله‌ها و غیره را از روی یخچال بردارید و آنها را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. بعدا آنها را در جای مناسب قرار دهید.

- حوله‌ها و دستمال‌های لکه‌دار را طوری تا بزنید که لکه‌ها در زیر قرار بگیرند. بعدا آنها را بشویید.

 - پیژامه‌ها را تا بنید و زیر بالش بگذارید تا هم روی زمین نباشند و هم بعدا بتوان از آنها استفاده کرد.

مهمان ها به چه چیزی بیشتر توجه می کنند

1.عطر خانه

وقتی میهمان ها وارد خانه شما می شوند اولین چیزی که به آن توجه می کنند دکور خانه نیست بلکه عطر و بوی خانه است. اگر غذای بوداری مثل ماهی درست کرده اید یا هر بوی دیگر فقط کافی است یک ربع قبل از ورود میهمان ها شمع معطر روشن کنید و یا داخل ظرف آبی پوست مرکبات و دارچین بجوشانید.

3.بی نظمی و به هم ریختگی ها

حتی اگر وقت زیادی برای تمیز کردن خانه ندارید باید خرت و پرت ها را منظم و مرتب کنید. به عنوان مثال برای هر اتاق یک میز یا سبد دکوری بخرید و خرت و پرت هایی مثل کنترل ها، کلیدها، نامه ها و… را روی آن قرار دهید. میهمانان با مرتب بودن خانه احساس آرامش بیشتری خواهند داشت.

4.حمام و دستشویی تمیز

قبل از این که میهمان ها برسند از تمیز بودن حوله دستشویی و وجود دستمال توالت به اندازه کافی مطمئن شوید. حتی می توانید یک شمع هم داخل سرویس بهداشتی قرار دهید.

5.منظم بودن ورودی خانه

ورودی خانه مکانی است که چشم میهمان ها هنگام ورود و خروج به آن می خورد. همچنین مکانی است که کت و مانتو و کیف هایشان را آنجا قرار می دهند. بسته به فضایی که دارید در این قسمت خانه چوب لباسی و یا یک صندلی یا جایی که بتوانند کفش هایشان را راحت از پا در بیاورند قرار دهید.