۰ نفر

اگه ملحفه تخت و بالشت رو به موقع نشوریم چی میشه؟

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۱۸
کد خبر: 635191
اگه ملحفه تخت و بالشت رو به موقع نشوریم چی میشه؟

از آنجایی که هر فرد یک سوم عمر خودش را در خواب می گذراند. یعنی یک سوم کل زندگیش را در رختخواب می گذراند. این زمان زیاد اهمیت تمیز بودن رختخوابها را به ما اثبات می‌کند. اما میکروب های زیادی در کمین رختخواب شماست که از آن بی خبر هستید و تمیز نبودن رختخواب شما سلامتی شما را بسیار تهدید می کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، شستن ملافه‌ها، روبالشی و پتو چیز عجیبی نیست و تقریباً همه افراد حداقل سه ماه یک‌بار این کار را انجام می‌دهند، اما شستن بالشت و تشک اغلب برای افراد کاری نشدنی به‌حساب می‌آید؛ درحالی‌که بالشت و تشک آغشته به چربی بدن و عرق است و به همین خاطر است که به‌مرورزمان زردرنگ می‌شوند.

قطعاً لازم نیست تشک و بالشت را به‌اندازه ملافه بشویید، اما باید حداقل هر شش ماه یک‌بار به‌طور کامل بالشت‌ها را در ماشین لباسشویی بیندازید و تشک را به روش مخصوصی ضدعفونی کنید.

در رختخواب شما چه می گذرد؟

اگر شما ملافه های تخت خودتان را زیر میکروسکوپ بگذارید . حالتان خیلی بد می شود. زیرا از آنچه می بینید بسیار متعجب می شوید. هر کدام از ملافه های شما موجودات ریز میکروسکوپی به نام باگ را به شما نشان می دهد. که از سلول های مرده پوست شما تغذیه می کنند.

این موجودات میکروسکوپی زنده اند و در همان رختخواب شما زندگی می کنند. بچه دار می شوند و می میرند. و تنها راه خلاصی از این موجودات زنده این است که به طور منظم رختخواب های خود را بشویید. در غیر این صورت باعث افزایش آلرژی و کاهش سیستم ایمنی بدن شما می شود.

موارد زیر هم زیر میکروسکوپ نشان داده می شود: سلول های مرده پوست شما، بدن شما در هر روز یک میلیون سلول پوستی را از دست می دهد .این روند در زمان خواب هم اتفاق می افتد. و این سلول های مرده  غذای مناسبی برای باگ ها هستند.

برای تمیز نگه‌داشتن تشک چه باید کرد؟

یکی از بهترین کار‌هایی که می‌توانید برای محافظت از تشک انجام دهید، کشیدن ملافه روی آن است. برای اطمینان بیشتر بهتر است لایه اول را ملافه یک‌بارمصرف، لایه دوم را ملافه پارچه‌ای و لایه سوم را ملافه دور کش‌دار بکشید تا با این‌کار امکان انتقال آلودگی‌ها به تشک را به حداقل برسانید. روی ملافه کش‌دار را حتماً هر هفته یا دو هفته یک‌بار بشویید، زیرا ممکن است چربی و عرق بدن به لایه‌های زیرین سرایت کند و کارتان برای تمیز کردن سخت‌تر خواهد شد.

چرا باید تشک را تمیز کنیم؟

در هنگام خواب، سلول‌های پوست بازسازی می‌شوند و سلول‌های مرده از بین می‌روند؛ انباشته شدن این سلول‌های مرده در رختخواب می‌تواند موجب رشد ساس‌ها شود.

حال تصور کنید محیطی که یک‌سوم شبانه‌روز را در آن به سر می‌بریم آلوده به چیز‌هایی است که با چشم قابل‌رؤیت نبوده و می‌تواند باعث آلرژی پوستی و ضعف سیستم ایمنی بدن شود.

چطور تشک را تمیز کنیم؟

با توجه به توضیحات بالا، لزوم تمیز کردن تشک مشخص گردید، اما آیا می‌دانید چگونه می‌توانیم تشک را بشوییم؟

نحوه شستشوی تشک

برای تمیز کردن تشک نیازی به مواد شوینده شیمیایی ندارید؛ می‌توانید از روش‌های طبیعی برای تمیز کردن تشک استفاده کرده و لکه‌های بدبو را از بین ببرید.

وسایل موردنیاز برای تمیز کردن تشک

  • جاروبرقی
  • جوش‌شیرین
  • اسانس اسطوخودوس
  • کاسه
  • نمک

برای تمیز کردن تشک به ترتیب کار‌های زیر را انجام دهید:

ابتدا ملافه‌ها را از روی تشک بردارید و داخل ماشین لباسشویی بیندازید.

-همه جای تشک را به‌طور کامل جاروبرقی بکشید.

– یک فنجان جوش‌شیرین را با چند قطره روغن اسطوخودوس در یک‌کاسه مخلوط‌کنید؛ این مخلوط را در صافی قرار داده و روی کل تشک بپاشید. اجازه دهید ۱ تا ۸ ساعت جوش‌شیرین روی تشک بماند تا خشک شود و سپس جاروبرقی بکشید.

– پس از خشک شدن کامل تشک می‌توانید روی آن را با ملافه بکشید.

روش شستن بالشت ها

۱- ماشین لباسشویی خود را روشن کرده و تنظیمات دمای آن را روی گرم ترین حالت قرار بدهید.

سپس، تنظیمات مربوط به اندازه بار را روی حالت بار سنگین قرار دهید.

۲- به آب در حال حرکت در ماشین لباسشویی، پودر لباسشویی اضافه کنید.

در ضمن، با توجه به اینکه بار مورد نظر سنگین می باشد، مقدار پودر هم باید متناسب با آن بوده تا به خوبی بالش شسته شود.

۳- نصف فنجان کربنات سدیم به آب اضافه کنید. کربنات سدیم به پاک کردن لکه ها و سفید شدن بالش ها کمک می کند.

۴- چند قطره از روغن اسطوخودوس به مواد شویند اضافه کرده تا رایحه بالش مطبوع شده و احساس آرامش به شما بدهد.

۵- هر بار، دو عدد از بالش های خود را در ماشین لباسشویی قرار دهید. در ضمن، آب و مواد شوینده را هر مرتبه عوض کنید تا آلودگی های بالش های قبلی کاملا از بین بروند.

۶- به محض اینکه کار ماشین لباسشویی به اتمام رسید، بالش ها را در قسمت خشک کن قرار داده و دمای آن را روی حالت ملایم تنظیم کنید.

سپس، خشک کن را راه انداخته تا بالش ها کاملا خشک شوند. در نتیجه، بالش ها دوباره مثل قبل، پف کرده و شکل قبلی خود را به دست می آورد.

اهمیت شستشو و نظافت رختخواب ها حداقل یک هفته در میان

اگر فقط ماهی یکبار ملافه‌ها را می شویید. در این کار تجدیدنظر کنید ملافه‌ها حداقل باید یک هفته در میان شسته شوند. کل بالش را هم اگر قابل شستشو باشد می توانید دو بار در سال بشویید. بالشها محل مناسبی برای رشد کپک و قارچ ها و باکتری هستند. و موجب آسم و برونشیت می‌شوند.

اما اگر بالش شما قابل شستشو نباشد بهتر است سالی یکبار بالش جدید بخرید و

اگر بیماری در خانه دارید ملافه ها را هر روز عوض کنید. در غیر این صورت او دوره نقاهت و مریضی خود را در یک رختخواب پر باکتری می گذراند . اما اگر این کار برای شما سخت است حداقل روبالشی او را هر روز بشویید.

اهمیت شستشوی ملحفه های تخت

ملافه ها را با آب گرم و صابون بشویید و بگذارید داخل خشک کن تا کاملا خشک باشند. ملافه ها را از لباسها جدا کنید. زیرا اولاً لباس ها و ملافه ها ممکن است به همدیگر رنگ بدهند دوماً میکروب های شان به هم منتقل شود.

اگر ملافه شما دارای لکه است قبل از شستشو لکه را از بین ببرید. می توانید برای روشن تر شدن ملافه های رنگ سفید یک چهارم پیمانه سرکه و یک چهارم پیمانه وایتکس در لباسشویی بریزید.

حواستان باشد برای شستشوی ملافه ها از درجه حرارت بالا استفاده نکنید. زیرا حرارت بالا به الیاف پارچه آسیب میزند و ملافه ها پاره می شوند. ملافه ها را به صورت گرد و گلوله شده داخل ماشین لباسشویی بگذارید. این کار از کشیدگی و تغییر شکل آن جلوگیری می کند.

اهمیت شستشو ی پتو ها و لزوم ملحفه های تمیز

پتوهای پشمی را حتماً حتماً باید با آب سرد شست و خشک کن را روی دور کم قرار داد. پتوهای برقی را هرگز خودتان نشوید و آن را به خشکشویی بدهید. چون ممکن است به سیم کشی آن آسیب وارد شود . اگر شستشوی پتو ها برایتان سخت است هر بین هر دو بار شست و شو آنها را جاروبرقی بزنید . قبل از شست و شو درز و پارگی پتو را بدوزید.

روتختی

قبل از اینکه  اقدام برای شستن روتختی کنید قسمتی از روتختی را امتحان کنید تا مطمئن باشید رنگ پس نمی دهد. اگر روتختی را کمی داخل مایع شوینده فرو بردید و تغییر رنگ داد برای شستشوی آن را به خشکشویی بدهید. به وزن روتختی خود دقت کنید.  هنگام شست و شو وزن آن دو برابر میشود. ممکن است ماشین لباسشویی شما تحمل وزنش را نداشته باشد. حتما دمای آب را روی درجه کم بگذارید و آن را روی بند آویزان کنید تا در هوای آزاد خشک شود.