۰ نفر

جدیدترین تصویر از سیاره آبی ما

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۲۹
کد خبر: 635159
جدیدترین تصویر از سیاره آبی ما

ناسا به تازگی تصویری جدید از سیاره‌ی آبی ما که تاریخ ۵ مه ۲۰۲۲ ثبت شده در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، آژانس فضایی آمریکا در توضیح این تصویر نوشت: ماهواره‌ محیطی عملیاتی زمین‌ ثابت" به اختصار "GOES" متعلق به "اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا" (NOAA) در فاصله‌ای کمی بیشتر از ۲۲ هزار مایل ( ۳۴ هزار کیلومتر) بر فراز زمین، ‌اولین تصاویر خود را ثبت کرده است.

جدیدترین تصویر از سیاره آبی ما

ماهواره "GOES-18" که در مدار زمین ثابت قرار دارد، بخشی از زمین که شامل غرب سرزمین اصلی ایالات متحده آمریکا، آلاسکا، هاوایی، مکزیک، آمریکای مرکزی و بخش‌هایی از آمریکای جنوبی و اقیانوس آرام است را پوشش می‌دهد.

ماهواره‌های "GOES" پیشرفته‌ترین ماهواره‌های نظارت بر آب و هوا در نیمکره‌ی غربی هستند. آن‌ها در لحظه تصاویری با وضوح بالا ثبت کرده، اندازه‌گیری‌های جوی انجام داده و نقشه‌ی رعد و برق‌های زمین را ارائه می‌دهند و همچنین با تصویربرداری پیشرفته از خورشید و مغناطیس‌سنج‌های ارتقاء یافته که تغییرات مغناطیسی را اندازه‌گیری می‌کنند، به نظارت بر آب‌وهوای فضا می‌پردازند.

"GOES-18" به هواشناسان و دانشمندان کمک می‌کند تا بر طوفان‌ها، آتش‌سوزی‌ها، گردبادها و تغییرات جوی نظارت داشته باشند.  

این ماهواره پیشرفته هواشناسی در تاریخ اول مارس سال ۲۰۲۲ به فضا پرتاب شد و در روز ۱۴ مارس به مدار زمین ثابت در فاصله‌ی ۲۲ هزار و ۲۳۶ مایلی از زمین رسید.  این ماهواره با اندازه‌ای مشابه یک اتوبوس مدرسه و بیش از شش هزار پوند وزن توسط شرکت "لاکهید مارتین" ساخته شده است. "GOES-18" سومین ماهواره از چهار ماهواره پیشرفته آب و هوایی است که برای برآورده کردن نیازهای پیش‌بینی هواشناسی ایالات متحده تا سال ۲۰۳۶ طراحی شده است. پیش از این ماهواره هواشناسی "GOES-16" در سال ۲۰۱۶ به فضا پرتاب شد و سپس ماهواره "GOES-17" در سال ۲۰۱۸ به فضا رفت.

ابزار اصلی این ماهواره، تصویربردار پیشرفته آن است که دوربینی برای ردیابی آب و هوا، اقیانوس‌ها و محیط زیست زمین است. این ماهواره جدید همچنین دارای اولین ابزار در نوع خود به نام "نقشه‌بردار صاعقه زمین‌ثابت" است تا رعد و برق‌های شدید را زودتر و قبل از ایجاد بادهای مخرب، تگرگ یا حتی گردباد شناسایی کند.

این ماهواره همچنین دارای چهار ابزار دیگر برای نظارت بر آب و هوای فضا است. یک تصویربردار فرابنفش خورشیدی تصاویری از خورشید می‌گیرد در حالی که یک حسگر فرابنفش و یک حسگر اشعه ایکس، شراره‌های خورشیدی را تشخیص می‌دهند. همچنین یک مغناطیس‌سنج و ابزاری برای ردیابی ذرات پرانرژی و تغییرات میدان مغناطیسی زمین بر اثر رویدادهای آب و هوای فضا در این ماهواره تعبیه شده است.