۰ نفر

تصویری دیده نشده از مریخ!

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۱۷
کد خبر: 635053
تصویری دیده نشده از مریخ!

تصاویر جدیدی که توسط مارس اکسپرس از سیاره مریخ تهیه شده مناظر دیده نشده جالبی را نشان می دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا در ماموریت خود در مریخ تصاویر نفس گیر جدیدی را از سطح این سیاره ثبت کرده است. بنا به گزارش BGR، در این تصاویر ما می‌توانیم نتیجه حرکت آتشفشان آلبا مونس را روی سطح این سیاره مشاهده کنیم. در این تصاویر مشاهده می‌شود که در نتیجه این حرکت، سطحی پر پیچ و خم ایجاد شده، گسترش یافته و حتی در جا‌هایی شکستگی به وجود آمده است.

این پدیده طبیعی، منجر به ایجاد گسل‌های گودال های تانتانوس شد. مناظر جدید ایجاد شده چنین به نظر می‌رسند که فردی پنجه‌های بزرگ خود را روی سطح سیاره کشیده باشد.

این آخرین تصاویر از مریخ بوده که توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) در مارس اکسپرس، یک ماموریت اکتشافی در حال انجام تهیه شده است. بنا به گفته آژانس فضایی اروپا فرورفتگی‌های موجود در تصاویر با افزایش ارتفاع آلبا مونس ایجاد شده است. گودال‌های تانتالوس یک ویژگی سطحی هستند که به عنوان گرابن ( حلقه ناقص گسل)  شناخته می‌شوند. اساساً، آن‌ها با باز شدن دو گسل موازی ایجاد شده اند. این باعث شده که سنگ به داخل فضای خالی ایجاد شده سقوط کند.

 

مریخ

آژانس فضایی اروپا همچنین ویژگی‌های مشابهی را در جهت غربی آلبا مونس کشف کرده است. این آژانس می‌گوید گودال‌های تانتانوس تا ۱۰۰۰ کیلومتر (بیش از ۶۲۱ مایل) طول دارد. آن‌ها همچنین تا ۱۰ کیلومتر (یا ۶.۲۱ مایل) عرض و ۳۵۰ متر عمق (حدود ۰.۲۱ مایل) دارند.