۰ نفر

صفر تا صد راه اندازی کسب و کار در حوزه پوشاک

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۹:۰۰
کد خبر: 634695
صفر تا صد راه اندازی کسب و کار در حوزه پوشاک

اگر شما هم از علاقه‌مندان مد هستید، حتما با دیدن برندهای موفق حوزه مد و پوشاک برای راه‌اندازی کسب‌وکاری در این حوزه وسوسه شده‌اید.

ممکن است این وسوسه در شما به فکری جدی تبدیل شده باشد، اما ندانید باید برای آن چه کنید. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید چرا که قرار است برای شما از صفر تا صد راه‌اندازی کسب‌و‌کاری در حوزه پوشاک پرده برداریم.

می‌خواهید تولیدکننده باشید یا فروشنده؟

1

 

قبل از هر چیز باید بدانید که قصد دارید لباس‌های تولیدشده توسط دیگران را بفروشید یا می‌خواهید به‌عنوان طراح و تولیدکننده وارد بازار شوید. هر کدام از این دو مورد، سبک کاری و مسیر ویژه خود را دارد. اگر قصد دارید یک تولیدکننده باشید، باید عمده‌فروش‌ها و خرده‌فروش‌ها را شناسایی کنید و با راه و روش کارشان آشنا شوید.

اگر هم قصد دارید تولیدات باقی افراد، مجموعه‌ها یا برندها را بفروشید، باید همکارانتان را در این حوزه بشناسید و با آنها مذاکره کنید. برای مثال اگر قرار است برندی داشته باشید و تحت آن برند، لباس‌ها و پوشاک دیگران را معرفی کنید، باید بررسی کنید و ببینید که چطور می‌توان به‌عنوان عمده‌فروش فعالیت داشت.

شاید هم قصد دارید لباس‌های موردنظر خود را طراحی و تولید کنید و در کنارش یک فروشگاه اختصاصی باز کرده و در این فروشگاه، تنها تولیدات خود را به فروش برسانید.

انتخاب شما هر کدام از این موارد که باشد، باید بدانید در شروع کار به دلیل اینکه در بازار پوشاک تازه‌کارید و هنوز شهرتی کسب نکرده‌اید، ممکن است با چالش‌های زیادی مواجه شوید و پیش‌روی در بازار برایتان سخت باشد. در این مرحله برای ترغیب افراد به قبول همکاری با شما، لازم است مزایایی را برای آنها درنظر بگیرید تا بتوانید به همکاری قانعشان کنید.

یک گروه خاص را درنظر بگیرید

حالا باید از بین انواع دسته‌بندی‌های موجود در بازار پوشاک، یک یا چند مورد را برای فعالیت در نظر بگیرید. قصد دارید در زمینه‌ی پوشاک کودکان فعالیت داشته باشید یا پوشاک بزرگسالان؟ می‌خواهید تولیدکننده پوشاک زنانه باشید یا پوشاک مردانه؟ یا شاید هم قصد دارید انواع پوشاک را در سایزهای بزرگ طراحی کنید و بفروشید. فرقی نمی‌کند. شما باید ابتدا نیاز بازار را شناسایی کنید و سپس حوزه مورد نظر خود انتخاب کنید و به‌اصطلاح «نیچ» کار کنید. «نیچ مارکتینگ» به معنای بازاریابی گوشه‌ای است؛ یعنی گروه و نیاز خاصی از بازار را درنظر گرفته و تنها در جهت رفع آن نیاز فعالیت کنید. نیچ کار کردن کلید موفقیت در هر کسب‌وکاری است. اگر شما به‌طور تخصصی به تولید و فروش پوشاک برای یک گروه خاص بپردازید، در نگاه مردم برجسته می‌شوید و مردم رفته‌رفته آن حوزه را با شما می‌شناسند. تصور کنید که تمام وقت و انرژی و سرمایه‌تان را صرف تولید لباس‌های مختلف برای کودکان کنید. اگر محصولات شما باکیفیت باشند و به‌درستی بازاریابی کنید، حتما پس از مدتی نام برند شما به‌عنوان یکی از سردمداران حوزه پوشاک کودک بر سر زبان‌ها می‌افتد.

برای برندتان یک نام مناسب انتخاب کنید

نام هر برند بر میزان موفقیت آن تأثیری چشمگیر دارد. شما و محصولاتتان با این نام معرفی می‌شوید و مشتری جذب می‌کنید. به‌خصوص در حوزه پوشاک که این روزها بازار داغی دارد و رقابت در آن بالاست، برندی برنده است که نامی کوتاه، گویا، به‌یادماندنی و خاص داشته باشد. برای اینکه نام برندتان خاص باشد، نیازی به استفاده از کلمات عجیب و غریب نیست. به یاد داشته باشید عنوان برند شما در درجه‌ی اول باید ساده و کوتاه باشد، سعی کنید نامی که انتخاب می‌کنید شبیه نام برندهای دیگر هم‌حوزه‌تان نباشد. تلفظ و نگارش سختی هم نداشته باشد. چون قرار است از این نام در آدرس وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی‌تان استفاده کنید؛ پس مهم است که مردم بتوانند به‌راحتی شما را جست‌و‌جو و پیدا کنند.

سرمایه اولیه را دست و پا کنید

برای شروع کار در زمینه پوشاک، نیاز به سرمایه عظیمی نیست. چون در شروع کار میزان تقاضا کم است، پس می‌توان با سرمایه‌گذاری اندکی برای خرید یک چرخ خیاطی و وسایل خرازی یا برای تهیه مقداری لباس از سایر تولیدکنندگان و همینطور برای ایجاد یک فروشگاه آنلاین، کار را شروع کرد و با بالا رفتن تقاضا میزان سرمایه را برای خرید تجهیزات حرفه‌ای یا استخدام نیرو افزایش داد. با این حال اگر تمایل دارید در همان ابتدای کار سرمایه بیشتری را در این راه خرج کنید، می‌توانید با کسانی که به سرمایه‌گذاری در حوزه پوشاک علاقه‌مند هستند، شراکت کنید. برای تأمین سرمایه، راه‌های دیگری هم هست؛ مثلا می‌توانید از بانک وام بگیرید یا از تسهیلات دولتی که برای حمایت از کسب‌وکارهای کوچک درنظر گرفته شده است، استفاده کنید.

تمایز داشته باشید

یک عامل بسیار مهم برای موفقیت، تمایز با رقباست. باید یک مزیت رقابتی داشته باشید تا با سرعتی باورنکردنی رشد کنید. کافی است مدتی را صرف بررسی رقبا کنید؛ سپس با اندکی تفکر می‌توانید به ایده‌های خوبی برسید. نیازی به اقدامات بسیار بزرگ و باورنکردنی نیست. گاهی اوقات رعایت یک نکته کوچک که پیش از این نادیده گرفته شده و ترکیب آن با اندکی خلاقیت، می‌تواند تفاوت‌های چشم‌گیری را رقم بزند و شما را در چشمان مخاطبانتان به‌طور ویژه‌ای بالا ببرد.

2

استراتژی فروشتان را تعیین کنید

پس از تولید محصول یا فراهم کردن پوشاک از تولیدکنندگان دیگر، نوبت به تعیین استراتژی فروش محصولات می‌رسد. باید به دنبال راهی موثر برای فروش محصولاتتان باشید. اگر این مرحله را نادیده بگیرید، نه تنها در بازار پوشاک، بلکه در هر کسب‌وکاری با شکست مواجه می‌شوید. قطعا در این مرحله بهترین و کم‌هزینه‌ترین ابزاری که در اختیار دارید، اینترنت است. با ایجاد یک وب‌سایت مناسب که بازتابی از چهره برند شما و اهدافتان باشد، می‌توانید به‌خوبی با مشتریان و همچنین عمده‌فروشان و خرده‌فروشان ارتباط بگیرید. یکی دیگر از ابزارهای خوبی که به شناخته‌شدن و رشد شما کمک می‌کند، شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص اینستاگرام است. شما می‌توانید به رایگان پیجی در اینستاگرام راه‌اندازی کنید و با تولید محتوای خلاقانه به جذب مخاطب بپردازید. پوشاک و لباس چیزی است که با زندگی روزمره مردم گره خورده است، پس اگر خلاقیت داشته باشید می‌توانید خود را وارد لحظه‌لحظه زندگی مردم کرده و با آنها پیوند برقرار کنید.

تبلیغات را فراموش نکنید

برای شناساندن محصول خود به مخاطبان جدید، باید شروع به تبلیغات کنید. مخاطب هدفتان را پیش از این و هنگام تعیین نوع محصولاتتان مشخص کردید. در تبلیغاتتان باید همان دسته‌ی موردنظر را هدف بگیرید. تبلیغاتتان باید از درگاه‌هایی پخش شوند که به سمع و نظر مخاطب هدفتان برسد و او را جذب کند. بلاگرهای فضای مجازی نقش پررنگی در تعیین سلیقه و خریدهای آنلاین مردم دارند. متناسب با نوع محصول و مخاطب هدفتان با این بلاگرها همکاری کنید تا بتوانید مشتریان بیشتری به‌دست آورید.

به حساب‌ها رسیدگی کنید

فعالیت در حوزه پوشاک قواعد و قانون‌های عجیب و دشواری ندارد، اما در زمینه پوشاک هم مثل هر کسب‌وکار دیگری لازم است یک سری قواعد رعایت شوند تا آن کسب‌وکار شکست نخورد. به این منظور از همان روزهای اول فعالیت، حساب و کتاب را جدی بگیرید. همه هزینه‌ها را بررسی کنید و دریافتی‌ها و پرداختی‌ها را ثبت کنید. رسیدگی به مسائل مربوط به مالیات را هم درنظر بگیرید.

ابزاری مناسب برای حسابداری صنف پوشاک انتخاب کنید

با رشد برند و افزایش فروش، رفته‌رفته رسیدگی به حساب‌ها هم دشوارتر از گذشته می‌شود و به دقت بالاتری نیاز پیدا می‌کند. از طرفی برای طراحی و تولید لباس‌ها هم هزینه‌هایی متحمل می‌شوید که باید آن‌ها را هم با دقت، ثبت و بررسی کنید. برای اینکه بتوانید این مرحله را با سرعت و دقت انجام دهید و از بروز خطا و اشتباهات جبران‌ناپذیر جلوگیری کنید، پیشنهاد می‌کنیم از یک نرم‌افزار حسابداری مناسب و تخصصی استفاده کنید.

در بازار نرم‌افزارهای تخصصی ویژه مدیریت و حسابداری صنف پوشاک وجود دارد که امکانات مختلف را در اختیار صاحبان کسب و کارها قرار می‌دهد. یکی از این نرم‌افزارها «نرم افزار حسابداری پوشاک هلو» است که برمبنای نیازهای صاحبان کسب‌وکار در صنف پوشاک طراحی شده و با ارائه امکانات متنوع از جمله امکان تعریف سطوح مختلف برای بی‌شمار کالا، دقت و سرعت در امور حسابداری و مدیریت فروشگاه‌های پوشاک را به‌طرزی باورنکردنی بالا می‌برد.

سخن پایانی

شاید تا به امروز بارها خواسته‌اید برای شروع کسب‌وکار خود در زمینه پوشاک قدم بردارید، اما هر بار ترس‌هایتان مانع از پیشروی شما و شروع کار شده‌اند. تردید و تعلل کافی است. همین حالا کاغذ و قلم بردارید و طرح و ایده‌های خود را بنویسید. حسابی در اینترنت جستجو کنید و اطلاعات خود را در خصوص حوزه پوشاک بالا ببرید. با دنبال کردن مراحل بالا و تحقیق گسترده می‌توانید کار در این حوزه رو شروع کرده و با موفقیت پیش ببرید.