۰ نفر

کیا تو حموم دستشویی این کار اشتباهو انجام میدن؟

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۲۴
کد خبر: 634582
کیا تو حموم دستشویی این کار اشتباهو انجام میدن؟

طبق تحقیقات، همه‌ی ما حدود یک سال و نیم از عمرمان را در حمام و دستشویی و حدود شش ماه از آن را زیر دوش سپری می‌کنیم. البته این مسأله عجیب نیست، چون بهداشت شخصی نقش بسیار مهمی در زندگی ما دارد. اما بسیاری از ما مرتکب اشتباهاتی در مورد حمام کردن می‌شویم که در ظاهر مسأله‌ی مهمی نیستند، اما در حقیقت به سلامتی ما صدمه می‌زنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در ادامه به اشتباهاتی می پردازیم که در دستشویی و حمام انجام می دهیم.

دوش آب سرد نمی‌گیرید

درست قبل از بیرون آمدن از حمام، به مدت ۳۰ ثانیه دوش آب سرد بگیرید. این کار مقاومت تان در برابر اضطراب را زیاد، سیستم ایمنی تان را قوی‌تر و مثل یک داروی ضد افسردگی عمل می‌کند. اما به خاطر داشته باشید که دوش آب سرد قبل از خواب، ممکن است باعث بی خوابی شود.

هر روز حمام می‌کنید و موهایتان را می‌شویید

کسانی که مو‌های نازک یا ضعیفی دارند نباید هر روز موهایشان را بشویند. بهترین برنامه برای شست و شوی موها، دو بار در هفته است تا رطوبت مو‌ها متعادل بماند.

همچنین فراموش نکنید که زیاد حمام کردن پوست را اذیت می‌کند و رطوبت آن را می‌گیرد، چون آب تمام باکتری‌های مفید را از بین می‌برد. این مسأله می‌تواند منجر به بالا رفتن احتمال بروز عفونت‌های پوستی شود.

 مو‌های خیس تان را در حوله می‌پیچید

مو‌های خیس آسیب پذیری بیشتری دارند و به راحتی می‌شکنند. برای جلوگیری از این مسأله، بعد از حمام، موهایتان را در حوله نپیچید. همچنین در این حالت به دلیل بالا رفتن دما، فعالیت غدد چربی پوست سر بیشتر می‌شود، در نتیجه مو‌ها کمتر تمیز به نظر می‌رسند.

 سر دوش را تمیز نمی‌کنید

وقتی مدت زیادی از دوش حمام استفاده می‌کنیم، سر دوش جرم می‌گیرد. این جرم‌ها می‌توانند برای سلامتی ما خطرناک باشند. دانشمندان پی برده اند روی سر دوش باکتری‌هایی می‌تواند وجود داشته باشد که ممکن است باعث بروز بیماری‌های ریوی شوند.

از جاصابونی درست استفاده نمی‌کنید

اگر در حمام جاصابونی دارید، همیشه آب داخل آن را خالی کنید. در غیر اینصورت صابونی که استفاده می‌کنید به محلی برای رشد باکتری‌ها تبدیل می‌شود.

 ژیلت تان را گوشه‌ای از حمام رها می‌کنید

برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها روی ژیلت، آن را روی یک حوله بگذارید تا خشک شود. همچنین باید تیغ آن را به طور مرتب عوض کنید.

 مدت‌ها از یک حوله استفاده می‌کنید

از یک حوله نباید برای مدتی طولانی استفاده کرد. اگر از حوله‌ای استفاده کنید که کاملا خشک نباشد، ممکن است روی آن باکتری وجود داشته باشد. دانشمندان توصیه می‌کنند بعد از حداکثر ۳ بار استفاده از یک حوله، آن را بشویید.

بعد از حمام، وان را نمی‌شویید

فراموش نکنید که بلافاصله بعد از حمام، وان را بشویید. محیط مرطوب شرایط رشد باکتری‌ای کولای (باکتری عامل مسمومیت غذایی) را فراهم می‌کند. شست و شوی منظم وان از بروز عفونت جلوگیری می‌کند.

لیف تان را گوشه‌ای از حمام رها می‌کنید

با رها کردن لیف تان در حمام اجازه می‌دهید باکتری‌های مختلف در محیط مرطوب آن سریع‌تر رشد کنند؛ بنابراین بهترین کار این است که لیف تان را به خوبی تمیز کنید و آن را در جایی خشک نگه دارید.

پاهایتان را نمی‌شویید

بعضی افراد هنگام حمام کردن پاهایشان را نمی‌شویند، چون تصور می‌کنند آب و صابون از روی بدن به پا‌ها می‌رسد و به این ترتیب پا‌ها خود به خود تمیز می‌شوند. اما این تصور کاملا اشتباه است و اگر پاهایتان را به خوبی نشویید، ممکن است دچار قارچ ناخن پا شوید.

کف سر خود را با ناخن نشویید

شستشو و ماساژ دادن کف سر اگر به درستی انجام شود، احساس تازگی بیشتری به فرد می‌دهد. ولی باید همین‌جا گفت زمانی که برای شستن سر از ناخن‌ها استفاده می‌کنید، بیشتر در حال آسیب رساندن به آن هستید. ناخن‌های دست ممکن است باعث ایجاد خراش در پوسته سر شود و حتی می‌تواند آن را پوسته پوسته کند. به جای اینکه ناخن‌های دست را به کار ببرید، از سر انگشتان استفاده کنید تا کف و شامپو به خوبی شسته شود. یکی دیگر از نکات مهم این است که تارهای مو را بین دستانتان نمالید، چرا که این کار باعث آسیب به بافت مو و ایجاد موخوره می‌شود.

از صابون‌ فاقد مرطوب‌کننده استفاده نکنید

استفاده از صابون‌های جامد قالبی که هیچ ماده مرطوب‌کننده‌ای ندارند، می‌توان باعث ایجاد خشکی پوست شوند. صابون‌های آنتی باکتریال، دئودورانت‌ها و صابون‌های از بین برنده بو در این دسته قرار می‌گیرند. به دنبال صابون‌های حاوی اسید استریک یا ترکیبات مرطوب‌کننده و آب‌رسان باشید. اغلب این ویژگی‌ها روی بسته‌های محصولات نوشته شده‌اند.

حمام‌های داغ و طولانی انتخاب نکنید

نمی‌گوییم که حمام آب سرد بگیرید و خصوصاً در هوای سرد از دوش آب گرم دوری کنید، ولی قطعاً توصیه نمی‌کنیم از حمام آب داغ استفاده کنید. معمولاً در فصل سرد و به خصوص زمستان دوش گرفتن‌ها به حمام آب داغ و البته طولانی مدت تبدیل می‌شوند. این نوع استحمام باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست و لیپیدها می‌شود. این مواد هستند که آب را به دام می‌اندازند و باعث می‌شوند پوستتان مرطوب بماند. پس تعجبی نیست که با حمام‌های داغ و طولانی پوست به سمت خشک شدن بیشتر پیش برود.

از نرم‌کننده استفاده کنید

اغلب افراد در زمان شستشو بدن خود، بیشتر به فکر نرم کردن پوست بدنشان هستند و چندان به موها اهمیت نمی‌دهند. بسیاری از پزشکان متخصص مو توصیه می‌کنند که برای نرم کردن مو از نرم‌کننده‌ها استفاده کنید و آنها را روی ساقه موها بمالید. ولی یکی از پزشکان متخصص زیبایی در آمریکا توصیه کرده است که حتی از نرم‌کننده برای کف سر خود هم استفاده کنید. این نرم‌کننده پوست سر را آب‌رسانی می‌کند و از خارش و پوسته پوسته شدن هم جلوگیری می‌کند.

با پوست بدن‌تان خشن رفتار نکنید

بسیاری از مردم از لیف‌های حوله‌ای و از جنس الیاف طبیعی برای شستشو خوششان نمی‌آید. البته لیف‌های با الیاف طبیعی برای شستشوی بدن مناسب نیستند چون ببافتی خشن دارند و سفت هستند. این‌گونه لیف‌ها ممکن است لایه محافظ طبیعی پوست بدن را هم از بین ببرند. به جای اینکه برای شستشو و تمیزی بدن از این لیف‌ها استفاده کنید، به سراغ لیف‌های نرم و حوله‌ای که برای کودکان هم استفاده می‌شود، بروید. در زمان استفاده هم لیف را با فشار متوسطی روی پوست بکشید و سعی کنید سایش پوست ایجاد نشود. به گفته برخی از پزشکان حتی استفاده از همان دست هم برای شستشوی بدن کافی است ولی اگر اصرار دارید حتماً از لیف استفاده کنید، الیاف گیاهی زبر را کنار بگذارید و هر مدت یک‌بار برای جلوگیری از رشد باکتری آنها را تعویض کنید.

در حمام از لوسیون بدن استفاده نکنید

بهترین زمان استفاده از لوسیون‌های بدن جهت آب‌رسانی و مرطوب کردن پوست، بعد از خشک کردن بدن است، درست زمانی که هنوز کمی رطوبت روی پوست وجود دارد. از گرمای محیط حمام و رطوبت موجود در فضا استفاده کنید و سپس بعد از کمی خشک شدن پوست، لوسیون را روی بدن بمالید. زمانی که پوست کمی مرطوب باشد، جذب لوسیون بهتر انجام می‌شود. برای خشک کردن پوست کافی است به آرامی حوله را روی پوست قرار دهید و سپس بردارید، لزومی ندارد حوله را محکم روی پوست بکشید.

وقتی درِ توالت باز است دکمه سیفون را می‌زنید

ذرات ادرار و مدفوع با هر بار سیفون کشیدن می‌توانند تقریبا تا دو متر دورتر از کاسه توالت پرت شوند. قبل از اینکه سیفون را بزنید، در توالت را ببندید تا ذرات آلوده در محیط پخش نشوند.

دستمال توالت را در توالت می‌اندازید

آزمایشات نشان داده‌اند بیشتر دستمال‌های توالت، قابل تجزیه در آب نیستند و می‌توانند در سیستم لوله کشی آب انسداد ایجاد کنند. ضمنا نخ دندان‌تان را نیز در توالت نیندازید.

مسواک‌تان را در نزدیک توالت نگهداری می‌کنید

مسواک‌ها باید حدود دو متر دورتر از توالت باشند، زیرا همان طور که گفتیم، ذرات ادرار و مدفوع با هر بار سیفون کشیدن در هوا پخش می‌شوند. سینک دستشویی نیز مکان دیگری است که باید مسواک‌ها را از آن دور نگه دارید، زیرا صابون و آب آلوده ممکن است روی مسواک بنشیند. بهتر است مسواک‌ها را در مکانی مجزا و خشک نگهداری کنید تا باکتری‌ها در آن جا خوش نکنند.

دست‌های‌تان را با آب داغ می‌شویید

نیازی نیست دست‌ها را با آب داغ بشویید تا میکروب‌ها نابود شوند، چون تحقیقات نشان داده آب ولرم و آب سرد هم به اندازه‌ی آب داغ در نابود کردن میکروب‌ها موفق عمل می‌کنند. مهم این است که دست‌ها را خوب بشویید و خشک کنید. محققان می‌گویند اگر می‌خواهید تعداد پاتوژن‌ها در دست‌های‌تان را به میزان بسیار زیادی کاهش دهید در واقع باید با آب جوش ۲۱۲ درجه فارنهایت دست‌های‌تان را بشویید! ضمنا آب خیلی گرم، پوست‌تان را خشک می‌کند.

دست‌های‌تان را سریع می‌شویید

شما باید بیست ثانیه برای شستن دست‌های‌تان وقت بگذارید تا تمیز شوند. اما دست کم ۹۵ درصد افراد این اندازه زمان صرف شستن دست‌های‌شان نمی‌کنند تا میکروب‌ها به خوبی نابود شوند. در واقع بیشتر افراد فقط در عرض ۶ ثانیه دست‌های خود را می‌شویند. اگر دوست ندارید بیست ثانیه بشمارید می‌توانید آهنگ «تولدت مبارک» را دو بار با خودتان زمزمه کنید و همزمان دست‌های‌تان را بشویید.

فراموش می‌کنید مسواک تان را تمیز کنید

محققان دریافته اند تقریبا ۱۰ میلیون میکروب روی مسواک وجود دارد. بدون تردید هیچکس دوست ندارد اینهمه باکتری وارد دهانش کند؛ بنابراین بعد از هر بار استفاده از مسواک‌تان باید آن را خوب آب بکشید و هرازگاهی سی دقیقه آن را در فنجانی از سرکه قرار دهید تا باکتری‌های باقیمانده روی آن از بین بروند. ضمنا هر سه ماه یک بار مسواک‌تان را عوض کنید.

برس توالت را فورا سرجایش می‌گذارید

هر بار که برس توالت را فورا بعد از استفاده سرجایش می‌گذارید، میکروب‌ها و رطوبت چندین برابر می‌شوند. بعد از شستشو اجازه دهید برس توالت خشک شود تا بار بعد که از آن استفاده می‌کنید، همان میکروب‌ها را به توالت برنگردانید.