۰ نفر

ادامه بارش ها در ۸ استان کشور

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۷:۴۴
کد خبر: 634365
ادامه بارش ها در ۸ استان کشور

سازمان هواشناسی با اشاره به تداوم فعالیت سامانه بارشی تا روز چهارشنبه در ۱۶ استان نسبت به تشدید فعالیت سامانه مذکور در ۸ استان هشدار صادر کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی ایران، امروز در بخش‌هایی از آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان و ارتفاعات البرز در استان‌های زنجان، قزوین، البرز و تهران بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

امروز بیشینه شدت بارش در استان‌های خراسان شمالی و نیمه شمالی خراسان رضوی انتظار می‌رود و در مناطق شمال شرق کشور کاهش محسوس ۸ تا ۱۰ درجه روی می‌دهد. فردا بارش در مناطق شمال غرب، غرب، سواحل دریای خزر، ارتفاعات البرز، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی ادامه خواهد داشت.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، روز چهارشنبه در شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و خراسان شمالی بارش‌های پراکنده پیش‌بینی شده است.

همچنین امروز در شمال شرق، شرق، دامنه‌های جنوبی البرز و جنوب کشور وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد، خیزش گردوخاک انتظار می‌رود. این شرایط سه‌شنبه و چهارشنبه در غرب، جنوب و جنوب غرب و پنجشنبه و جمعه علاوه بر این مناطق در شمال شرق، دامنه‌های جنوبی البرز، مرکز و شرق پیش‌بینی می‌شود.

آسمان تهران امروز صاف تا قسمتی ابری همراه با وزش باد با وزش باد غرب ـ جنوب غربی با سرعت ۱۷ تا ۴۱ کیلومتر بر ساعت پیش‌بینی شده است.

* توصیف سامانه اول: ادامه فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت، خیزش گردوخاک و در مناطق مستعد پدیده تگرگ

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۹: آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، خراسان رضوی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، زنجان و دامنه و ارتفاعات سمنان، قزوین، البرز و تهران.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۰: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، قزوین، شمال مرکزی و همدان، گیلان، مازندران، ارتفاعات گلستان و سمنان و دامنه و ارتفاعات تهران و البرز.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۱: آذربایجان شرقی، اردبیل، آذربایجان غربی، شمال خراسان رضوی، گیلان و ارتفاعات مازندران و گلستان، خراسان شمالی.

اثر مخاطره: احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه و ریزش تگرگ، احتمال آب‌گرفتگی معابر به طور محلی، کاهش دید، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، احتمال شکستن درختان فرسوده و احتمال سقوط‌ اشیاء از ارتفاعات.

توصیه: احتیاط در توقف و تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در چرای دام و عدم سم‌پاشی در مزارع.

* توصیف سامانه دوم: گردوخاک

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۱

نوع مخاطره: خیزش گردوخاک، کاهش دید افقی، افزایش شاخص آلودگی هوا و کاهش کیفیت هوا

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۹: خوزستان، ایلام، البرز، سمنان، تهران، مرکزی، قم، کرمانشاه، خراسان جنوبی، یزد، شمال شرق اصفهان.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۰: کرمانشاه، ایلام، خوزستان.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۱: کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر.

اثر مخاطره: وزش باد شدید و خیزش گردوخاک، افزایش شاخص آلودگی و کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و اختلال در تردد

توصیه: اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز به ویژه برای افراد آسیب‌پذیر، استحکام سازه‌های موقت مانند تابلو‌های تبلیغاتی و غیره، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره.

* توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، در مناطق مستعد تگرگ، وزش باد شدید موقت، خیزش گردوخاک.

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۹: نیمه شمالی آذربایجان شرقی، نیمه شمالی اردبیل، خراسان شمالی، گلستان، نیمه شمالی خراسان رضوی، شمال شرق سمنان و دامنه و ارتفاعات مازندران.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۰: نیمه شمالی آذربایجان شرقی، شمال اردبیل، خراسان شمالی و دامنه و ارتفاعات گیلان.

اثر مخاطره: اختلال در تردد جاده‌ای، آب‌گرفتگی معابر، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان‌آب، برخورد صاعقه، لغزندگی جاده‌ها، شکستن درختان فرسوده، سقوط‌ اشیا از ارتفاعات و آسیب به سازه‌های موقت.

توصیه: اجتناب از سفر‌های غیر ضروری، پرهیز از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، پاک‌سازی دهانه پل‌ها و آبرو‌ها، احتیاط در تردد بین شهری، عدم تردد و پارک خودرو‌ها در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

* توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد (شمال غربی ـ جنوب غربی)

زمان شروع: ظهر دوشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۹

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۱

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع امواج در ساحل بین ۵.۱ تا ۵.۲ متر و در فراساحل تا ۳ متر

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۹: نیمه شرقی خلیج فارس و غرب تنگه هرمز، در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۰: نیمه شرقی خلیج فارس، غرب تنگه هرمز و دریای عمان، در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۱: نیمه شرقی خلیج فارس، در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان بوشهر و هرمزگان.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران، آسیب به قایق‌های تفریحی و شناور‌های سبک، اختلال در تردد با شناور‌های نیمه‌سنگین، خسارت به قفس‌ها و پاره شدن تور‌های صیادی و خسارت به تأسیسات دریایی.

توصیه: ممنوعیت شنا، جمع‌آوری تور‌ها و وسایل صیادی، اجتناب از تردد با قایق‌های تفریحی و شناور‌های سبک، احتیاط تردد با شناور‌های نیمه‌سنگین، محدودیت در فعالیت‌های دریایی و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت.