۰ نفر

همکارت بی ادبه؟ فقط اینطوری باهاش رفتار کن

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۶:۳۶
کد خبر: 633978
همکارت بی ادبه؟ فقط اینطوری باهاش رفتار کن

داشتن همکار بی‌ادب یکی از مشکلات در محل کار است که می‌تواند ساعات کاری‌تان را سخت و دشوار کند. ما قصد داریم در این مطلب در مورد همکاران بی‌ادب و نحوه مواجهه با آن‌ها در محیط کار صحبت کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، همه ما در طول زندگی با افراد مختلفی در تعامل هستیم. هر کدام از این افراد خصوصیت اخلاقی و رفتاری منحصر به خود را دارند.برخی خوش برخورد و مهربانند و برخی دیگر گستاخ و بد رفتار!

اگر حضور یک فرد بی ادب در محیط کار، شما را دلسرد کرده و راندمان کاری شما را تحت تاثیر قرار داده است، دست نگه دارید! نیازی نیست که به فکر تغییر شغل باشید.

کافیست نحوه برخورد با همکار گستاخ را یاد بگیرید تا خودتان را از این مهلکه نجات دهید.فراموش نکنید شما مجبور نیستید رفتارهای توهین آمیز و بی ادبانه همکارتان را تحمل کنید. فقط باید به درستی وارد عمل شده و شرایط را به نفع خودتان تغییر دهید.

برای برخورد با همکار بی ادب خود، چه کنیم؟

طبیعی است که برخورد های بی ادبانه و نامحترمانه همکارتان اعصاب شما را به هم ریخته باشد.

اما نمی توانید روزانه ۸ الی ۹ ساعت از وقت خود را در یک محیط نا امن و در معرض رفتارهای گستاخانه قرار بگیرید. یا به امید اینکه روزی این رفتارهای مغرضانه متوقف شوند، دم نزنید.

بنابراین بهتر است با این عامل تشنج زا به گونه ای دیگر و با علم و دانش نسبت به نحوه برخورد با همکار بی ادب رفتار کنید تا آرامش و رضایت شغلی خود را بازگردانید.

اما برای تغییر وضعیت عجولانه عمل نکنید. چرا که بروز عکس العمل هایی که عمدتا در چارچوب رفتار درست با یک همکار گستاخ نیستند، می تواند شرایط را را وخیم تر کند.

گام اول؛ او را خوب بشناسید

اساسا شناخت صحیح افراد گستاخ، منجر به کشف علت بد رفتاری های آنان می شود.

پس پیش از هر چیز از حریم امن بی تفاوتی خود خارج شوید و سعی کنید همکار گستاخ و بی ادب خود را بشناسید.

به زودی متوجه برخی تفاوت ها، سوءتفاهم ها و یا حتی قصد و غرض او از بد رفتاری و گستاخی هایش می شوید.

گام دوم؛ علت بد رفتاری را کشف کنید

اساسا افراد بد رفتار، شخصیتی مسموم و سرشار از انرژی های منفی دارند. اما اینکه چرا او شما را مورد هدف گستاخی هایش قرار داده، حتما علتی دارد!

حسادت، کمبود، عقده و حتی وجود برخی اختلال های شخصیتی، می توان دلیل این نوع رفتارهای اعصاب خرد کن باشد. بهتر است هر چه سریع تر علت ماجرا کشف کنید.

گام سوم؛ به دنبال حل مشکل باشید

اگر تصور می کنید بهتر است در برخورد با همکار بی ادب سکوت کنید تا او از حسن نیت شما درس عبرت بگیرد و اصلاح شود، باید بدانید که سخت در اشتباهید!

تا زمانی که صادقانه برای حل مشکل پیش قدم نشوید، وضع فعلی برای همیشه ماندگار خواهد شد.

بهترین نحوه برخورد با همکار گستاخ این است که با او به صورت خصوصی صحبت کنید.این موضوع به خصوص زمانی که بر اثر یک سوء تفاهم رابطه شما شکرآب شده، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

پس شهامت صحبت رودررو را در خود پیدا کنید و پیش از هر چیز فضای صحبت و انتقاد را مثبت کنید.

سپس تشریح کنید که رفتار نامناسب و گستاخانه او، چقدر بر شما تاثیر منفی گذاشته است. در این زمینه بهتر است خود را برای شندین انتقادات او نیز آماده کنید.

فراموش نکنید برخی افراد مهارت های اجتماعی را بلد نیستند و زمانی که وارد یک محیط کار می شوند، تفاوت رفتارهای گستاخانه و رک بودن را درک نمی کنند.

از این رو امیدوار باشید. شاید پس از مطرح کردن مسئله، او متوجه رفتار نادرست خود شده، بی درنگ از شما عذرخواهی کرده و در رفتار خود تجدید نظر کند.

گام چهارم، در زمین او بازی نکنید

در رفتار با همکار بد رفتار، نباید واکنش های منفعلانه از خود نشان دهید. توصیه می کنیم هیچگاه وارد بازی سرتاسر باخت با او نشوید.

به جای بروز واکنش های عصبی و تند، همکاران سمی خود را به حال خود رها کنید و با همکاران مثبت و خوش رفتار در محیط کار تعامل و معاشرت داشته باشید.

اتحاد افراد خوش رفتار، می تواند به منزوی شدن همکار گستاخ و بد اخلاق بینجامد.

گام آخر؛ با سرپرست مجموعه صحبت کنید

اگر تنش بین شما و همکار بد رفتارتان تشدید شده و هیچ یک از راهکار های ارائه شده در او سازکار نیست، بد نیست این موضوع را با رئیس و سرپرست خود در میان بگذارید.

از او بخواهید طی جلسات منظمی، تنش ها و ناهنجاری های موجود در محیط را کم کند. اما نه بدین معنی که فرد خاطی را محکوم کرده و حس انتقام را در او تشدید کند.

چگونه با همکار گستاخ کنار بیاییم؟

  • راهکارهای ارائه شده، همگی برای تغییر وضعیت فعلی بودند. اما ممکن است شما در شرایطی قرار داشته باشید که هیچ راهکاری برایتان سودمند و مفید واقع نشود.
  • در این صورت می بایست برخی مهارت ها را در خود تقویت کنید تا با شرایط موجود کنار بیایید.
  • پیش از هرچیز توصیه می کنیم به حفظ و تقویت اعتماد به نفس در محیط کار خود بپردازید و هرگز خود را نبازید!

هرگز در مورد همکار بد رفتار غیبت و بدگویی نکنید

  • بدگویی از این فرد نفرت انگیز در برابر سایر همکاران اصلا به نفع شما نخواهد بود.
  • با این عمل شما نقطه ضعف خود را بروز داده و به فرد خاطی فهمانده اید که چقدر برایتان مهم و غیر قابل تحمل است.
  • بهتر است پرستیژ خود را حفظ کرده و با غیبت و بدگویی، از اعتبار خود در برابر سایر همکاران کم نکنید.

همواره از او فاصله بگیرید

  • موثرترین نحوه برخورد با همکار گستاخ، محدود کردن روابط و دوری از اوست. همواره تلاش کنید کمترین تنش و تماس را با اینگونه افراد داشته باشید.
  • اگر برایتان مقدور است، میز و اتاق خود را عوض کنید. این کار علاوه بر اینکه موجب حفظ حریم شخصی در محیط کار می شود، باعث می شود تا این فرد از دایره دید و ذهن شما نیز خارج شود.

خودتان را در اولویت قرار دهید

  • هرگز نگذارید رفتار غلط و گستاخانه همکارانتان، سلامت جسمی و روانی شما را تحت تاثیر قرار دهد. بهتر است در این باره بیشتر به فکر خودتان باشید.
  • هر موجود مزاحم و اعصاب خرد کنی را از خود دور کنید و آرامش خود را فدای روابط کاری نکنید.

آرام باشید

  • در خصوص رفتار با همکار بدرفتار، می بایست آرامش خود را حفظ کنید. هدف او دقیقا همین است که بتواند شما را عصبی و ناراحت کند.
  • در این حالت شما فریاد می کشید و فضا را بیش از قبل متنشج می کنید. پس احساسات خود را کنترل کرده و از پرداختن به بحث و مشاجره، پرهیز کنید.

بپذیرید که نمی توانید او را تغییر دهید

  • همکار شما، کودک، همسر و یا خواهر شما نیست. شما کمترین میزان نفوذ را در او دارید. پس طبیعی است که نمی توانید او را وادار به انجام اعمال مودبانه کنید.
  • از سوی دیگر بی ادبی و گستاخی او تقصیر شما نیست. پس نیازی نیست برای تغییر او دست به کار شوید. این رفتار شما ممکن است شرایط را وخیم تر کند.
  • اگر می توانید او را نادیده بگیرید
  • در برخورد با همکار گستاخ و بی ادب، موضع بی تفاوتی اختیار کنید. برای مثال با او ارتباط چشمی برقرار نکنید.
  • بهتر است خود را در موقعیتی قرار دهید که او را نبینید و مجبور نباشید به او زل بزنید.
  • فراموش نکنید که در برخورد با او، هیچگاه به زمین خیره نشوید.
  • در این حالت او شما را فاقد اعتماد به نفس تصور می کند.
  • در این باره بد نیست که از زبان بدن نیز کمک بگیرید. مثلا می توانید شانه و پاهای خود را برخلاف او چرخانده و با اینکار احساس بی تفاوتی خود را بروز دهید.
  • زمانی که او شما را مورد حملات گستاخانه و بی ادبانه خود قرار می دهد، پاسخی کوتاه و کوبنده، مانند نمی دانم و یا خب! بدهید و بعد محیط را ترک کنید.

نتیجه گیری

افراد گستاخ و بی ادب، در هر جایی وجود دارند. تغییر شغل و فرار از اینگونه افراد، تنها پاک کردن صورت مسئله است.

بهتر است نحوه برخورد با همکار گستاخ را بدانید. منعطف باشید و سعی کنید شرایط را طوری تغییر دهید که هیچ یک از شما، آسیبی نبیند.

فراموش نکنید نیازی نیست که همه انسان ها را دوست بدارید. چرا که هر انسانی ارزش وقت و انرژی مضاعف را ندارد.

آن ها را به حال خود رها کنید و تمام تمرکز خود را بر پیشرفت و افزایش بهره وری خود بگذارید.