۰ نفر

علت استرس بی دلیل همه مون اینه

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۴۹
کد خبر: 632905
علت استرس بی دلیل همه مون اینه

آیا تا به حال فکر کرده اید که در طول روز چند بار از جمله «استرس دارم» استفاده می کنید؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، هر کدام از ما به دلیل شرایط تحصیلی، کاری، خانوادگی و عاطفی که داریم، با عوامل مختلفی درگیر هستیم که باعث می شوند استرس بگیریم. در چنین شرایطی بررسی عواملی که در زندگی ما استرس ایجاد می کنند و عواملی که می توانند دلشوره و نگرانی را از ما دور کنند، ضروری به نظر می رسد. از طرف دیگر گاهی اتفاق می افتد که همان شرایط هم وجود ندارند اما ما دچار استرس بی دلیل می‌شویم.

استرس چیست؟

استرس جز جدانشدنی زندگی سریع امروز است. استرس مزمنی که بیشتر ما با آن درگیر هستیم، اگر چه به اتفاقی عادی تبدیل شده است اما بدن ما به علت استرس بی دلیل و یا حتی استرس های موجهی که پشت سر می گذارد، بهای سنگینی پرداخت می کند. اما پیش از این که بتوانیم علت بروز استرس های بی دلیل زندگی مان را متوجه شویم بهتر است با خود استرس آشنا شویم.(Stress Symptoms, Signs, and Causes)

استرس پاسخی است که بدن ما یه هر نوع نیاز یا تنش روحی یا جسمی می دهد. هنگامی که ما خطری واقعی یا خیالی را احساس می کنیم، بدن ما شروع به واکنش نشان دادن می کند. این واکنش را استرس گویند. البته نباید تصور کرد که استرس همیشه کارکرد منفی دارد.

استرس می تواند زندگی ما را نجات دهد. می تواند به ما نیروی مضاعفی برای مقابله با شرایط حساس زندگی ببخشد. استرس بی دلیل نیز یکی از انواع استرس است. زمانی که داریم در ذهن مان مرور می کنیم که دلایل بروز این مشکل چیست، در واقع داریم شرایطی که در آن قرار داریم را با گذشته مقایسه می کنیم.

چرا بی دلیل استرس دارم ؟

یکی از مهم ترین سوال هایی که در بسیاری از مواقع به ذهن انسان خطور می کند و موجب منفی نگری او می شود این است که چرا استرس بی دلیل دارم ؟ عواملی که باعث ایجاد دلشوره و استرس در ما می شوند، ممکن است در گذشته ایجاد شده باشند و به ناخودآگاه ما راه پیدا کرده باشند.

هنگامی که در یک شرایط نسبتا عادی قرار داریم ولی همزمان به ما احساس دلشوره و نگرانی دست می دهد باید بتوانیم بر خودمان مسلط باشیم و شرایطی که در آن قرار داریم را با گذشته مقایسه کنیم.

بهتر است شرایطی که در آن هستیم را به دقت بسنجیم. باید متوجه شویم که در آن حال چه چیزی وجود دارد که دارد ما را به یاد یک تجربه ناخوشاید می اندازد.

علاوه بر آن مواردی در زمان حال نیز وجود دارد که عامل ایجاد استرس بی دلیل می باشد اما ما به آن واقف نیستیم. در ادامه به توضیح این عوامل شکل دهنده اضطراب بی دلیل می پردازیم.

موروثی بودن استرس

محققان به تازگی کشف کرده اند که بین میزان استرس و ارثی بودن آن، رابطه هایی وجود دارد. به این منظور که اغلب افرادی که دچار تنش هستند، فرزندان آنها نیز، این رفتار را به ارث خواهند برد. در مقابل، افراد خونسرد و باحوصله، فرزندانی به مراتب آرام تر و عاری از تنش خواهند داشت. بله… ژن استرس نیز قابل انتقال است!

ترس از روزهای آتی

عده ای از افراد ترسی همیشگی از آینده ی خود دارند. بروز همین ترس و استرس ناشی از آن، موجب برهم زدن تعادل زندگی آنها خواهد شد. یک ضرب المثل قدیمی از اشعار نظامی گنجوی در این باره وجود دارد که میگوید: “چو فردا رسد، کار فردا کنیم”. در واقع این ضرب المثل به این موضوع اشاره دارد که بهتر است در لحظه زندگی کنید، هنوز فردایی نرسیده که نگران آن باشید.

بسیاری از افراد هستند که به خاطر مشکلاتی که هنوز به وجود نیامده و ممکن است در آینده به وقوع بپیوندد، کام زندگی را به خود و نیز دیگران تلخ میکنند! البته تفکر و داشتن برنامه ریزی برای آینده، امری بسیار ضروری است؛ اما زیاده روی و بدبینی های بی مورد، تنها نتیجه ی کار را دستخوش تغییرات ناخوشایند خواهد کرد.

سبک زندگی و محیط اطراف

علت استرس می تواند در محیط زندگی و یا محل کسب و کار نهفته باشد. معمولا در محیط کار، میزان تنش و اضطراب بیشتر است. قوانین کاری، رقابت شغلی، اختلاف نظرهای متفاوت، درگیری و جر و بحث با افراد مختلف و… همگی جز دلایل بروز اضطراب و علت استرس هستند.

به طور مثال زمانی که فرد موظف است در موعد مقرر، کار از پیش تعیین شده ی خود را به صورت تمام و کمال به انجام رسانده و تحویل بدهد، همین ضرب العجلی بودن کار موجب بروز استرس در فرد خواهد شد! میزان کار باقی مانده، کمبود زمان و یا سخت گیری کار فرما، بر شدت استرس می افزاید. در برخی از موارد نیز مسئولیتی که بر عهده ی شما گذاشته می شود، این استرس را چند برابر خواهد کرد.

البته در درجه ی اول محیط آرام خانواده، معیار اصلی برای جلوگیری از استرس در انسان ها می شود. اساسا آرامش اولیه در محیط خانه محقق می شود. دامن زدن به تنش در بین اعضای خانواده، زمینه را برای بروز استرس های ناگهانی فراهم می آورد.

بهتر است برای از بین بردن استرس در خانواده، حس حمایت را در بین اعضا تقویت ببخشیم.

گذشت زمان و بالا رفتن سن

رفته رفته با افزایش سن، ترس و اضطراب ناشی از افکاری مانند: عدم تشکیل خانواده ی موفق، مرگ عزیزان مخصوصا همسر و فرزندان، نداشتن ثبات مالی و یا اجتماعی، ورشکستگی، نبود پشتوانه ی حمایتی، بیماری، از کار افتادگی و… به سراغ میانسالان خواهد آمد. در چنین شرایطی با توجه به پایین آمدن ایمنی و قوای بدن، بدیهی است که حتی کوچکترین استرس و یا افکار منفی نیز می تواند تبعات جبران ناپذیری را به وجود آورده و انسان را به قهقرا بکشاند!

برای دوری جستن از این فرجام بد، بهتر است اینگونه افراد رابطه ی خود را با دوستان و نزدیکان صمیمی خود حفظ کرده و از فکر کردن به عوامل استرس زا دوری کنند؛ زمان بیشتری را با فرزندان خود بگذرانند و برای سلامتی جسمی و همچنین ورزش نیز اهمیت بیشتری قائل شوند.

فناوری، علت استرس

از نظر روان شناختی، افرادی که در معرض فناوری و تکنولوژی هایی مانند: تلفن همراه، فضای مجازی، صفحه های نمایشی از جمله تلویزیون، کامپیوتر و لپ تاپ، رسانه های اجتماعی و… قرار می گیرند، عمدتا انسان هایی پر تنش و نگران هستند. هر چند که استفاده از این فناوری ها، روند زندگی را آسان تر می کند، اما خسارات بسیاری را به دنبال خواهد داشت!

مثلا به جای فرستادن نامه می توان به راحتی با یک تماس تلفنی از دوست خود خبر بگیرید، و یا حتی با او به صورت تصویری صحبت کنید. اما به خاطر داشته باشید که این ملاقات به هیچ وجه جایگاه ملاقات حضوری را نخواهد داشت، ازلحاظ عاطفی از کیفیت کمتری بوده و حس دلتنگی را به طور کامل از بین نخواهد برد. یا مثلا استفاده از فضای مجازی می تواند برای ما سرگرم کننده و مملو از محتویات جذاب و آموزنده باشد، اما در مقابل به مرور زمان موجب بروز حس نارضایتی نسبت به خود و یا شرایط شما خواهد شد .

در ادامه چند راهکار برای کنترل استرس توصیه می کنیم:

۱.قدرت نفس عمیق را فراموش نکنید

تنفس فعالیتی است که همه انجام می‌دهیم و با این حال کاری است که به ندرت به آن توجه می‌کنیم. تمرکز بر تنفس یکی از قدرتمندترین راه‌های آرامش و ایجاد ارتباط میان ذهن، بدن و روح است. وقتی بر تنفس متمرکز می‌شویم، می‌توانیم میزان استرس خود را کنترل کنیم، خود را آرام کنیم و شفافیت ذهن‌مان را بازیابیم.

هنگامی که غرق در استرس هستید تنها چیزی که حتما باید به یاد داشته باشید این است: سه نفس عمیق. این روش قدرتمند و ساده‌ به کاهش احساس اضطراب و ترس که معمولا هم‌نشین استرس هستند، کمک می‌کند.

۲.میزان خواب شبانه

استرس مزمن قادر است در خواب اختلال ایجاد کند. خواب مستقیما بر همه‌ی جنبه‌های سلامت ما تاثیر می‌گذارد، بنابراین یک شب ناآرام که با غلت زدن به این طرف و آن طرف همراه است می‌تواند میزان استرس ما را به شدت افزایش دهد.

به محیط خواب خود توجه داشته باشید. یک فضای آسوده فراهم آورید که به خوابی آرام کمک کند. با افشاندن مقدار کمی روغن اسطوخودوس بر روی بالش و راه ندادن تلویزیون، کامپیوتر یا وسایل الکترونیکی به اتاق خواب، محیط راحتی را خلق کنید که موجب آسایش و استراحت شما می‌شود.

از خوردن کافئین، الکل یا غذای سنگین در شب خودداری کنید. از کامیپوتر یا برنامه‌های شبانه‌ی تلوزیون دوری کنید و به جای آن به یک موسیقی آرامش‌بخش گوش کنید، مقداری چای سبز بنوشید و ذهن خود را از افکار استرس‌زا خالی کنید.

۳.از غذاهای فوری دوری کنید

وقتی خیلی استرس داریم، بسیاری از ما به دنبال محرک‌هایی مثل قهوه، الکل و غذاهای حاضری برای کسب آرامش می‌رویم. ما باید به ویژه هنگام استرس به غذاهای آرامش‌بخش روی بیاوریم، نه به غذاهای حاضری.

بهترین راه برای افزایش انرژی، مصرف غذاهای سالم و لذیذ است. مصرف غذاهای مغذی که منبع مطمئن تامین انرژی هستند ضامن تندرستی بوده و از بدن در زمان استرس محافظت می‌کنند.

به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید. غذایی که می‌خورید می‌تواند زندگی شما را تا حد غیرقابل‌تصوری تغییر دهد.

۴.استشمام بوی خوش

آن بخش از مغز که وظیفه‌ی پردازش بوها را دارد به بخش‌هایی که مخصوص احساسات و خاطرات هستند بسیار نزدیک است. وقتی شما بویی را که دوست دارید، مثلا یک عطر یا بوی یک گل، استشمام می‌کنید به طور طبیعی نفس عمیق می‌کشید که می‌تواند به کسب آرامش کمک کند.

تنها با استشمام اسانس‌ها می‌توانید استرس، اضطراب یا هر ضربه احساسی آنی دیگر را به حداقل برسانید.

بوی این گیاهان برای تسکین استرس بسیار مفید هستند:

• اسطوخودوس: کاهش استرس روانی

• یاسمن: نشاط‌آور و آرامش‌بخش

• رز: تقویت فعالیت قلب و ایجاد حس اطمینان

• نعناع: کاهش خستگی

۵.جملات مثبت

ما همگی می‌دانیم که قدرت عظیمی در کلمات وجود دارد، پس وقتی با استرس روبه‌رو می‌شوید از مزایای تاکیدات مثبت سود ببرید.

  • من آرامش را انتخاب می‌کنم.
  • من ذهنم را از افکار استرس‌زا پاک می‌کنم.
  • من استرس را از هر سلول بدنم خالی می‌کنم.
  • تاکیدات مثبت می تواند انرژی بدن را بالا ببرد، جنب و جوش را در شما افزایش دهد و استرس را تخلیه کند.