۰ نفر

باوری که جلوی موفقیت همه مون رو گرفته

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۵۹
کد خبر: 632413
باوری که جلوی موفقیت همه مون رو گرفته

شاید لازم باشد برای رسیدن به موفقیت پرش با مانع انجام دهید. نمی توانید به خاطر وجود موانع بی خیال اهداف تان شوید.شما می توانید با شناسایی مسیر بهترین راه را برای رسیدن به خواسته هایتان انتخاب کنید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، ممکن است در زندگی خود فردی بسیار تلاشگر باشید اما همواره در رسیدن به موفقیت با شکست مواجه شوید. این مسئله می‌تواند شما را ناامید کرده و باعث شود که عزت نفستان آسیب ببیند. از همین رو بسیار اهمیت دارد که موانع اصلی که بر سر راهتان قرار دارد را بشناسید و با حل و فصل آن‌ها فرایند دست یابی به پیشرفت و موفقیت در زندگی را برای خود تسهیل نمایید.

مهم‌ترین موانع موفقیت و پیشرفت

مهم‌ترین موانع موفقیت و پیشرفت چه مواردی هستند؟ محققان با ارزیابی زندگی نامه افراد و بررسی عواملی که در شکست‌های آن‌ها نقش دارند توانسته‌اند به چند عامل مهم به عنوان موانع اصلی بر سر راه موفقیت و پیشرفت اشاره کنند. ما در ادامه چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها را بیان کرده‌ایم.

1- نداشتن برنامه ریزی درست

برنامه ریزی یکی از اصول اولیه برای موفقیت است. در واقع بسیاری از مواقع شکست‌های ما از برنامه‌های نادرست نشات می‌گیرند. برای اینکه بتوانید یک برنامه ریزی منطقی و قابل اجرا داشته باشید لازم است زمان را به درستی مدیریت کرده و اهداف قابل دسترسی برای خود تعیین کنید.

همچنین بسیار اهمیت دارد که برنامه شما انعطاف پذیر باشد و شما آن را دائما متناسب با نیازهای خود و مطالبات محیطی به روز کنید. اگر احساس می‌کنید که همواره در اجرا کردن برنامه‌هایی که برای خود می‌ریزید با شکست مواجه می‌شوید مشاوره گرفتن از یک روانشناس می‌تواند تا حد زیادی در بهبودی این اوضاع به شما کمک نماید.

2- نداشتن تمرکز از جمله موانع موفقیت و پیشرفت

عدم تمرکز یکی از مشکلات رایج در میان مردم عصر حاضر است. دغدغه‌های ذهنی زیاد و انجام کارهای گوناگون در آن واحد، باعث می‌شود که نتوانید هیچ یک را به نحو احسن انجام دهید. همچنین داشتن اضطراب و استرس زیاد نیز می‌تواند در عدم تمرکز نقش بسزایی داشته باشد.

در شرایطی که تمرکز ندارید نمی‌توانید اهداف خود را به خوبی بشناسید و همین مسئله عملکرد شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

کمک گرفتن از فنون روانشناختی نظیر ذهن آگاهی و انجام تمرین‌هایی نظیر مراقبه می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید به تمرکز بالاتری دست یابید. اگر احساس می‌کنید هرچیز کوچکی حواس شما را پرت می‌کند و تلاش‌هایتان تحت تاثیر عدم تمرکز آسیب می‌بیند لازم است از یک متخصص در حوزه سلامت روان، نظیر روانشناس برای ارزیابی دقیق تر وضعیت خود کمک بگیرید.

3- اهمال کاری

اهمال کاری یا به تعویق انداختن کارها یکی از عوامل بسیار مهمی است که در عدم موفقیت افراد نقش پررنگی دارد. در واقع یکی از کلیدهای موفقیت افرادی که به جایگاه دلخواه خود در زندگی می‌رسند این است که هرکاری را درست در زمان خود انجام می‌دهند.

در حالی که پشت گوش انداختن وظایف و مسئولیت‌ها به مرور باعث می‌شود که انجام آن‌ها سخت تر به نظر برسد و اراده انسان نیز تا حد زیادی تضعیف گردد. البته اهمال کاری مشکلی است که می‌تواند از عوامل روانشناختی گوناگونی نشات بگیرد.

برخورداری از روحیه کمال گرایی، درگیری با اضطراب مفرط و خودانضباطی ناکافی از جمله مهم ترین عواملی هستند که می‌توانند با اهمال کاری ارتباط داشته باشند. اگر به تعویق انداختن کارهای زندگی‌تان به یک سبک زندگی برای شما تبدیل شده لازم است برای تغییر آن از یک متخصص روانشناس کمک بگیرید. این مشاوره می‌تواند حتی به صورت تلفنی نیز انجام گیرد.

او به شما کمک می‌کند ریشه اصلی این رفتار خود را بشناسید و با حل و فصل آن زمان بندی مناسب تری را نیز برای انجام فعالیت‌هایتان به کار بگیرید و موانع موفقیت و پیشرفت را کنار بزنید.

4- کیفیت نامناسب تعاملات بین فردی

انسان‌ها در ارتباط بین فردی ساخته می‌شوند. همه ما موجوداتی اجتماعی هستیم و به راهنمایی و تشویق دیگران نیاز داریم. در نتیجه لازم است که به مجموعه افرادی که اطرافتان قرار دارند نگاهی بیاندازید و ببینید آن‌ها تا چه حد به شما در مسیر پیشرفت کمک می‌کنند. نشست و برخاست با افرادی که دائما شما را مایوس کرده یا ساز مخالف می‌زنند ناخودآگاه و به مرور زمان شما را از پیشرفت باز می‌دارد.

در واقع موفقیت‌های شما می‌تواند میانگینی از عملکرد و نگرش اطرافیانتان باشد. در نتیجه تلاش کنید ارتباطات خود را با افراد موفق افزایش دهید و همواره از این تعاملات در جهت پیشرفت و موفقیت بهره بگیرید.

5- ترس از شکست از جمله موانع موفقیت و پیشرفت

ترس از شکست عامل بزرگی است که بسیاری از افراد را از حرکت باز می‌دارد. زمانی که شما نگران شکست خوردن هستید ترجیح می‌دهید هیچ ریسکی نکنید و یا قدم مهمی در زندگی تان برندارید که مبادا این قدم با شکست مواجه شود. همین الگوی رفتاری به مرور زمان، شما را از دستاوردهای مهم زندگی محروم کرده و مانعی بر سر موفقیتتان می‌شود. به همین خاطر لازم است بر ترس‌های خود غلبه کنید.

در همین راستا اهداف کوچک و قابل دسترسی برای خود تعیین کرده و خودتان را برای هرگونه شکست نیز آماده نمایید. این را بپذیرید که هیچ انسانی کامل نیست و موفق ترین انسان‌ها نیز روزی زمین خوردن را تجربه کرده‌اند.

6-اطرافیان

ممکن است شما همه شرایط لازم برای منعکس نمـودن فردی موفق از خود را دارا باشید، اما آیا دوستانتان شـما را در این راه همراهی میکنند؟ ممکن اسـت آنـها دیـدگـاه مـتـفـاوت و مـتـضـادی از مـوفـقیت نسبت بشـما داشـتـه باشند. ( و یا اصلا\" دیـدگاهی نداشته باشند ) دوسـتـان به علت تاثیرات منفی راه رسیدن بـه موفـقیـت را برایتان سخت و دشوار میکنند.

برخی از اطرافیان حتی ممکن است متوجه پـتـانـسیـل و استعدادهای نهانی شما نشده و باعث زمین خوردگی وتردید در قابلیتها و تواناییها گردند. اما بیاد داشته باشید که نباید دیگران را مقصر بدانید؛ شما فقط یک قربانی بیگناه نیستید.با وجود ابراز بی اعتنایی آنها هنگام بیان ایده ای کاری جدیدتان،بخاطر داشـته باشید که این شما هستید که چنین همراهانی را در آن لحـظـه و لـحـظـات آتی برای خود برگزیده اید.

اگر این گونه روابط دوستی برایتان اهمیت دارد، کاری که باید انجام دهید همسو نمودن دوستانتان با سیستم و خط مشی خود .چنانچه توانـستـید متقاعدشان کـنید که انسانی شایسته اعتماد و اطمینان میباشید، آنها را دوستان واقـعـی خـود دانسته و در غیر اینصورت برای همیشه از زندگی خود بیرونشان کنید.

7- قبول نکردن مسئولیت

من یاور پلیس ناحیه هستم و چند روز قبل با یک افسر پلیس همراهی کردم تا دو زندانی را به دادگاه ببرد. هر چه می گذشت، زندانیان بهانه هایی می آوردند که آنچه را که قاضی برایش حکم صادر کرده، انجام نداده اند.

پس از برگرداندن زندانیان به زندان، به افسر پلیس گفتم که افراد ناموفق و زندانیان، هر دو عادت های بد یکسانی دارند. آنها مسئولیت زندگی خود را نمی پذیرند.

خط آخر این است که: شما مسئول هستید، چه انتخاب کنید که به آن اعتراف کنید یا آن را بپذیرید یا نه اما وقتی آن را می پذیرید (و این زمانی است که قدرتمند می شوید)، در جاده موفقیت گام برمی دارید.

8- فقدان منابع

هیچ چیزی ناهنجار تر از این مـوضـوع نـیست که انسان با وجود داشتن همه قابلیـتهای لازم جـهت رسـیدن بـه مـوفقیت، فقط بخاطر عوامل خارج از کنترل خود، از پیشرفـت باز ماند. فقدان منابع مالی و یا کمبود زمان بدلیل نگهداری از خانواده و یا مسؤلیتهای دیگر میتواند یک قاتل واقعی باشد.

رشد کـردن زیـر خـط فقر و یا تامین نمودن نزدیکانی که به شما نیازمند هستند، آینده را بسیار متفاوت از آن چـیـزی کـه در تصـورتـان بوده ترسیم خواهد نمود.البته باید دانست که موفقیت نه فقط بر اساس مقیاسهای متفاوت، بـلـکه در مـکانهـا و شرایط گوناگون نیز مورد سنجش قرار میگیرد.

باید پذیرفت که زندگی و هدفهـای مــورد نظر انسان ممکن است دستخوش تغییرات قرار بگیرند که در این شرایط، تـوانـایی شما در تطبـیق خود با این تغییرات یک مقیاس بزرگ موفقیت بشمار میرود.

9- سرزنش خود

گاهی اوقات ما خودمان را به دلایلی سرزنش می‌کنیم. یاد بگیرید چگونه از پس افکار و احساسات بد نسبت به خود در شرایط بحرانی برآیید. این موضوع برای موفق شدن بسیار ضروری است. ممکن است موضوعاتی شما را ناراحت کند. یادبگیرید احساسات تان را به روشی مناسب ابراز کنید و هرگز خودتان را بابت موضوعی آزار نداده و افکار ناراحت‌کننده به مغزتان راه ندهید.این گونه افکار وقت و انرژی بسیاری از شما خواهند گرفت.

10-انتخاب افراد نامناسب برای وقت گذرانی

ما را به راحتی تبدیل به محصولی از محیط می کند. به همین دلیل است که گذراندن وقت با کسانی که به شما فشار می آورند تا به عقب بازنگردید، اهمیت فراوانی دارد.

در مورد افرادی که اطراف تان هستند چطور؟ آیا افرادی با صلاحیت هستند که مشوق تان هستند و در راه موفقیت به شما قدرت می بخشند؟ اگر نه، حرکتی به خود بدهید.

11- نیاز به دیدگاهی درون نگر

معلم مدرسه، راهبه، افسر ارتش و سرایدار میتوانند بطرق مختلفی مـوفق باشنـد. با اینکه موفقیت در کار ممکن است جذابتر از همه بنظر برسد، اگر در زمان مـورد انتـظار به آن دست نیافتید، بیمناک نگردید. یـک قـدم بـه عـقـب بـازگـشـته و عـلـت را بـررسـی نمایید.

خواه دوستانتان مقصر باشند و خواه اعتماد بنفستان، دقت کنید که قدمهای صحیـحـی جهت بهینه نمودن فرصتها برای بدست آوردن موقعیتی موفق تر و راضی کننده تر بردارید.

12- نیازهای دیگران را ببینید

اگر فقط به نیازهای خود توجه کنید هرگز موفق نمی‌شوید. شما ممکن است با سوء‌استفاده از دیگران به ثروت هنگفتی رسیده باشید. اگر این‌گونه است هرگز در بین افراد موفق جایی ندارید، چراکه در نهایت وقتی با خودتان روراست هستید، نمی‌توانید شاد باشید . بهترین روش موفق شدن در زندگی، کمک کردن به دیگران است.

سوالات متداول

- کمال گرایی چگونه مانع از پیشرفت می‌شود؟

کمال گرایی افراطی باعث می‌شود که افراد همواره تلاش کنند که کامل باشند. این افراد توقع مواجهه با هیچ گونه عیب و نقصی را ندارند. در واقع رو به رو شدن با کم و کاستی‌ها، آن‌ها را به طور کل ناامید کرده و باعث می‌شود که احساس کنند شکست خورده‌اند. این احساس ناکامی و شکست در دراز مدت باعث می‌شود فرصت‌های پیش روی خود را به درستی نبینید و همواره بر کمبودها و مشکلات تمرکز داشته باشید.