۰ نفر

همه چیز از انواع لنزهای چشمی + روش استفاده و مراقبت از لنز

۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۳۷
کد خبر: 631405
همه چیز از انواع لنزهای چشمی + روش استفاده و مراقبت از لنز

هرچند که استفاده از انواع لنزهای چشمی سابقه ای چند دهه ای دارد اما در سال های اخیر استفاده از آنها به صورت چشمگیری افزایش یافته و حتی افراد زیادی که چشم های سالمی دارند تمایل دارند برای زیبایی و تنوع از این وسیله استفاده کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، استفاده از لنزهای طبی نیز طرفداران بسیار زیادی دارد چرا که مشکلات عینک را نداشته و زیبایی بیشتری نیز دارند و بیماران حتی می توانند از لنزهای طبی رنگی استفاده کنند.

لنز چشم چیست؟

به دیسک های منحنی و خمیده پلاستیکی که ضخامت بسیار کم و شفافیت بالایی دارند و بر روی لایه اشکی سطح قرنیه چشم قرار می گیرد لنز گفته می شود.

لنزها معمولا یا با اهداف پزشکی و برای تقویت قدرت بینایی و یا با اهداف زیبایی استفاده می شوند. لنز ها اولین بار در سال ۱۹۴۹ توسط یک دکتر آلمانی به نام دکتر اویگن فیک تولید شد و در کمتر از ۱۰ سال محبوبیت و کاربردی جهانی پیدا کرد.

انواع لنز چشم

بر اساس نوع و هدف استفاده، می توان لنزها را به لنز چشم طبی و غیر طبی تقسیم بندی کرد.

لنزهای طبی خود به ۳ دسته تقسیم می شوند

لنزهای طبی نرم (مورد استفاده برای نزدیک بینی و دوربینی)،

لنزهای طبی سخت (مورد استفاده برای آستیگمات های بالا و قوز قرنیه)

لنزهای توریک (که خود به لنزهای نرم توریک و سخت توریک تقسیم می شوند و برای آستیگمات مورد استفاده قرار می گیرند) می باشد.

لنزهای طبی چون مستقیماً با قرنیه چشم در ارتباط هستند به عنوان لنزهای تماسی نیز شناخته می شوند.

مزایای استفاده از لنز چشمی

  • استفاده از لنزها می تواند مزایای زیادی داشته باشد که مهم ترین آنها شامل موارد زیر هستند
  • استفاده از آنها بسیار راحت و آسان است
  • برخلاف عینک ها بخار گرفته نمی شوند و دید فرد همیشه یکسان است
  • لنزها بر خلاف عینک ها قابل شناسایی نیستند و دیده نمی شوند، از این رو از نظر زیبایی اعتماد به نفس بیشتری به افراد می دهد
  • تأثیر لنزها در بهبود عملکرد چشم در بعضی از افراد در مقایسه با عینک ها بسیار بهتر است

بهترین گزینه برای ورزشکارانی که در هنگام ورزش قادر نیستند از عینک استفاده کنند، لنز است

  • فردی که از لنز استفاده می کند بر خلاف فردی که عینک استفاده می کند برای دیدن اطراف نیازی به چرخاندن سر خود ندارد و همانند چشم طبیعی خود می تواند نظاره گر اطراف باشد
  • لنز بر خلاف عینک هیچگونه خستگی در اعضای صورت مانند بینی یا گوش ایجاد نمی کند
  • آستیگماتیسم های نامنظم با استفاده از لنز بهتر درمان می شود

معایب لنز چشم

اما لنزهای چشمی در کنار تمامی مزایایی که دارند می توانند معایب خاص خودشان را نیز داشته باشند که عبارتند از:

  • عفونت چشم در صورت استفاده طولانی و عدم رعایت بهداشت
  • نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتر
  • محدودیت استفاده در شرایط آب و هوایی
  • محدودیت استفاده برای افرادی با بیماری هایی مانند دیابت و پرکاری تیروئید
  • ممنوعیت استفاده برای افرادی که دارای بیماری های چشمی مانند بلفاریت

لنزهای رنگی زیبایی

لنزهای رنگی نیز به دو نوع لنز رنگی و لنز رنگی بدون نمره تقسیم می شوند. لنزهای رنگی نمره دار در واقع همان لنزهای طبی هستند که به منظور درمان ضعف بینایی استفاده می شوند.

لنزهای رنگی بدون نمره معمولا به عنوان یک وسیله آرایشی و زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد و در انواع رنگ های مختلف وجود دارند. همچنین لنزهای رنگی بدون نمره می توانند برای پوشاندن لک یا کدورت های قرنیه چشم استفاده شوند.

امروزه سازنده های لنز رنگی حتی از مشتریان خود سفارش رنگ قبول می کنند و با توجه به درخواست مشتری لنز رنگی مخصوص آنها را می سازند.

انواع لنز چشم از نظر مدت زمان استفاده

لنزهای تماسی بر اساس مدت زمان استفاده آنها تقسیم بندی می شوند از همین رو نباید لنز ها را بیشتر از مدت زمان تعیین شده برای آنها استفاده کرد چرا ممکن است باعث ایجاد عفونت در چشم شود.

همچنین برای مراقبت از لنز چشم و سلامت چشم بایستی به بهداشت و شستشوی آن ها بسیار دقت کرد تا به چشم ها آسیبی وارد نشود.

لنز ها در طول مدت دچار رسوب و جرم می شود که بایستی آن ها را برستی با محلول لنز شستشو داد و تا پایان تاریخ مصرف از آن ها به خوبی نگهداری کرد.

تقسیم بندی انواع لنز چشم بر اساس تاریخ مصرف

  1. لنزهای روزانه: لنزهای روزانه لنزهایی هستند که فقط برای استفاده در ساعات روز طراحی و ساخته شده اند و در هنگام خوابیدن لازم است که از چشم خارج شوند. معمولا نباید لنزهای روزانه را بیشتر از ۱۸ ساعت استفاده کرد.
  2. لنزهای یک‌بار مصرف: لنزهای یک‌بار مصرف نیز لنزهایی هستند که قابلیت استفاده مجدد از آنها وجود ندارد و حتماً باید بعد از خارج شدن از چشم دور ریخته شوند. لنزهای یک‌بار مصرف نیز مانند لنزهای روزانه نباید در هنگام خواب استفاده شود و حتماً باید از چشم خارج شود.
  3. لنزهای سالانه یا طولانی مدت: همانطور که از نام آن پیداست، این لنزها برای استفاده های طولانی مدت طراحی شده اند و در هنگام خواب نیز می توان از آنها استفاده کرد.

با توجه به آنکه این لنزها برای استفاده طولانی مدت ساخته شده اند، بسیاری از افراد در رعایت بهداشت و ضد عفونی کردن آن کوتاهی می کنند که ممکن است به بیماری و عفونت چشمی ختم شود. توصیه می شود این نوع لنزها را هر هفته کاملاً تمیز و ضدعفونی کنید.

لنزهای فصلی: با توجه به اسم این لنز ممکن است افراد برداشت اشتباهی داشته باشند و تصور کنند لنز فصلی بهار با فصل زمستان متفاوت است .

در صورتی که به این دلیل این لنزها را فصلی نامگذاری کرده اند که عمر آنها بیشتر از ۹۰ روز نیست و بعد از ۹۰ روز باید دور انداخته شوند. لنزهای فصلی نیز همانند لنز سالانه محدودیت و ممنوعیتی برای استفاده رد هنگام خواب ندارد اما باید بهداشت آن کاملاً رعایت شود.

اصول و شیوه لنز گذشاتن در چشم

چشم ها یکی از حساس ترین اعضای بدن انسان هستند و باید با دقت و حساسیت بالایی از آن نگهداری کنید.

کسانی که مشکل ضعف بینایی دارند و از لنزهای طبی استفاده می کنند و یا کسانی که برای زیبایی لنزگذاری می کنند باید آموزش استفاده از لنز را یاد گرفته و اصول آن را به خوبی بدانند تا با مشکلاتی همچون عفونت چشم رو به رو نشوند.

قبل از آنکه لنز را لمس کنید حتماً دستان خودتان را با شوینده مناسب و آب کاملاً شستشو داده و آن را خشک نمایید. مواد شوینده نباید با لنز تماس داشته باشند چون باعث خشک شدن آن می شوند که مشکلاتی را برای چشم به وجود می آورد

لنز ها معمولا در جعبه های مخصوص قرار دارند و هر لنز مربوط به یک چشم است. حواستان جمع باشد که از لنز چشم چپ برای چشم راست و یا برعکس استفاده نکنید چون به شدت چشمان شما را اذیت خواهد کرد. توجه کنید که هنگام خارج کردن لنز از جعبه با گرد و غبار و آلودگی تماس نداشته باشد

لنز چشم

باید هنگام برداشتن لنز کاملاً احتیاط کنید تا به آن آسیبی وارد نکنید. برای نگه داشتن لنز به هیچ عنوان از ناخن استفاده نکنید. لنز باید بر روی انگشت شما به شکل مقعر قرار بگیرد. بعد از برداشتن آن کاملاً بررسی کنید که هیچگونه آلودگی بر روی آنها قرار نداشته باشد.

توسط انگشتان دست مخالف خود پلک‌های بالا و پایین خودتان را بکشید تا بتوانید به راحتی لنز را بر روی قرنیه قرار دهید

لنز را بر روی مردمک چشم قرار دهید. برای این کار سعی کنید پلک نزنید و به لنز خیره نشوید. مطمئن شوید که لنز به خوبی در جای خودش قرار گرفته و اگر لازم بود با انگشتتان آن را جا به جا کنید

پس از گذاشتن لنز چندین بار پلک بزنید و به اطراف نگاه کنید و در صورتی که در چشم خود احساس سوزش کردید آن را خارج کرده و با مایع لنز کاملاً تمیز کنید و دوباره در جای خود قرار دهید. این اقدامات را برای چشم دیگر نیز تکرار کنید.

بهترین مارک انواع لنز چشم

امروزه شرکت ها و برندهای زیادی هستند که انواع لنزهای طبی و غیر طبی را تولید و روانه بازارها می کنند که هرکدام ویژگی های خاص خود را دارند. از معروف ترین برندهای لنز چشم رنگی می توان به لنز چشم

  • ترسا لاکچری
  • اپرا
  • مینی آوا
  • فرشتون
  • سویتی
  • ایراپتیکس
  • پیورویژن
  • مورنینینگ / فستیوال
  • آرین
  • دهب
  • سولکو
  • ماکسیما
  • زایس (لنز طبی بی رنگ)
  • بلا
  • بایوفینتی (لنز طبی بی رنگ)
  • کلیرویژن

اشاره کرد. هرکدام از مارک لنزهایی که نامبرده شد مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. فرد باید بر اساس هدف و نوع استفاده خود، شرایط چشم ها، شرایط آب و هوایی و دیگر فاکتورها لنز خود را انتخاب کند.