۰ نفر

ترفند و زرنگی های کوچیک تو آشپزی

۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۶:۵۶
کد خبر: 630597
ترفند و زرنگی های کوچیک تو آشپزی

دستپخت؛ شاید این واژه را بتوان یک خصوصیت در نظر گرفت که در دسته منحصر به فردها جای می گیرد چرا که هر شخص دستپخت مختص به خود را دراد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، طعا بارها برایمان پیش آمده که دستورالعمل برخی غذاها را از مادر، مادر بزرگ و ... گرفته ایم اما در نهایت نتیجه ای که مد نظرمان بوده حاصل نشده است حتی با تمرین.

می توان گفت هر شخص در آشپزی برا خود ترفندهایی دارد که اغلب آن را در اختیار دیگران قرار نمی دهد و همین موجب انحصار دستپخت افراد می شود.

در این مطلب می خواهیم ترفندهایی را در این باب برایتان بنویسیم تا شاید شما هم رازهای آشپزی داشته باشید و آن را از دیگران مخفی کنید. با ما همراه شوید:

نکاتی که باید به آن ها توجه کرد

  1. برای از بین‌ بردن تلخی کاهو کافی است چند دقیقه‌ای آن را داخل محلول آب سرد و نمک قرار بدهید.
  2. هنگام سرخ‌ کردن مواد غذایی، حرارت را از ۱۸۰ درجه سانتی گراد بالاتر نبرید. بعد از هر بار سرخ‌ کردن، روغن درون ظرف را خالی و با دستمال آن را پاک کنید و دوباره روغن بریزید و مواد غذایی را سرخ کنید اما بعد از هشت بار حتما ظرف را بشویید.
  3. مواد غذایی سرخ‌ شده را روی حوله کاغذی بگذارید تا روغن‌شان خوب گرفته شود.
  4. برای خوش‌ طعم‌ شدن ماهی سرخ‌ شده چنددقیقه‌ای آن را در شیر نمک‌ زده یا خامه تازه یا سیب‌زمینی رنده‌شده بخوابانید.
  5. برای گرفتن بوی ماهی نیز می‌توانید به روغن، قبل از قراردادن آن روی حرارت، آب لیمو اضافه کنید.
  6. هنگام پختن حبوبات، داخل قابلمه چند قطره سرکه یا آب لیمو بریزید تا هم ظرف سفید بماند و هم طعم حبوبات بهتر شود.
  7. برای جلوگیری از وارفتن کوفته گوشت و برنج، در آب قدری آرد بریزید و حرارت را بالا ببرید.
  8. اگر به غذا بیش از حد فلفل زده‌اید و خیلی تند شده است، چند دقیقه قبل از برداشتن از روی حرارت آب یک عدد لیمو ترش تازه را در آن بریزید و خوب هم بزنید.
  9. برای گرفتن بوی پیاز قبل از خرد کردن آن در غذا اجازه دهید پنج دقیقه در آبجوش قل بزند، حتی می‌توانید پیاز را برش بزنید و چند ساعتی در آب، روغن یا آب لیمو قرار دهید.
  10. برای گرفتن بوی کلم در غذا می‌توانید از تکه‌ای نان خشک یا یک قاشق سوپ خوری آرد استفاده کنید.
  11. برای ترد شدن کلم قرمز، مقداری آب داخل ظرف بریزید و روی اجاق بگذارید و دو قاشق غذاخوری سرکه به آن اضافه کنید. کلم‌ها را خرد کنید و داخل آب جوش و سرکه بریزید. بعد از مدت کمی آن ها را آبکش کنید. اگر کلم خردشده را در ظرف فلزی بریزید و چنددقیقه داخل فریزر قرار دهید، هم بسیار ترد خواهد شد.
  12. برای سرخ‌ شدن سریع‌تر پیازها، نصف قاشق چای خوری نمک به روغن درون تابه اضافه کنید. با این کار پیازها سریع‌تر سرخ می‌شود و طعم بهتری پیدا خواهد کرد.
  13. برای این که پنیر پیتزای شما خوب کش بیاید، قبل از این که پیتزا را داخل فر بگذارید روی آن آب اسپری کنید.
  14. برای این که آش رشته لعاب داشته باشد و خوشمزه تر شود، کمی بلغور گندم همراه حبوبات خیس کنید و با هم بپزید.
  15. اگرحبوبات بی نمک شد هرگز نمک خشک روی آن نریزید . بلکه مقدار نمک مورد نیاز را در آب جوش حل کنید، سپس داخل حبوبات پخته بریزید تا نمک به همه حبوبات برسد.
  16. برای این‌که برنج سفید شود، می‌توانید چند قاشق غذاخوری ماست داخل ظرف برنج در حال جوش بریزید.
  17. اگر برنج بیش از حد جوش خورد، ۳- ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو به آن اضافه کنید تا وا نرود.
  18. اگر می‌خواهید سیب‌ زمینی هنگام پختن ترک نخورد، قبل از پختن کمی کره یا روغن روی آن بمالید.
  19. برای نگهداری سبزی‌ها بعد از شست وشو، آن ها را در حوله کاغذی بگذارید و بعد از گذاشتن در یک کیسه پلاستیکی، در یخچال قرار دهید.
  20. اگر می‌خواهید رنگ و بوی ادویه‌ قرمز رنگ حفظ شود، آن ها را در یخچال نگهداری کنید.

طریقه صحیح طبح برخی غذاها

  • کباب کردن برگر

کباب کردن برگر کاری است که مردها هم انجام می دهند. بنابراین اگر دوست دارید مثلا همبرگر آبدار و خوشمزه‌ای درست کنید بد نیست بدانید که با یک تکه یخ کارتان راه خواهد افتاد. به این ترتیب که در حین سرخ شدن گوشت با حرارتی نسبتا بالا روی سمت دیگر را با یخ ماساژ دهید.

  • ماهی را روی برش های لیموترش کباب کنید

وقتی ماهی را روی گریل می گذارید به سطح آن می چسبد و موقع برداشتن شکل اصلی خود را از دست می دهد. برای پیشگیری از این مساله توصیه می کنیم ماهی خام را روی یک لایه برش لیموترش بچینید و سپس گریل کنید. لیموها طعم و عطر خوبی هم به ماهی می بخشند.

  • مدت زمان پخت پاستا

همیشه پاستا را یک دقیقه کم تر از زمان پختی که روی بسته بندی آن نوشته شده بپزید. آن یک دقیقه را هم بگذارید برای زمانی که پاستا با سسش داخل تابه قرار است بپزد.

  • معجزه آب نمک برای مرغ

آب نمک! بله فقط آب نمک. مرغ را داخل آب نمک بخوابانید تا طعم بی نظیرش را تجربه کنید.

  • سس کارخانه ای

برای داشتن یک سس غنی، کرمی شکل و سالم، نیمی از مقدار سس مایونز موجود در دستور تهیه را با ماست چکیده جایگزین کنید.

  • چاشنی یک ساندویچ خوشمزه

رای درست کردن یک ساندویچ همه چیز تمام، سس مایونز را روی نان ساندویچ از یک گوشه تا گوشه دیگر آن بمالید. به عبارت دیگر سس را روی همه قسمت های نان بمالید. بعضی ها سس را فقط وسط نان می مالند. در صورتی که هر لقمه از ساندویچ باید حاوی سس باشد تا بشود آن را یک ساندویچ واقعی به حساب آورد.

  • مرغ مخصوص سرآشپز

به جای اینکه مرغ را کباب کنید، چند عدد پیاز را به صورت تکه های بزرگ خرد کنید و آن ها را داخل یک تابه یا قابلمه با مقداری روغن قرار دهید، سپس مرغ را روی آن ها بگذارید. با این کار، پیاز جذب آب مرغ می شود. بعد از سرخ شدن مرغ، آن را از قابلمه یا تابه خارج کنید. مقداری آب مرغ یا آب، داخل قابلمه بریزید و با حرارت بالا به مدت سه دقیقه یک سس خوشمزه برای سرو کردن همراه مرغ آماده کنید.

  • نرم شدن گوشت برای کباب

مِرینت کردن (مزه دار کردن) گوشت با مرکبات باعث می شود که کاملا ترد و خوشمزه شوند. اگر مرکبات دوست دارید، همراه کردن مقداری آب لیمو یا آب پرتقال، همیشه بهترین راه برای داشتن یک بشقاب غذای گوشتی خوشمزه است.

رازهایی درباره غذاهای اصیل ایرانی

نوبتی هم باشد به غذاهای اصیل ایرانی می رسیم، حال باید ببینیم خورشت ها و خوراک های بی نظیر ایرانی را چگونه می توانیم خوشمزه تر درست کنیم:

  • راز خوشمزه شدن قورمه سبزی چیست ؟

در سبزی قرمه سبزی اسفناج یا برگ چغندر را برای لعاب دار شدن خورشت می زنند. اما اسفناج بهتر از برگ چغندر است. سبزی قرمه سبزی باید در حرارت متوسط و روغن زیاد تا حدی سرخ شود که رنگ سبزِ سبزی تغییر کند و تیره شود. برای تست تیره شدن سبزی علاوه بر رنگ آن که مشخص است کمی از آن را داخل قاشق بریزید و با سر انگشت فشار دهید. اگر آب و روغن سیاه از آن خارج شد، یعنی سبزی شما آماده است.

همیشه وقتی گوشت به همراه پیاز تفت می‌دهید لوبیا نیز به گوشت اضافه کنید و لوبیا را هم تفت دهید. این مورد یک راز برای خوشمزه شدن خورشت سبزی است که در کمتر جایی به آن اشاره شده؛ اما واقعا مهم و تأثیر گذار است.

لیمو را ۴ ساعت بعد از اینکه خورشت را روی حرارت گذاشتید به خورشت اضافه کنید. اضافه کردن زودهنگام رب گوجه و لیمو باعث دیر پز شدن گوشت و لوبیا شده و باعث می شود خورشت خوب جانیافتد.

اگر از گوشت گوسفندی و استخون دار استفاده کنید قورمه سبزی شما خوشمزه تر می شود و سعی کنید گوشت قورمه سبزی در اندازه بزرگ ببرید.گوشت قورمه سبزی باید با حرارت کم و پیاز فراوان در مدت طولانی حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کاملاً سرخ شود و اصطلاحاً قورمه شود.

راز خوشمزه شدن قورمه سبزی در جا افتادن آن است. بنابراین در پخت قورمه سبزی هیچ وقت عجله نکنید و اگر کمتر از ۵ ساعت وقت دارید؛ بهتر است غذای دیگری را برای خودتان انتخاب کنید.

  • چند راز خوشمزگ​ی زرشک پلو با مرغ مجلسی

در طرز تهیه زرشک پلو با مرغ رستورانی ابتدا مرغ‌ها را از شب قبل با پیاز خلالی، لیمو‌ی تازه ورقه شده، سیر له شده، نمک، فلفل سیاه و زعفران مزه‌دار کنید و داخل زیپ کیپ بگذارید یا در یک ظرف در بسته بریزید. تمام مواد را خوب با هم مخلوط کنید و روی ظرف را با سلفون بپوشانید. یک راز زرشک پلو خوشمزه این است: اگر از تکه‌های فلفل دلمه‌ای و هویج هم استفاده کنید، در گرفتن بوی زهم مرغ تاثیر زیادی دارد. در این صورت بهتر است آن‌ها را با مرغ کمی تفت دهید. لازم نیست حتما سرخ شوند. این راز خوشمزه شدن مرغ را از یاد نبرید. به کار بردن چند ساقه دارچین یا پودر آن هم در گرفتن بوی مرغ موثر است.

برای رنگ قرمز و خوشرنگ سس زرشک پلو با مرغ رب گوجه فرنگی را قبل از اضافه کردن آب جوش، حتما در روغن سرخ کنید تا هم طعم خام آن گرفته شود و رب گوجه فرنگی هم رنگ باز کند. البته می‌توانید رب گوجه فرنگی را از دستور پخت زرشک پلو حذف کنید.

در طرز تهیه زرشک رستورانی، برای اینکه رنگ زرشک تغییر نکند و براق باشد، بعد از اینکه دانه‌های شکر حل شدند، حرارت را باید قطع کنید. در این صورت، زرشک به غذا هم رنگ نمی‌دهد. در ضمن حواستان باشد که حتما از زرشک تازه استفاده کنید.

  • طرز تهیه ماهیچه "برادران کریم"

یکی از معروف ترین روش های تهیه ماهیچه روش رستوران پسران کریم است که به خاطر اینکه ماهیچه را خیلی خوشمزه و خاص درست می کنند در تمام شهرهای ایران شناخته شده است.

برای تهیه ماهیچه به روش پسران کریم ابتدا پیازها را پوست می گیریم و می شوییم و داخل آبکش قرار می دهیم و یکی یکی آن ها را از وسط نصف می کنیم و و روی تخته آشپزخانه به صورت خلالی خرد می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله 4 عدد سیر را پوست می گیریم و می شوییم و ورقه ای خرد می کنیم و کنار می گذاریم.قابلمه ای که ماهیچه را داخل آن قصد داریم تهیه کنیم را روی حرارت ملایم می گذاریم و پیازهای خلالی شده را داخل آن می ریزیم.

مرحله سوم

سپس یک تفت می دهیم و ماهیچه ها را روی پیازها قرار می دهیم و سیرهای ورقه ای را روی ماهیچه ها می چینیم و همین طور بوته های سیر را تمیز می شوییم و همان طور با پوست روی ماهیچه ها می گذاریم.

باقالی پلو با ماهیچه یکی از مجلسی ترین غذاهای ایرانی محسوب می شود که معمولا برای مراسم های مهم تهیه می شود

مرحله چهارم

در این مرحله چوب دارچین را به همراه فلفل قرمز و فلفل سیاه، زردچوبه روی مواد می ریزیم و 3 لیوان آب ولرم روی ماهیچه ها می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را بسیار ملایم روی به کم می کنیم.

مرحله پنجم

سپس اجازه می دهیم تا به مدت 3 ساعت گوشت ها کاملا مغز پخت شود. در ادامه بعد از گذشت زمان اشاره شده در پاراگراف بالا،به ماهیچه ها سر می زنیم و زعفران دم کرده را به همراه نمک اضافه می کنیم.

مرحله ششم

حالا 20 دقیقه دیگر زمان می دهیم تا ماهیچه ها عطر زعفران را جذب خود کنند.بعد از پخت ماهیچه را در ظرف مورد نظرمان می کشیم و با کمی زرشک روی آن را زیباتر می کنیم و با انواع چلو مخصوصا باقالی پلو نوش جان کنید.