۰ نفر

همه جزییات درباره سهمیه های کنکور سراسری

۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۰۶
کد خبر: 629913
همه جزییات درباره سهمیه های کنکور سراسری

کنکور نه تنها داوطلبان را اینگونه مشغول کرده، بلکه مسئولان نیز با برگزاری جلسات متعدد و هم‌فکری بسیار به دنبال برنامه‌ریزی‌هایی برای بهتر برگزار شدن این آزمون هستند، قرار دادن سهمیه برای پذیرش داوطلبان یکی از این برنامه‌ها بوده اما برخی داوطلبان از موضوع سهمیه‌ها دل خوشی ندارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس؛ کنکور (به فرانسوی: Concours)، که در ایران با نام آزمون سراسری هم شناخته شده، نام آزمونی است که برای سنجش دانسته‌های علمی داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها زیر نظر سازمان سنجش آموزش کشور در برخی کشورها از جمله ایران برگزار می‌شود.

رقابت در کنکور برای ورود به رشته و دانشگاه مورد علاقه داوطلبان به حدی است که هر داوطلب یک سال یا حتی بیشتر استرس و اضطراب را تحمل می‌کند و به گفته خودشان حتی شب‌ها خواب قبولی در کنکور را می‌بینند.

کنکور نه تنها داوطلبان را اینگونه مشغول کرده، بلکه مسئولان نیز با برگزاری جلسات متعدد و هم‌فکری بسیار به دنبال برنامه‌ریزی‌هایی برای بهتر برگزار شدن این آزمون هستند، قرار دادن سهمیه برای پذیرش داوطلبان یکی از این برنامه‌ها بوده اما برخی داوطلبان از موضوع سهمیه‌ها دل خوشی ندارند.

برخی داوطلبان کنکور سراسری خواستار حذف سهمیه‌ها از کنکور شدند، در این رابطه با مسوولان آموزش عالی گفت‌وگو کردیم تا از سرنوشت سهمیه‌ها در کنکور بیشتر مطلع شویم.

* سهمیه‌های آزمون سراسری ۱۴۰۱

اما مروری داشته باشیم بر سهمیه‌های کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ که داوطلبان می‌توانند بر اساس شرایط خود، متقاضی یکی از سهمیه‌ها باشند.

سهمیه مناطق:

شرکت کنندگان متقاضی سهمیه مناطق با توجه به ملاک‌های زیر جزو یکی از مناطق ۱، ۲، ۳ محسوب می‌شوند.

الف) برای متقاضیان نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳ بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان (پایه دهم تا دوازدهم).

ب) برای متقاضیان نظام ترمی واحدی و سالی واحدی آموزش متوسطه، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی دوره پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان.

ج) برای متقاضیان نظام قدیم آموزش متوسطه، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان یا هنرستان.

د) در صورتی که بخش محل اخذ مدرک تحصیلی متقاضیان سهمیه مناطق متفاوت باشد، سهمیه متقاضی براساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی منطقه مرفه‌تر (حتی یک سال از سه سال) تعیین می‌شود.

ه) فارغ التحصیلان دوره‌های کاردانی (فوق دیپلم) پیوسته آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای (برای متقاضیان دارنده مدرک کاردانی که فاقد مدرک پیش دانشگاهی هستند دیپلمه‌های فنی و حرفه‌ای یا کاردانش نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی)، بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان و یا هنرستان (سال اول، دوم و سوم دبیرستان و یا هنرستان)، جزو یکی از سهمیه‌های مناطق ۱، ۲، ۳ محسوب می‌شوند.

و) متقاضیانی که حداقل دو سال از سه سال آخر تحصیل در دوره متوسطه و یا سال آخر دوره متوسطه خود را در خارج از کشور گذرانده اند، جزو سهمیه منطقه ۳ محسوب می‌شوند.

ز) همه متقاضیان معلول (بینایی، شنوایی، جسمی حرکتی، آسیب گفتار و زبان، تکاملی رشد (اتیسم) و اعصاب و روان) جزو سهمیه منطقه ۳ محسوب می‌شوند.

سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا:

هر یک از متقاضیان سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا می‌توانند بر اساس شرایط اعلام شده متقاضی این سهمیه شوند.

- رزمندگانی که بر اساس ماده ۱ و تبصره‌های چهارگانه ماده مذکور در آیین نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ تا ۳۱ شهریور ۱۳۶۷ حداقل شش ماه متوالی یا متناوب داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشته اند، لازم است با مراجعه به ارگان ذیربط (سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشاورزی) نسبت به تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه اقدام کنند تا اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام تایید نهایی شود.

این افراد در صورت تایید نهایی توسط ارگان‌های ذیربط در سهمیه رزمندگان گزینش می‌شوند.

- با توجه به مصوبه هیأت وزیران در جلسه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۰ رزمندگان جبهه مقاومت مشروط به دارا بودن حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه با تأیید ستاد کل نیروهای مسلح (سازمان بسیج مستضعفین و ستادکل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) می‌توانند از تسهیلات ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بهره مند شوند.

- آن دسته از کارکنان کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که علاوه بر میزان موظفی، از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ تا ۳۱ شهریور ۱۳۶۷ حداقل ۶ ماه پیوسته و یا ۹ ماه ناپیوسته شرکت در عملیات به صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضور داشته اند، با تأیید بالاترین مقام هریک از نیروهای مسلح می‌توانند از مزایای این قانون استفاده کنند.

همچنین «جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان،» «جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان،» «آزادگان و همسر و فرزندان آنان» و «همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران» می توانند از سهمیه ایثارگران استفاده کنند.

«همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه» نیز در صورت تأیید ارگان، در سهمیه گزینش می‌شوند.

۲۵ درصد از ظرفیت هر کدرشته محل به «همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنان»، «جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان» اختصاص دارد.

پنج درصد از ظرفیت هر کد رشته محل نیز به «جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان» و «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه» اختصاص دارد.

خانواده معظم شهدا (پدر، مادر، خواهر و برادر شهید) نیز در سهمیه خانواده شهدا گزینش می‌شوند.

سهمیه بهیاران:

از سال ۱۴۰۰ سهمیه ویژه بهیاران به مدت ۵ سال به میزان حداکثر ۵ درصد از ظرفیت در تمامی دوره‌ها به جز رشته محل‌های مخصوص مناطق محروم، بلایای طبیعی و دارای تعهد خدمت مقطع کارشناسی پیوسته رشته پرستاری به بهیاران حائز شرایط اختصاص می‌یابد.

* مطالبه برخی داوطلبان کنکور برای حذف سهمیه‌ها

 سهمیه‌ها در سال‌های اخیر افزایش یافته که این مساله به نوعی ناعدالتی در نظام آموزشی محسوب می‌شود چرا که کنکور برای سنجش توانایی علمی داوطلبان برگزار می‌شود در حالیکه اگر برخی افراد سهمیه داشته باشند با توانایی علمی کمتر می‌توانند رقبا را پشت سر بگذارند بنابراین ما از مسئولان می‌خواهیم که سهمیه‌های کنکور را حذف کنند.

* سرنوشت سهمیه‌ها از زبان مسئولان

در جلسه ۱۵۹ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور درباره ساماندهی سهمیه‌های آزمون سراسری صحبت شد.

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره با اشاره به وجود ۲۶ نوع سهمیه و بیش از ۲۰ مصوبه مجلس و شورای انقلاب فرهنگی برای سهمیه‌های کنکور گفته است: مصوبات باید مربوط به یک دوره زمانی خاص باشد، در حال حاضر باید سهمیه‌ها ساماندهی شود.

وی عنوان کرده است: در سال‌های اخیر تقاضا برای برخی سهمیه‌ها کاهش یافته و باید با توجه به شرایط حال حاضر، سهمیه‌ها را ساماندهی کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سرنوشت سهمیه‌ها گفته است: به زودی سیاست‌های مربوط به سهمیه‌ها جمع بندی و نهایی‌سازی و پذیرش کنکور در سال ۱۴۰۲ بر مبنای مصوبات جدید درباره سهمیه‌ها اجرا می‌شود.

همچنین رجبعلی برزویی معاون خط‌مشی گذاری ستاد علم و فناوری درباره ساماندهی سهمیه‌های کنکور گفته است: در حال حاضر حدود ۲۶ سهمیه در کنکور وجود دارد که ۴ سهمیه دارای اهمیت ویژه‌ای است.

عبدالرسول پورعباس رییس سازمان سنجش آموزش کشور نیز گفته است: بحث سهمیه ها هنوز در کمیسیون شورایعالی انقلاب فرهنگی قطعی نشده است، البته پیشنهادهای سازمان سنجش برای تطبیق نمرات و تاثیر سهمیه ها ارائه شده و قطعا اگر تغییری در سهمیه‌ها تصویب شود برای کنکور سال آینده لحاظ می‌شود.