۰ نفر

ورود میکروپلاستیک ها به زنجیره‌ غذایی

۳۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۳۳
کد خبر: 629771
ورود میکروپلاستیک ها به زنجیره‌ غذایی

تحقیقات جدید دانشگاه فلیندرز استرالیا، شواهد بیشتری از وجود میکروپلاستیک‌ها در زنجیره‌ غذایی ما پیدا کرده است. میکروپلاستیک‌ها در پرطرفدارترین و دورافتاده‌ترین سواحل جنوب استرالیا، در صدف‌های کبود و آب اطراف آن یافت شدند.

به گزارش ارث، تیم تحقیقاتی آلودگی زنجیره‌های غذایی با زباله‌های پلاستیکی را هشدار می‌داند. اقیانوس‌های جهان مملو از زباله‌های پلاستیکی هستند که به قطعات کوچکتر، معروف به میکروپلاستیک تجزیه می‌شوند. بیشترین غلظت میکروپلاستیک‌ها در کف دریاهای کم‌عمق در مالدیو و کمترین آن در آب‌های سطحی اقیانوس جنوبی قطب جنوب گزارش شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، محققان برای اندازه‌گیری غلظت میکروپلاستیک‌ها، نمونه‌هایی از ۱۰ ساحل در خط ساحلی استرالیای جنوبی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند زیرا این مناطق برای کشتیرانی، ماهیگیری و گردشگری، همراه با سایر صنایع و جوامع محلی مهم هستند.

نتایج نشان داد که غلظت میکروپلاستیک در پهنه آب جزر و مدی در مقایسه با سطوح جهانی کم تا متوسط و غلظت میکروپلاستیک در صدف‌ها نیز در محدوده گزارش‌ شده در سطح جهانی است.

صدف‌های کبود به دلیل اینکه مستقیما تحت‌تاثیر شرایط اکوسیستم قرار دارند مورد مطالعه قرار گرفتند. پروفسور بورک داسیلوا، محقق ارشد این مطالعه گفت: پلاستیک‌های یک‌بار مصرف عامل اصلی تخلف بودند.

پروفسور داسیلوا گفت: مناطق مورد بررسی شامل برخی از نقاط مهم تنوع‌زیستی با اهمیت جهانی هستند بنابراین اقدامات پاکسازی و پیشگیری مدت‌هاست به تعویق افتاده است.

این یافته‌ها نیاز فوری به جلوگیری از آلودگی پلاستیکی را نشان می‌دهد. گروه تحقیقاتی به این نتیجه ‌رسید که این کار تنها با همکاری با صنایعی که این محصولات را تولید می‌کنند، جوامع محلی و دولت برای بهترین محافظت از اکوسیستم‌های اقیانوسی ما امکان‌پذیر است.