۰ نفر

هرگز برای این کارها از کسی پول قرض نگیرید

۲۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۳:۵۳
کد خبر: 628177
هرگز برای این کارها از کسی پول قرض نگیرید

قرض دادن و قرض گرفتن آداب و مهارت‌هایی دارد که رعایت آنها باعث می‌شود هیچ یک از طرفین قرض ضرر نکنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، درست است که هر کس به مال خود نیاز دارد و حق دارد قرضی را که داده طلب کند، اما مراعات کردن حال مقروض و مهلت دادن به او نباید فراموش شود. چون هر روزی که از زمان سررسید ادای قرض بگذرد و قرض‌دهنده با مقروض مدارا کند، خدا برایش جبران می‌کند.

کارشناس مذهبی در همین خصوص به حدیثی اشاره می‌کند و می‌گوید: «رسول اکرم (ص) در «بحارالانوار» فرموده‌اند: «هر کس بدهکار تنگدستی را مهلت دهد، خداوند در هر روز برای او ثواب صدقه‌ای را برابر با طلبی که از او دارد، تضمین می‌کند تا زمانی که مال خود را دریافت کند.» پس اگر پولی را قرض داده‌اید و نیاز ضروری به پولتان ندارید به فرد قرض گیرنده مهلت دهید، اما مهلت را تعیین کنید و در مورد زمانش با هم حرف بزنید و به توافق برسید.

قرض‌گیرنده خوب چه کسی است؟ / دور قرض بیهوده را خط بکشید 

درست است که همه مردم وظیفه دارند مراقب احوال دوست و آشنا و حتی غریبه‌ها باشند و در مواقع سختی و مشکلات، از یکدیگر دستگیری کنند. درست است کسی که پولی را به دیگری قرض می‌دهد باید رعایت حال و روزگار مقروض خود را بکند و او را برای ادای دینش در سختی و فشار قرار ندهد، اما قرض‌گیرنده هم مسئول است موارد ادب و احترام را در برابر طلبکار خود رعایت کند.

در این خصوص روایت‌های جالبی از بزرگان دین وجود دارد که شاید تا الان نشنیده باشید. حجت الاسلام موسوی با ذکرمنابع این روایت‌ها به بخشی از آن‌ها اشاره می‌کند. هر یک از این روایت‌ها برای ما حکم یک مهارت و دستورالعمل را دارد.

باج‌گیر نباشید

در «بحارالانوار» به نقل از پیامبر (ص) آمده است: «اگر کسی بتواند حق کسی را بپردازد، ولی معطل کند، هر روز که بگذرد برایش گناه شخص باج‌گیر نوشته می‌شود.»

همیشه در فکر پرداخت باشید

امام صادق (ع) در «وسائل‌الشیعه» فرموده‌اند: «کسی که پولی را قرض بگیرد و انگیزه پس دادنش را نداشته باشد، مانند دزد است.» در حدیث دیگری به نقل از آن حضرت در «بحارالانوار» آمده: «خیری در آن کس نیست که دوست ندارد از راه حلال مالی به‌دست آورد که آبرویش را حفظ و قرضش را با آن ادا نماید.»

فقط برای کارهای ضروری یا پرسود

امام صادق (ع) در «وسائل‌الشیعه» می‌فرمایند: «بهترین قرض قرضی است که در آن منفعتی باشد». پس برای هر کاری نباید دست را جلوی دیگران دراز کرد و پول قرض گرفت. مثلاً به سرتان می‌زند مبلمان خانه را عوض کنید، اما پول آن را ندارید و قرض می‌گیرید. یا مثلاً برای خرید فلان لباس لاکچری پول کم دارید و از دوست و آشنا قرض می‌گیرید. به این نوع قرض، قرض بیهوده می‌گویند که اصلاً کار درستی نیست.