۰ نفر

چند درصد دانش‌ آموزان به مدرسه بازگشتند؟

۱۹ فروردین ۱۴۰۱، ۲۲:۱۹
کد خبر: 626349
چند درصد دانش‌ آموزان به مدرسه بازگشتند؟

بر اساس اعلام آموزش و پرورش، از حدود بیش از 20 هزار و 196 مدرسه‌ای که در سه روز اول بازگشایی، بازدید شد حدود 85 درصد دانش‌آموزان حضور داشتند؛ از این تعداد، 83 درصد دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی، 87 درصد در مقطع متوسطه اول و 86 درصد در مقطع متوسطه دوم در مدارس حضور داشتند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا مقرر شد که مدارس کشور از 14 فروردین 1401 دایر شوند البته ستاد کرونا چندین بار در طول سال 1400 بر آموزش حضوری تأکید کرد و ماحصل این تأکیدات هم این بود که در همان سال 1400، برخی مدارس بازگشایی شد و برخی دانش‌آموزان هم به مدرسه رفتند.

البته مسأله اینجاست که در سال گذشته حضور در مدرسه، خیلی اجباری هم نبود و دانش‌آموزانی هستند که در دو سال گذشته، پای‌شان به مدرسه باز نشده است؛ برخی مدارس هم به دلیل اینکه خانواده‌ها از حضور فرزندان‌شان در مدرسه استقبال نکرده بودند، دوباره غیرحضوری شدند.

اما این بار بر اساس تصمیم ستاد کرونا، مقرر شد که همه مدارس باز شوند و حضور دانش‌آموزان هم در مدرسه اجباری است؛ یعنی این شکلی نیست که یک عده بخواهند به مدرسه بیایند و یک عده نیایند.

والدینی که ناگهان با خبر بازگشایی مدارس مواجه شدند

برخی والدین عنوان می‌کنند که بازگشایی مدارس خیلی ناگهانی اعلام شد و آنها از قبل طوری برنامه‌ریزی کرده بودند که از نیمه دوم عید نوروز و یا روزهای آخر به اضافه چند روز بعد از ایام تعطیلات عید، در سفر باشند.

مادر دانش‌آموز پایه دهم که فرزندش در هفته اول بازگشایی مدارس به مدرسه نرفته است گفت: باید قبل از عید نوروز، خبر بازگشایی مدارس از 14 فروردین را اعلام می‌کردند تا خانواده‌ها بتوانند برنامه‌ریزی کنند. به نظرم بهتر بود بازگشایی مدارس را از 20 فروردین اعلام می‌کردند.

وی افزود: نکته دیگر اینکه، مدل خواب و غذا خوردن بچه‌ها در دو سال گذشته تغییر کرده است و اینکه یکدفعه بخواهیم همه چیز را تغییر دهیم، امکان‌پذیر نیست؛ باید مدارس با دانش‌آموزان و خانواده‌ها همکاری کنند تا بتوان شرایط را به روال سابق برد.

خانواده‌ ها و نگرانی سلامت بچه‌ ها

برخی خانواده‌ها هم نگران سلامت فرزندان‌شان هستند و می‌گویند که مطمئن نیستند که پروتکل‌های بهداشتی به خوبی در مدارس رعایت شود.

پدر یک دانش‌آموز پنجم دبستانی گفت: سیستم تهویه در همه مدارس مناسب نیست و این موضوع باید مورد توجه باشد. بعضی کلاس‌های درس تراکم بالایی دارند و اگر قرار باشد همه دانش‌آموزان سر کلاس درس باشند، واقعا باید فکری کرد.

وی اضافه کرد: هر دانش‌آموز دوره ابتدایی با یک ماسک به مدرسه می‌رود ولی در هنگام بازی یا استفاده از سرویس بهداشتی ممکن است آلوده شود، واقعا نمی‌شود که مدام ماسک‌ یدکی برای بچه‌ها گذاشت. مدارس هم که ماسک در اختیار دانش‌آموزان قرار نمی‌دهند. ضمن اینکه گاهی اصلا متوجه آلوده شدن ماسک آنها نمی‌شوند.

این پدر دانش‌آموز به سرویس بهداشتی مدارس هم اشاره کرد و افزود: بچه‌ها مدت زمان بیشتری در مدرسه هستند و باید سرویس بهداشتی مدارس به طور مداوم شست‌وشو شود اما این در حالیست که به این نکته توجه زیادی نمی‌شود.

برخی دانش‌ آموزان که دوست ندارند به مدرسه بروند

در کنار دلایلی که خانواده‌ها برای مدرسه نرفتن بچه‌ها مطرح می‌کنند، موضوع دیگر، خود دانش‌آموزان هستند که بعد از 2 سال مدرسه نرفتن یا بعد از مدل دو یا سه روز در هفته مدرسه رفتن، حالا باید هر روز صبح به مدرسه بروند.

مادر یک دانش‌آموز پایه نهم در این خصوص گفت: خیلی سخت است که بچه‌ها را به مدرسه بفرستیم. هر روز دعوا داریم. روز 14 فروردین که فرزندم را هر کاری کردم به مدرسه نرفت. واقعا بیدار کردن آنها در صبح و به مدرسه فرستادم دردسر شده است.

چند درصد دانش‌ آموزان به مدرسه رفتند؟

صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه چند درصد دانش‌آموزان به مدرسه رفتند،  گفت: از حدود بیش از 20 هزار و 196 مدرسه‌ای که در سه روز اول بازدید شد حدود 85 درصد دانش‌آموزان حضور داشتند. از این تعداد، 83 درصد در مقطع ابتدایی، 87 درصد در مقطع متوسطه اول و 86 درصد در مقطع متوسطه دوم در مدارس حضور داشتند.

وی افزود: عمده‌ترین دلیل غیبت را تیم‌های نظارت و بازرسی، «مسافرت» قید کرده بودند که با حدود 56 درصد علت غیبت‌ها بیشترین دلیل را داشت و حدود 6 درصد غیبت‌ها به علت بیماری بوده است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در مجموع استقبال و حضور دانش‌آموزان در مدارس رضایت بخش بوده است.

مدارس کشور از 14 فروردین دایر شده است و طبق قانون مجلس تا پایان اردیبهشت مدارس باید دایر باشد و خرداد ماه، فصل امتحانات دانش‌آموزان است. وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که همه دانش‌آموزان باید به مدرسه بروند مگر دانش‌آموزانی که مبتلا به کرونا هستند، دانش‌آموزانی که علائم کرونا دارند و دانش‌آموزانی که بیماری زمینه‌ای دارند؛ البته باید این موارد را باید پزشک متخصص تأیید کند.

بر این اساس، برای دانش‌آموزانی که جزو 3 دسته استثنا نیستند و به مدرسه هم نمی‌روند، «غیبت غیرموجه» محسوب می‌شود که هم در ارزشیابی مستمر دانش‌آموزان و هم در نمره انضباط آنها تأثیر دارد؛ ضمن اینکه طبق قوانین و مقررات، امکان برخورد با دانش‌آموز وجود دارد.