۰ نفر

رقابت ایستگاه های فضایی در مدار

۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ۲۰:۴۵
کد خبر: 625305
رقابت ایستگاه های فضایی در مدار

شرکت آکسیوم اسپیس، چهارشنبه نخستین گام اساسی خود را برای راه‌اندازی ایستگاه فضایی‌اش برمی‌دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری، آکسیوم اسپیس (Axiom Space) و خدمه آن آماده هستند تا نخستین اعزام خصوصی فضانورد به فضا توسط این شرکت را انجام داده و تاریخ‌سازی کنند. به گزارش وب‌سایت اسپیس، خدمه‌ای متشکل از ۳مسافر با پرداخت هزینه و یک فضانورد پیشین ناسا روز چهارشنبه آینده به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب خواهند شد. این پرواز نشان‌دهنده ماموریت Ax-1شرکت هوافضای آکسیوم اسپیس در تگزاس بوده که قرار است خدمه را با یک دراگون اسپیس‌ایکس بر فراز موشک فالکون۹ به فضا ببرد. در این ماموریت ۱۰روزه، خدمه ۸ روز را در آزمایشگاه مداری سپری و در ایستگاه زندگی و کار می‌کنند. فرمانده ماموریت و فضانورد بازنشسته ناسا، مایکل لوپس - الگریا، در یک نشست خبری در این خصوص گفت: «این دوره جدیدی را در پروازهای فضایی انسان باز می‌کند. ما در حال برداشتن نخستین گام در ابتکار پلتفرم نسل بعدی هستیم که کار، زندگی و تحقیق در فضا را برای مخاطبان بین‌المللی بسیار گسترده‌تر و بیشتری به ارمغان می‌آورد.» او ادامه داد: «این یک امتیاز واقعی بود که در کنار این 3آقای برجسته کار و تمرین کنم. ما ساعت‌های بی‌شماری را در شبیه‌سازی‌ها، آموزش‌های فنی و تمرینات عملی گذرانده‌ایم و آنها تعهد، نظم و انضباط باورنکردنی و اشتیاق برای یادگیری را در این تلاش به ارمغان آورده‌اند. می‌توانم بدون تردید بگویم که آماده پرواز هستیم.» مایکل سافردینی، رئیس و مدیرعامل شرکت فضایی آکسیوم در همان کنفرانس خبری گفت: «اینجا بودن بسیار عالی است. این واقعا نخستین قدم را نشان می‌دهد؛ جایی که گروهی از افرادی که می‌خواهند در مدار پایین زمین کاری معنادار انجام دهند، می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.» 

ایستگاه فضایی آکسیوم

سافردینی در صحبت‌های خود به این نکته مهم نیز اشاره کرد که هدف آکسیوم این است که این پرتاب یک ماموریت پیشرو به ایستگاه فضایی بین‌المللی باشد. در اواخر سال ۲۰۲۴، این شرکت قصد دارد ماژولی را برای اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی راه‌اندازی کند که قادر به جدا شدن و پرواز آزاد است. آکسیوم بیان کرده که هدف نهایی این است که این ماژول مبنایی برای یک ایستگاه تجاری نهایی در مدار باشد. ماژول‌های آکسیوم ابتدا به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل می‌شوند. پس از بازنشستگی ISS، این شرکت قصد دارد ماژول‌های خود را جدا کند و به تنهایی به‌عنوان ایستگاه آکسیوم به‌کار بگیرد. آکسیوم قصد دارد آموزش فضانوردان را برای فضانوردی تجاری، آغاز کند. باید به این نکته هم اشاره کنیم که حداکثر 3ماژول این شرکت می‌تواند به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شود.

تعلیق همکاری روسیه با غرب در ISS

مدیر آژانس فضایی روسیه گفت که احیای روابط عادی بین شرکای خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) و دیگر پروژه‌های فضایی مشترک تنها زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که تحریم‌های غرب علیه مسکو لغو شود. دیمیتری روگازین، رئیس آژانس فضایی روسیه در پستی در شبکه‌های اجتماعی گفت: «هدف تحریم‌ها کشتن اقتصاد روسیه و فرو بردن مردم ما در ناامیدی و گرسنگی است تا کشور ما به زانو درآید. آنها در این کار موفق نخواهند شد، اما نیت‌شان روشن است. به همین دلیل است که معتقدم احیای روابط عادی بین شرکا در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) و سایر پروژه‌ها تنها با رفع کامل و بدون قید و شرط تحریم‌های غیرقانونی امکان‌پذیر خواهد بود.» روگازین افزود که پیشنهادهای آژانس فضایی روسیه در مورد زمان پایان همکاری بر سر ایستگاه فضایی بین‌المللی با آژانس‌های فضایی ایالات متحده، کانادا، اتحادیه اروپا و ژاپن به‌زودی به مقامات روسیه گزارش خواهد شد. او پیش‌تر گفته بود که تحریم‌ها می‌تواند شراکت آمریکا و روسیه در ISS را ویران کند. با وجود تنش‌ها، یک فضانورد آمریکایی و 2فضانورد روسی روز چهارشنبه پس از خروج از ایستگاه فضایی با کپسول، به سلامت در قزاقستان فرود آمدند. آژانس فضایی اروپا ماه گذشته اعلام کرد که همکاری با همتای روس خود را بر سر ماموریت کاوشگر «اگزومارس» (ExoMars) برای جست‌وجوی نشانه‌هایی از حیات در سطح مریخ به حالت تعلیق درآورده است. شرکت ماهواره‌ای بریتانیایی OneWeb نیز ماه گذشته میلادی گفته بود که پس از لغو پرتاب ۳۶ماهواره از پایگاه فضایی بایکونور روسیه در قزاقستان در ۴مارس، به‌دلیل درخواست‌هایی که مسکو بر آن تحمیل کرده بود، با اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک قراردادی را به امضا رسانده است تا ماهواره‌های خود را به مدار بفرستد.

قدرت فضایی نوظهور

چینی‌ها پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای را در حوزه فضا داشته‌اند؛ از اعزام انواع ماهواره‌ها و فضانورد به مدار گرفته تا ارسال مریخ‌نورد به سیاره سرخ. در کنار تمامی این کارها، چین در حال تکمیل ایستگاه فضایی اختصاصی خود است تا بتواند به تنهایی در آن به امور خود بپردازد. برخی از ماژول‌های ایستگاه فضایی تیانگونگ تاکنون به مدار رفته و مشغول به‌کار شده‌اند و مابقی نیز قرار است تا پایان سال‌جاری میلادی ارسال شوند.