۰ نفر

این کارها، عمر مایکروویو را کم می کند

۸ فروردین ۱۴۰۱، ۲۲:۵۵
کد خبر: 623869
این کارها، عمر مایکروویو را کم می کند

برخی اشتباهات هستند که انجام آنها به مرور باعث بروز مشکلاتی در مایکروویو می شوند و در اصل عمر مایکروویو را کوتاه می کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ امروزه مایکروویو به دلیل سرعتی که در گرم و آماده کردن غذا دارد جای خود را در آشپزخانه ها بازکرده است حداقل کاری که می توانید برای این ابزار آشپزی انجام دهید این است که آن را خوب نگه دارید تا بیشتر از آن استفاده کنید.

با مراقبت خوب از مایکروویو می توانید تا بیش از یک دهه از این وسیله استفاده کنید اما در غیر این صورت باید به فکر جایگزینی آن باشید. طول عمر مایکروویو نه تا ده سال است البته در صورتی که مایکروویو را بدون ایجاد آسیب اولیه نگه دارید پس باید از اقدامات اشتباهی که در این بخش به آنها اشاره کرده ایم اجتناب کنید تا مایکروویو برای سالها کار کند.

تمیز نکردن درست

یکی از ساده ترین نکات برای نگهداری مایکروویو تمیز نگه داشتن آن است مطمئناً تمیز کردن لوازم آشپزخانه کار سرگرم کننده ای نیست، اما وقتی صحبت از مایکروویو می شود اهمیت زیادی دارد. مواد غذایی که داخل مایکروویو باقی می ماند در صورت پاک نکردن می سوزد و در نهایت روی اجزای آن تأثیر می گذارد و طول عمر دستگاه را کوتاه می کند بنابراین پس از هر بار استفاده مایکروویو را پاک کنید همچنین توصیه می شود که یک بار در ماه عمیقا پاکسازی را انجام دهید.

یک نکته اساسی که هر آشپزی هنگام استفاده از مایکروویو باید بداند غذاهایی است که هرگز نباید در مایکروویو قرار دهید.داخل مایکروویو فشار برخی از غذاها مانند تخم مرغ افزایش می یابد و هنگام ترکیدن، یک موج کوچک از طریق دستگاه ارسال می کند که می تواند مضر باشد پس باید از شکسته شدن کامل تخم مرغ داخل مایکروویو خود داری کرد زیرا مایع داخل تخم مرغ می تواند گرم و منبسط شود. با این حال، سیب زمینی را می توان با خیال راحت در مایکروویو قرار داد فقط با چنگال چند سوراخ داخل سیب زمینی ایجاد کنید تا افزایش فشار جایی برای تخلیه داشته باشد.

استفاده از ظروف نامناسب

 مطمئن شوید هر وسیله ای که داخل مایکروویو قرار می دهید مشکلی ایجاد نمی کند احتمالاً می دانید که استفاده از ظروف فلزی ممنوع است مگر اینکه ظروف مخصوص مایکروویو باشد، همچنین مواد دیگر مانند پلاستیک نیز می توانند به ماکروویو آسیب بزند زیرا ذوب می شود و ذرات کوچک بجا مانده مشکلاتی را ایجاد می کند.

محکم بستن درب ماکروویو

شاید فکر کنید چون لوازم خانگی بی جان هستند نیاز نیست در مواقع استفاده با ملایمت با آنها رفتار کنیم اما این می تواند به مرور زمان به دستگاه آسیب برساند! وقتی چیزی را از مایکروویو خارج می کنید، واقعاً وسوسه انگیز است که از آرنج برای محکم بستن درب استفاده کنید.

برخی از مکانیسم های بسیار ظریف در اکثر درب های مایکروویو وجود دارد که برای حفظ انرژی داخل دستگاه ایمن هستند. محکم کوبیدن درب فقط عمر مایکروویو را کوتاه نمی کند بلکه می تواند خطرناک باشد زیرا اگر درب آسیب ببیند، ممکن است تمام انرژی را نگه ندارد.

ماکروویو

روشن کردن مایکروویو خالی

شاید چند ثانیه مایکروویو را بجای تنظیم مجدد روشن کنید. کار کردن آن هنگامی که هیچ چیزی در آن وجود ندارد، مطمئناً به طور تصادفی انجام می شود. اگر متوجه این موضوع شدید قطعاً باید آن را متوقف کنید، زیرا می تواند به مایکروویو آسیب برساند.

استفاده از جریان اشتباه

بهتر است تنظیم مدارهای آشپزخانه به یک برقکار واگذار شود اما آنچه باید بدانید این است که مایکروویو نباید در مدار مشابه وسایل بزرگ آشپزخانه کار کند. وسایل آشپزخانه بزرگ باید با مدارهای چند گانه کار کنند. تقاضای برق متضاد برای یک مدار بیش از حد است و می تواند برای وسایل آسیب ساز باشد.

فشار بر محدودیت وزن

هرگز نپرسیده اید که آیا مایکروویو محدودیت وزنی دارد؟ بسیاری از غذاها و ظروف بسیار کمتر از ظرفیت مایکروویو هستند به همین دلیل به محدودیت وزن آن اهمیتی نمی دهیم. با این حال، مراقب ظروف سنگین و اقلام بزرگ یخ زده باشید. قرار دادن اقلام بیش از حد سنگین می تواند دستگاه را تحت فشار قرار دهد و به صفحه، موتور و حتی مگنترون آسیب برساند.

قرار دادن اسفنج داخل مایکروویو

قرار دادن اسفنج بسیار کثیف داخل مایکروویو به مدت یک یا دو دقیقه راهی عالی برای تمیز کردن آن است اما باید مطمئن شوید که مایکروویو را کثیف نکنید! اسفنج آشپزخانه با سالمونلا، استافیلوکوک و سایر باکتری ها پوشیده شده و با قرار دادن آن داخل ماکروویو خشک می شود و باکتری ها را خنثی می کند. رطوبت و گرمای محیط آن را به مکانی مناسب برای انواع بیماری ها تبدیل می کند فقط مطمئن شوید که بعد از آن داخل مایکروویو خود را با استفاده از دستمال های یکبار مصرف تمیز کنید.

نداشتن فضای کافی

قرار دادن مایکروویو داخل جعبه مانع جریان مناسب هوا شده که به مرور زمان منجر به آسیب وسیله می شود. اگر مایکروویو با دریچه های گرمایشی بسیار نزدیک به دیوار یا کابینت باشد با محدود شدن جریان هوا، دستگاه بسیار داغ شده و باعث خرابی زود هنگام آن می شود پس باید از نگه داشتن وسایل در بالای ماکروویو اجتناب کنید و به این ترتیب، نباید آن را خیلی نزدیک به اجاق گاز یا هر منبع گرمای دیگر نگه دارید زیرا می تواند باعث گرم شدن بیش از حد آن در طول زمان شود.