۰ نفر

باید و نبایدهای مهم پذیرایی عید نوروز از میهمانان ویژه

۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۲۸
کد خبر: 622735
باید و نبایدهای مهم پذیرایی عید نوروز از میهمانان ویژه

پذیرایی در عید نوروز از دغدغه های زنان در این برهه زمانی است که به دنبال روشی متفاوت و بهتر برای پذیرای از میهمانان خود هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ عید نوروز یکی از کهن ترین و مهم ترین جشن های ایرانی محسوب می شود. در عید نوروز مرسوم است که خانواده ها به دید و بازدید می روند. در این دید و بازدیدها میزبان به بهترین شکل از میهمانان خود پذیرایی می کند، به همین علت است که ایرانیان را یکی از مهمان دوست ترین و خونگرم ترین ملل می دانند.

در عید نوروز چگونه از مهمانان خود پذیرایی کنیم؟

قبل از اینکه ایده های جالبی را برای پذیرایی از مهمانان در نوروز ارائه کنیم بهتر است ابتدا با نکاتی مهم درباره پذیرایی در جشن نوروز آشنا شوید.

به مهمانان خود احترام بگذارید

اولین اصلی که شما به عنوان یک میزبان باید رعایت کنید احترام به مهمانان است. اگر شما به با خوراکی های گرانقیمتی از مهمانتان پذیرایی کنید و فقط به شکیل بودن نوع پذیراییتان دقت کنید اما آنطور که باید و شاید به مهمانان خود احترام نگذارید و با آنان راحت و دوستانه رفتار نکنید، آنها دیگر تمایلی برای آمدن به خانه تان نخواهند داشت.

به مساحت خانه تان توجه کنید

شما باید تعدادی مهمان را دعوت کنید که در خانه تان به راحتی بنشینند و راحت باشند یعنی هنگام دعوت از مهمانان مساحت خانه تان را در نظر بگیرید و سپس با توجه به آن مهمان دعوت کنید. اگر خانه کوچکی دارید، هیچگاه مهمانان زیادی دعوت نکنید چرا که مهمانان شما باید در خانه تان احساس راحتی کنند.

مهمانی را ساده تر برگزار کنید

اگر مهمانی تان را بسیار تجملاتی برگزار نمایید، برخی از افراد با ورود به خانه شما و نحوه پذیرایتان به این فکر می کنند چگونه می خواهند با شما رفت و آمد کنند و مانند خود شما پذیرایی کنند. این یکی از علت های قطع رفت و آمد در دنیای امروزه است، اما اگر مانند قدیم مهمانی ها رو به سادگی برگزار کنیم می توانیم راحت تر به خانه های یکدیگر برویم و صفا و صمیمیت بیشتر می شود پس مهمانی ها هر چه ساده تر باشند جذاب تر خواهند بود.

قبل از ورود مهمانان خانه را آماده کنید

قبل از اینکه مهمانان شما به خانه تان بیایند، بهتر است منزل خود را آماده پذیرایی از مهمانانتان کنید تا بتوانید اوقات بیشتری را با آنان بگذرانید. برای مثال شما قبل از ورود مهمانان باید میوه ها را شسته و بچینید ، اگر مهمانانتان قرار است که برای یک وعده غذایی منزل شما باشند، غذا، دسر را آماده کرده و ظرف هایتان را آماده کنید. آماده کردن لوازم و وسایل پذیرایی قبل از ورود میهمان ها، اضطراب و نگرانی را کاهش می دهد و به میزبان این فرصت را می دهد تا ظروف را از نظر پاکیزگی و تعداد مورد نیاز بررسی کند.

کودکان را فراموش نکنید

عید نوروز همیشه برای کودکان حال و هوای دیگری دارد پس برای آنها هدیه ای هر چند کوچک در نظر بگیرید.

سرگرمی و خوشی مهمان ها را فراهم کنید

به جز آماده کردن و تهیه غذاهای عالی و مطبوع و آمادگی برای یک پذیرایی، باید آسایش و سرگرمی و خوشی مهمان ها را نیز در نظر بگیرید. اگر با مهمان های خود رودربایستی ندارید، یک بازی مانند تخته نرد، شطرنج، پانتومیم و... برای بازی با مهمان های خود در نظر بگیرید.

چند راهکار ساده برای متفاوت کردن نوع پذیرایی در نوروز

سفره هفت سین بچینید

شما برای خوش آمدی گویی به مهمانان و ایجاد فضای نوروزی در خانه می توانید در ورودی منزل خود سفره هفت سین کوچک بچینید و نوشته جالبی را در کنار سفره قرار دهید و با این ایده جالب به مهمانان خوش آمد بگویید.

28

در تزیین منزل از گل استفاده کنید

در دکوراسیون میز های پذیرایی حتما از گل های رنگارنگ و زیبا هم استفاده کنید. می توانید گل های بهاری را درون تنگ های شیشه ای پر از آب بگذارید. برای میزهای بزرگ از گلدان های بزرگ استفاده کنید برای میز کوچک از گلدان ها و گل های کوچک استفاده نمایید.

میز پذیرایی را با شمع تزیین کنید

بهترین ایده برای تزیین میزهای پذیرایی مهمانان از شمع های زیبا استفاده کنید. می توانید درون شیشه کوچک میوه های کاج و یک شمع روشن قرار داده و حال و هوا و فضای خانه تان را بهاری و دلنشین کنید. شمع های معطر با عطر لوندر، دارچین، وانیل، کارامل به دلنشین تر شدن مهمانی تان کمک می کند.

یک کیک خانگی بپزید

یک کیک خانگی بپزید و همراه کیک با چای خوش رنگ از مهمانان پذیرایی نمایید. کیک های گلدانی به علت شکل و رنگشان برای فصل بهار بسیار مناسب هستند. با پختن کیک می توانید متنوع تر از دیگران از مهمانهای خود پذیرایی کنید.

29

آجیل تهیه کنید

بیشتر ما در عید نوروز با آجیل از مهمانها پذیرایی می کنیم. اما بهتر است آجیل ها را مخلوط نکنید بلکه هر یک از آجیل ها را جداگانه در هر ظرف بریزید و بر روی میز، میزهای کوچک و عسلی ها بگذارید. این کار سبب می شود میزهای شما زیباتر شوند می توانید برای پذیرایی از مهمان ها از انواع شکلات های آجیلی به شکل های مختلف استفاده نمایید. در صورت سرو آجیل از انواع بی نمک استفاده کنید.

با میوه و میوه خشک از مهمان ها پذیرایی کنید

می توانید به جای میوه که همه در پذیرایی از مهمان ها استفاده می کنند شما با میوه های خشک از میهمانان پذیرایی کنید. اگر می خواهید با میوه از مهمانان پذیرایی کنید برای زیباتر شدن ظرف میوه می توانید از برگ و گل طبیعی برای تزیین استفاده نمایید.

با بستنی از مهمانانتان پذیرایی کنید

اگر می خواهید پذیرایی شما تکراری نباشد و خاص و منحصر به فرد شود، با بستنی، شربت، آب هویج بستنی ، شیرموز و... هر نوشیدنی خنکی از مهمانان خود پذیرایی کنید تا آنها هیچ گاه خانه شما و پذیراییتان را فراموش نکنند.

از چای و دمنوش برای پذیرایی استفاده کنید

می توانید متفاوت عمل کنید و به پذیرایی خود تنوعی سلامتی بخش بدهید و به جای چای سیاه از مهمانان خود با چای سبز و انواع دمنوش پذیرایی نمایید. در کنار چای می توانید از کشمش، خرما و یا توت خشک به جای قند یا شکلات استفاده کنید.

نکاتی که میزبانان باید در ایام عید رعایت کنند:

    به فکر سلامتی خود باشید و از هرچه میزبان به شما تعارف می کند، نخورید. در صورت اصرار بیش از حد میزبان خوراکی را بردارید و در بشقاب گذاشته اما نخورید.

    صبح زود، سر ظهر و دیروقت به خانه میزبان نروید.

    موقع میهمانی رفتن لباسهایی تمیز، خوشبو و زیبا بپوشید.

    آداب برخورد با میزبان را رعایت کنید.

    اگر به قصد دید و بازدید می‌روید، یک ساعت بیشتر ننشینید.

    مراقب فرزند کوچک خود باشید و اجازه کثیف کردن خانه میزبان و دست زدن به وسایل او را به فرزند خود ندهید اما مراقبت بی رویه از فرزندان نیز وجهه خوبی ندارد.