۰ نفر

ریزش شدید قیمت خودرو در راه است؟

۲۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۱۱
کد خبر: 621853
ریزش شدید قیمت خودرو در راه است؟

در صورت احیای برجام، خودرو ارزان می‌شود؟ این پرتکرارترین پرسشی است که این روزها، خریداران خودرو می پرسند و منتظرند تا تکلیف مذاکرات مشخص شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، هر چند مسئولان بر این باورند که سال آینده قیمت خودرو کاهش خواهد یافت اما در نقطه مقابل، کارشناسان این موضوع را رد می کنند. به عنوان مثال فاطمی امین، وزیر صمت دولت سیزدهم معتقد است که سال آینده با افزایش ۱.۵ برابری تولید و همچنین کاهش ۱۵درصدی هزینه تمام شده خودروسازان، قیمت خودرو کاهش می یابد.

اما فربد زاوه، تحلیلگر صنعت خودرو چندی پیش در مصاحبه با اقتصادآنلاین گفته بود که خریداران منتظر کاهش قیمت خودرو نباشند. زیرا حتی در صورت احیای برجام، رشد قیمت کالاها ولو با شیب کم ادامه خواهد داشت و بهتر است خریداران، خودروی مورد نیاز خود را زودتر بخرند.

در صورت احیای برجام شاهد کاهش قیمت دلار خواهیم بود و برخی پیش بینی می کنند که قیمت دلار حتی تا سطح ۲۰ هزار تومان هم کاهش یابد. در نقطه مقابل برخی دیگر کاهش قیمت دلار تا این سطوح را غیر واقعی می‌دانند. به عنوان مثال میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی، چندی پیش در گفتگو با اقتصادآنلاین گفته بود که تاثیر احیای برجام بر نرخ دلار پیش خور شده است و حداکثر تاثیر احیای برجام بر قیمت دلار کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی است.

با این وجود  اگر دلار تا سطح ۲۰ هزار تومانی کاهش یابد، با فرض قیمت های دلاری تعادلی سال ها ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵، قیمت پژو پارس مدل ساده حدود ۲۱۰ میلیون تومان و مدل TU۵ حدود ۲۲۵ میلیون تومان خواهد بود. که نسبت به قیمت های فعلی کاهش حدود ۲۵ درصدی را نشان می دهد.

 اما باید توجه داشت که از یکسو تولید خودروسازان طی این مدت به شدت کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر ممنوعیت واردات خودرو طی حدود چهار سال گذشته، منجر به انباشت انبوهی از تقاضا شده است. موضوعاتی که احتمال کاهش قیمت خودرو حتی با فرض کاهش قیمت دلار را بعید می کند. بنابراین با توجه به شرایط موجود به نظر می رسد که کاهش قیمت خودرو در سال آینده دور از انتظار باشد.

برای مشاهده مشروح خبر مطلب «احیای برجام قیمت خودرو را چقدر کاهش می دهد؟ / قیمت پژو پارس ۲۰۰ میلیون تومان می شود؟» را مطالعه کنید