۰ نفر

رییس سازمان هواشناسی خبر داد:

افزایش ۳۱درصدی بارش ها در کشور

۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ۲۱:۴۳
کد خبر: 611169
افزایش ۳۱درصدی بارش ها در کشور

رییس سازمان هواشناسی کشور گفت: میزان بارندگی‌های کشور طی سال زراعی جاری تاکنون ۳۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،  سحر تاجبخش روز دوشنبه در سفر به استان خراسان رضوی افزود: از ابتدای سال زراعی جاری، -اول مهرماه امسال تاکنون- ۱۱۲ میلیمتر بارش در سطح کشور رخ داده است که اگرچه بیشتر از سال گذشته بوده اما نسبت به دوره آماری بلند مدت کاهش ۱۰ درصدی دارد.
وی بیان کرد: در سال زراعی جاری پاییز کم بارشی را در سطح کشور داشتیم، بطوریکه میزان بارشها ۴۰ درصد زیر نرمال بود اما از ابتدای زمستان تاکنون این میزان بهتر شد و طبق پیش‌بینی ها در اسفندماه میزان بارشها در سطح کشور متمایل به نرمال خواهد بود.
تاجبخش در ادامه خاطر نشان کرد: نقشه‌های هواشناسی حاکی از آن است که در فروردین و بهار ۱۴۰۱ وضعیت بارشی خوبی در کشور رقم خواهد خورد، این در حالی است که در تامین آب کشور ضرورت جدی مدیریت وجود دارد.
وی میزان بارش رخ داده در خراسان رضوی طی سال زراعی جاری را ۷۶ میلیمتر عنوان کرد که ۲۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته و ۱۹ درصد نسبت به دوره بلند مدت کاهش دارد.

 بارش برف در کشور کاهش قابل توجهی یافته است 

رییس سازمان هواشناسی کشور در بخش دیگری از این گفت و گو افزود: میزان بارش برف در کشور همچنان نسبت به بلند مدت کاهش دارد و طبق بررسی‌های انجام شده علاوه بر کاهش برف در سطح کشور، چگالی آن نیز کاهش قابل توجهی داشته است.
وی با اشاره به فرضیه‌های مطرح شده در زمینه کاهش برف به علت بلند مرتبه سازی در کلانشهرها گفت: تاکنون بررسی‌های علمی و میدانی در این زمینه انجام نشده است اما این عوامل قابل بررسی و به عنوان فرضیه مطرح است .

تاجبخش در ادامه با اشاره به وضعیت خشکسالی در کشور گفت: خشکسالی‌ها به سه بخش خشکسالی هواشناسی، هیدرولوژیک و کشاورزی تقسیم می‌شود که در همه موارد شرایط مناسبی نداریم.
وی افزود: خشکسالی هیدرولوژیک به استفاده از منابع زیرزمینی و کاهش ذخایر آبی به علت حفر بی‌رویه چاهها و برداشت بی‌رویه از منابع زیر زمینی بر می‌گردد که افت سطح منابع آبی و فرونشست زمین از آثار این نوع خشکسالی است که در کشور بویژه فلات مرکزی نمایان شده است.

 ۱۰ رادار در کشور فعالیت دارند

رییس سازمان هواشناسی کشور در ادامه گفت: در حال حاضر ۱۰ رادار هواشناسی در سطح کشور فعال است که تا پایان امسال ۲  رادار دیگر در سطح کشور به بهره برداری می‌رسد که یکی از آنها متعلق به استان خراسان رضوی و شمال شرق کشور است.
 تاجبخش افزود: در حال حاضر بدون زیرساخت و ابینه هزینه هر رادار با برند ایکس دستکم ۴۰۰ میلیارد ریال است که این رادار باید در مناطق مرتفع و بالاتر از سطح نصب شود. 
به گفته وی، رادارها نقش مهمی در پیش‌بینی های کوتاه مدت ۶ ساعته دارد و طبق پیش‌بینی های انجام شده ۲۲ رادار در سطح کشور باید نصب و بهره برداری شود.
وی  در ادامه سخنانش با اشاره به افزایش بودجه هواشناسی در سالهای اخیر گفت: بودجه سازمان هواشناسی طی چند سال اخیر افزایش خوبی داشته است، اما بیشتر تجهیزات هواشناسی خارجی است و در نتیجه همگام با افزایش بودجه؛ قیمت تجهیزات نیز چند برابر شده است.
تاجبخش گفت: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده ۷ تفاهمنامه پیرامون خرید تجهیزات هواشناسی در سطح کشور شامل انواع رادارها، تجهیزات فرودگاهی، ایستگاه باران سنجی و رادیو سوند برای سنجش وضعیت جوی از طریق بالون منعقد شده است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: پیش بینی‌های هواشناسی در سه بازه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ارائه می‌شوند و هر چه پیش بینی در بازه زمانی کوتاهتری صورت گیرد، نیازمند دقت و تجهیزات بیشتری است.
وی گفت: پیش بینی های کوتاه مدت در ۶ ساعت، پیش بینی های بلند مدت در ۱۵ روز و پیش‌بینی های بلند مدت ماهانه و به صورت فصلی ارائه می‌شود.

کمبود ایستگاههای هواشناسی در کشور 

رییس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به کمبود ایستگاههای باران سنجی در سطح کشور گفت: شبکه‌های ایستگاه خودکار هواشناسی در دنیا با فواصل ۲۰ کیلومتر از هم قرار دارند که این میزان درکشور ما در فواصل ۷۰ کیلومتری واقع شده است و برای توسعه ایستگاههای باران سنجی نیازمند اعتبارات لازم هستیم.
تاجبخش بیان کرد: سازمان هواشناسی اکنون دو هزار و ۶۰۰ ایستگاه باران سنجی دارد که به همین تعداد باید ایستگاه باران سنجی دیگر داشته باشیم .
وی با اشاره به تبعات وارونگی هوا در کشور بیان کرد: طی سالهای گذشته سوخت‌های فسیلی و نیروگاههای مازوت، افزایش آلاینده‌ها و وارونگی هوا در تهران و کلانشهرهای بزرگ را ایجاد کرده‌اند و اگر این وضعیت ادامه یابد، شرایط وخیم‌تری را در آینده شاهد خواهیم بود.
وی کاهش گازهای گلخانه‌ای ، کاهش سوخت‌های فسیلی و حرکت به سمت انرژی‌های پاک مانند آب و باد را از راهکارهای مقابله با وارونگی هوا و کاهش آلاینده‌ها عنوان کرد.

ایران در شورای اجرایی WMO جهان حق رای دارد

 رییس سازمان هواشناسی با اشاره به جایگاه بالای ایران در حوزه هواشناسی در سطح جهان گفت: ایران به مدت ۱۵ سال از شورای اجرایی WMO دور بود که در سال ۲۰۱۹ برابر با ۱۳۹۸ سازمان هواشناسی کشور جایگاهش را بدست آورد.
تاجبخش افزود: هم‌اکنون از میان ۱۹۴ کشور جهان ۳۷ عضو در شورای اجرایی WMO عضو هستند که یکی از آنها ایران است و حق رای دارد و بدین ترتیب  ایران ۱۰  پوزیشین بین‌المللی در حوزه هواشناسی را برای سازمان هواشناسی ایران در این شورا کسب کرده است.