۰ نفر

چه کسانی می توانند در مراسم اعتکاف شرکت کنند؟

۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱:۳۵
کد خبر: 610788
چه کسانی می توانند در مراسم اعتکاف شرکت کنند؟

شیوه نامه بهداشتی برگزاری مراسم اعتکاف ابلاغ شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، معاون بهداشت وزارت بهداشت، شیوه نامه بهداشتی  برگزاری مراسم اعتکاف سال ۱۴۰۰ را به دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرد.

 مسئولیت نظارت بر این شیوه نامه با سازمان تبلیغات اسلامی و واحد‌های تابعه کشوری و نظارت عالیه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و واحد‌های تابعه کشوری می‌باشد. شایان ذکر است موارد ذیل به عنوان مفاد مهم این شیوه نامه با توجه به شرایط شیوع فعلی بیماری
به ویژه اًمیکرون در دستور کار قرار می گیرد:
۱-برگزاری مراسم در شهر‌های با وضعیت ابتلاء بالا از نظر بیماری) قرمز (بر اساس تصمیمات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ممنوع می‌باشد.

۲-برگزاری مراسم در شهر‌های با وضعیت) نارنجی، زرد و آبی (از نظر بیماری بر اساس تصمیمات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت ظرفیت ۷۱ درصد بلامانع می‌باشد.
۳- برگزاری مراسم در مساجد، ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌باشد. در مساجد و محیط مسقف رعایت فاصله گذاری اجتماعی) تأمین فضا برای هر نفر ۱ متر مربع استفاده مناسب از ماسک و اقلام عبادی شخصی الزامی است.
۴- از برگزاری مراسم اعتکاف در مساجدی که امکان تأمین تهویه مناسب نمی‌باشند خود داری گردد. برای متولیان و خدمات دهندگان در مساجد و مکان ها‌ی فرهنگی و اجتماعی داشتن کارت واکسن با QR کد از سامانه هوشمند و در وضعیت قرنطینه نبودن بیماری الزامی است.
۵- افرادی که سه دوز واکسن را تزریق نموده اند بدون ارائه تست PCR منفی می‌توانند در مراسم شرکت کنند.

۶- ظروف زباله در دار به همراه کیسه زباله در صحن مسجد و سرویس بهداشتی و وضوخانه و آبدارخانه در دسترس مردم به تعداد کافی قرار گیرد. پرده‌های جلو در‌های ورودی محل اعتکاف جمع شوند.
۷- وسایل شخصی معتکفین قبل از ورود به محل اعتکاف در مبادی ورودی گندزدایی شود. وسایل مورد نیاز برای استراحت مثل پتو و بالش و ملحفه‌ها هنگام ورود به مسجد توسط معتکفین آورده شود و قبل از ورود گندزدایی گردد.
۸- ورود کفش به محل اعتکاف ممنوع بوده و تمامی کفش‌ها تا پایان اعتکاف جمع آوری شوند. قرار دادن تعدادی دمپایی برای رفتن به سرویس بهداشتی که به صورت مداوم توسط مسئول مربوطه گندزدایی شود.
۹- سرویس بهداشتی مساجد دارای شرایط بهداشتی بوده و نظافت، شستشو و گندزدایی مستمر توسط مسئول مربوطه انجام شود.. حمام بعد از هر دفعه استحمام معتکفین توسط مسئول مربوطه گندزدایی گردد. محلی برای پهن کردن لباس‌های شسته شده و گندزدایی کردن آن محل تعبیه گردد.
۱۰- پوستر آموزش نحوه شستن دست‌ها در محل وضوخانه نصب گردد. وجود مایع صابون در سرویس‌های بهداشتی و وضوخانه مساجد برای تمام سکو‌های شستشو الزامی است.
۱۱- تجهیزات ضدعفونی دست در مبادی ورودی محل اعتکاف و در محل کفشداری تعبیه گردد. گندزدایی مستمر محل و سطوح مشترک ازجمله دستگیره، در، صندلی و میکروفن با مواد گندزدای مناسب انجام شود.
۱۲- محل آبدارخانه به طور روزانه با مواد گندزدای مناسب گندزدایی شده و از آب خوری‌های عمومی نیز جمع آوری گردند.
۱۳- ورود افراد متفرقه به آبدارخانه ممنوع بوده و از آبدارخانه جهت گرفتن وضو استفاده نشود. در صورت برگزاری مراسم در مساجدی که دارای سالن غذاخوری می‌باشند توزیع و مصرف غذا در محل مجزا ضمن رعایت فاصله و تهویه مناسب محل و الزام به استفاده مناسب و مستمر از ماسک الزامی است.

۱۴- توزیع غذا در کوتاهترین زمان) قبل از دو ساعت (پس از طبخ و به شکل گرم و با بسته بندی بهداشتی یک نفره صورت پذیرد. از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی) حداکثر دو ساعت خودداری گردد.
۱۵- مواد غذایی و آشامیدنی توزیع شده بایستی به صورت بسته بندی باشد. از توزیع نوشیدنی و چای در استکان‌ها و لیوان‌های مشترک خود داری شود.
۱۶- بهتر است از قاشق و چنگال و لیوان یکبار مصرف استفاده شود، ولی معتکفین می‌توانند از قاشق و چنگال و لیوان شخصی خود استفاده نمایند. آب بطری دارای مجوز‌های قانونی و دارای تاریخ مصرف مجاز به مقدار کافی توزیع شود.
۱۷- از نوشیدن چای و مایعات داغ در لیوان‌های یکبار مصرف شفاف خودداری کنید. از بسته بندی و توزیع غذا در ظروف یکبار مصرف نامناسب و پلاستیکی و فومی جلوگیری شود. استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی بر پایه سلولزی و یا ظروف آلومینیومی دارای مجوز‌های ساخت و پروانه بهداشتی ضروری می‌باشد.
۱۸- از توزیع سبزیجات و میوه جات بدون انجام سالمسازی خود داری شود. میوه‌ها را قبل از مصرف با دقت با آب سالم شستشو دهید و حتما پوست آن‌ها را جدا کنید.
۱۹- در صورت توزیع سبزی و سالاد، رعایت مراحل چهارگانه سالم سازی سبزی و میوه الزامی است و توصیه می‌شود از سالاد و سبزی بسته بندی شده با پروانه ساخت از وزارت بهداشت استفاده شود.
۲۰- تمامی افرادی که مشغول خدمت به معتکفین می‌باشند به ویژه افرادی که در امر تهیه و توزیع غذا دخالت دارند بایستی ضمن رعایت کامل بهداشت فردی از ماسک و دستکش مناسب به طور مستمر در حین خدمت استفاده نمایند.
۲۱- رعایت عدم استعمال دخانیات در محل مراسم به دلیل تاثیر آن بر تضعیف سیستم ایمنی بدن و مستعد نمودن افراد در ابتلا به ویروس الزامی است.