۰ نفر

پشت پرده اجسام نورانی که در آسمان پورتوریکو مشاهده شدند

۲۱ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۰۶
کد خبر: 609709
پشت پرده اجسام نورانی که در آسمان پورتوریکو مشاهده شدند

تصاویر تازه منتشره از آسمان پورتوریکو شماری از اجسام نورانی را در حال سقوط بر زمین نشان می‌دهد که احتمال می‌رود بقایای ماهواره‌های استارلینک باشند. این ماهواره هفته گذشته بر اثر طوفان خورشیدی هفته گذشته از کار افتاده بودند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از یورونیوز، این ویدیوها که اوایل روز دوشنبه ۷ فوریه (۱۸ بهمن) در پورتوریکو، این جزیره آمریکای لاتین، گرفته شده‌ چندین جسم درخشان را در آسمان تاریک این منطقه نشان می‌دهند که در حال سقوط به روی زمین هستند.

ویدیوهای تازه توسط انجمن نجوم کارائیب منتشر شده است. این انجمن می‌گوید ممکن است ماهواره‌های دیگری نیز به همین صورت وارد جو شوند.

این ماهواره‌ها که هر کدام وزنی کمتر از ۲۶۰ کیلوگرم دارند، بر اثر اختلال در وضعیت ژئومغناطیسی زمین از کار افتادند و در نتیجه‌ی ورود به جو زمین آتش گرفته‌اند. ماهواره‌های استارلینک در قالب یک ناوگان در ۳ فوریه توسط موشک فالکن۹ اسپیس‌ایکس از پایگاه فضایی فلوریدا به مدار زمین پرتاب شده بودند.

به گفته شرکت اسپیس‌ایکس، ۴۰ ماهواره از مجموع ۴۹ ماهواره پرتاب شده در جریان این توفان خورشیدی دچار نقص فنی شدند.

انفجارهای مهیب در سطح خورشید باعث می‌شود باد خورشیدی با سرعت و شدت بیشتری بوزد و ذرات باردار پرانرژی را روانه فضای منظومه شمسی کند. این ذرات وقتی به کره زمین می‌رسند با میدان مغناطیسی آن وارد برهم‌کنش می‌شوند و طوفان خورشیدی را درست می‌کنند. در نتیجه این طوفان جو فوقانی زمین گرم شده و چگالی اتمسفر در نقاط بالایی افزایش می‌یابد، امری که سبب می‌شود ماهواره‌های مدار پایین تحت تاثیر قرار بگیرند.

اسپیس‌ایکس گفته است این ماهواره‌ها خطر برخورد با سایر ماهواره‌ها را ندارند چرا که با وجود مجدد به جو سوخته و از بین می‌روند.

پرتاب هفته گذشته اسپیس‌ایکس ماموریت «استارلینک 7-4» نام داشت و سومین پرتاب این شرکت در سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شد. اسپیس‌ایکس همینک ۱۸۰۰ ماهواره در مدار مدار دارد که در فاصله ۵۵۰ کیلومتری زمین در چرخش هستند.

این شرکت می‌گوید قصد دارد تعداد این ماهواره‌ها را تا ۴۲ هزار ماهواره برساند و ابری فلکی از آن‌ها بسازد تا دسترسی به اینترنت پرسرعت را برای مشتریان در هرنقطه از زمین به ویژه در مناطق دورافتاده یا دارای پوشش ضعیف شبکه فراهم کند.