۰ نفر

زلزله، مدا‌رس تبریز و ۳ شهر دیگر را تعطیل کرد

۴ بهمن ۱۴۰۰، ۷:۴۸
کد خبر: 603205
زلزله، مدا‌رس تبریز و ۳ شهر دیگر را تعطیل کرد

اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی از تعطیلی مدارس شیفت صبح و بعد از ظهر شهر تبریز و سه شهر دیگر خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی اعلام کرد؛ به دنبال وقوع زمین لرزه صبح امروز تبریز و بنا به تصمیم کارگروه اضطرار اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی، مدارس نواحی پنجگانه کلانشهر تبریز و خسروشاه، اسکو، شهر جدیدسهند و بخش خواجه امروز دوشنبه(۴ بهمن) در صبح و شیفت بعد از ظهر تعطیل خواهند بود.

در اطلاعیه آمده است: به جهت حساسیت شرایط و مدیریت موضوع توسط خانواده ها آموزشها نیز در بستر مجازی تعطیل خواهد بود.

صبح امروز زلزله ۴.۳ ریشتری تبریز را لرزاند این زمین لرزه ساعت ۶ و ۱۸ ثانیه به بزرگی ۴.۳، به طول جغرافیایی ۴۶.۳۸، به عرض جغرافیایی ۳۸.۰۲ و به عمق زمین‌لرزه به عمق ۱۴ کیلومتر در باسمنج رخ داده است.

این زمین لرزه در ۹ کیلومتری باسنمج، ۹ کیلومتری تبریز و ۱۹ کیلومتری سردرود رخ داده است.

 وقوع این زمین لرزه به قدری در تبریز شدید احساس شد که مردم را به‌رغم هوای خیلی سرد این روزها در پی بارش‌های سنگین برف، به بیرون از خانه‌ها کشاند.

تبریز صبح  دیروز یکشنبه سوم بهمن ۱۴۰۰ هم دو زلزله در تبریز رخ داده بود.

فرزاد رحمانی رئیس اورژانس آذربایجان‌شرقی متذکر شد: دو اکیپ اورژانس برای ارزیابی به روستاهای اطراف باسمنج اعزام شد و خوشبختانه تاکنون مصدومی گزارش نشده است.

گسل  تبریز حتی از گسل شمال تهران و گسل‌های البرز و زاگرس و سایر گسل‌های ایران خطرناک‌تر بوده و در صورت رخ دادن زلزله در تبریز، شهر با تکان مواجه می‌شود، ولی شمال و شرق این کلان‌شهر که بر روی گسل واقع شده است، دچار زمین لغزش شده و گسیختگی به وجود می‌آید.

تبریز روی سامانه گسلی واقع شده که بخشی از این سامانه در امتداد لغـزش بزرگ در شمال باختری ایران و شرق ترکیه جای دارد.

این سامانه از مرند (دامنه شمالی میشو داغی تا بستـان‌آباد با راستای شمال باختری - جنوب خاوری) به طول حدود ۲۰۰ کیلومتر امتداد دارد.

گسل تبریز از شمال این شهر عبور کرده و شهرک‌هاى مختلفى را در معرض خطر قرار داده است همچنین بخش اعظمى از حدود یک‌هزار حاشیه‌نشین شهرستان تبریز در قسمتى از کمربند شمالى شهر اسکان یافته‌اند که ساختمان‌هاى آنها به هیچ‌وجه در مقابل کوچکترین تکان‌ها نیز مقاوم نیست.

طول این گسل از قم تا آناتولی ترکیه و سن آن به دوران دوم زمین شناسی مربوط بوده و علت اصلی وقوع زمین لرزه‌های تبریز در گذشته، حرکت و جنبش این گسل بوده است.