۰ نفر

دایرکت دبیت، بهترین روش پرداخت حق اشتراک

۲۶ دی ۱۴۰۰، ۱۶:۴۰
کد خبر: 600287
دایرکت دبیت، بهترین روش پرداخت حق اشتراک

دایرکت دبیت یک زیرساخت مالی قدرتمند است که پرداخت‌ها را آسان می‌کند. این زیرساخت، دستاوردی نوین در زمینه رشد اقتصادی جوامع است که فرآیندهای مالی را با سرعت و دقت بیشتری انجام می‌دهد. شاید بدانید که گسترش فناوری‌ها سبب رشد کسب‌وکارها و بهبود سبک زندگی مردم شده است. در این میان، فناوری‌های مالی که به فین‌تک معروفند، نقشی اساسی در جلوگیری از رکود اقتصادی و رشد سریع خدمات پولی داشته‌اند.

وندار یکی از اصلی‌ترین ارائه‌دهنده‌های سرویس دایرکت دبیت در ایران است که با کسب‌وکارهای بسیاری در این زمینه همکاری می‌کند.

 

دایرکت دبیت، یکی از مهم‌ترین محصولات وندار است که امنیت و سرعت تراکنش‌ها را تضمین می‌کند. با استفاده از سرویس برداشت خودکار یا همان دایرکت دبیت، شبکه‌ای ارتباطی بین بانک‌ها، کسب‌وکارها و مشتریان آن‌ها شکل می‌گیرد. تصور کنید که شما هر ماه مبلغ مشخصی را به حساب موسسه محک یا هر موسسه‌ی خیریه‌ای واریز می‌کنید و هر بار مجبور به وارد کردن اطلاعات حساب بانکی خود هستید؛ اما اگر شما از روش دایرکت دبیت استفاده کنید، هر ماه مبلغ مشخصی از حساب شما کسر و به حساب آن موسسه واریز می‌شود. 

این روش پرداختی بیشتر برای کسب‌وکارهای اشتراکی یا آبونمان‌محور مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن‌جایی که خدمات دریافت و پرداخت در این کسب‌وکارها، دوره‌ای و پرتکرار است، دایرکت دبیت بهترین گزینه برای این کسب‌وکارها و مشتریان آن‌هاست. 

کاربران کسب‌وکارهای اشتراکی مجبورند که پس از پایان مهلت استفاده از خدمات، اطلاعات حساب بانکی خود را دوباره در سیستم وارد کنند. اگر کسب‌وکاری روش پرداختی دایرکت دبیت را پیاده‌سازی کرده و کاربر نیز مجوز برداشت از حساب خود را به کسب‌وکار داده باشد، حساب کاربر به‌صورت خودکار تمدید و هزینه استفاده از خدمات، از حسابش کسر می‌شود.

دایرکت دبیت راه‌حلی امن برای پرداخت‌های پرتکرار است، چون دیگر نیازی به وارد کردن اطلاعات حساب بانکی کاربر نیست. از طرفی، بسیاری از کاربران به دلیل مشغله‌های موجود در جهان معاصر، فراموش می‌کنند که حساب کاربری‌شان را در کسب‌وکارهای مختلف شارژ کنند. با دایرکت دبیت، کاربران دیگر دغدغه‌ی فراموشی شارژ حساب کاربری خود را نخواهند داشت.

دایرکت دبیت از کجا شروع شد؟

ایده‌ی دایرکت دبیت یا برداشت خودکار، برای اولین بار در دهه ۱۹۵۰ میلادی مطرح شد. متخصصان اقتصاد و بانکداری در آلمان به دنبال راهی برای پرداخت مستقیم بدهی‌ها بودند. اگرچه این ایده را عملی کردند اما با پیچیدگی‌های زیادی مواجه بودند. ده سال بعد، در دهه ۱۹۶۰، یک بانکدار انگلیسی به نام الستر هنتن (Alastair Hanton) که در آن سال‌ها برای شرکت یونی‌لور (Unilever) کار می‌کرد، ایده‌ی دایرکت دبیت را مطرح کرد. 

هنتن درباره‌ی عملکرد آلمانی‌ها هیچ چیزی نمی‌دانست و فقط برای بهبود جریان مالی شرکتی که در آن کار می‌کرد، سیستم دایرکت دبیت را راه‌اندازی کرد. شرکت یونی‌لور که الستر هنتن در آن مشغول به کار بود، مالک شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی، قهوه، بستنی و محصولات مراقبت از پوست است. این شرکت در دهه ۱۹۶۰ برای دریافت درآمدش، از خرده‌فروشان چک بانکی می‌گرفت. نقد کردن چک بانکی، فرایندی زمان‌بر و پرهزینه بود. به همین خاطر، الستر هنتن روش برداشت خودکار را برای بهبود فرایندهای مالی شرکت یونی‌لور پیشنهاد کرد. این طرح، ابتدا با مخالفت مدیران شرکت یونی‌لور مواجه شد، ولی پس از مدتی مدیران این شرکت با آن موافقت کردند. 

به این طرح در انگلستان دایرکت دبیت یا پرداخت مستقیم می‌گفتند. طرحی که بانک‌های انگلستان را به چالش کشید. اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی، بانک‌های انگلستان بالاخره موافقت خود را نسبت به پرداخت با روش دایرکت دبیت اعلام کردند. هرچند ریشه‌ی دایرکت دبیت به شصت سال قبل بازمی‌گردد، اما فناوری‌های مالی این طرح را توسعه داده‌اند و ما با سیستمی پیشرفته و کارآمدتر طرف هستیم. 

2

 

دایرکت دبیت چه مزایایی دارد؟

دایرکت دبیت یا برداشت خودکار، مزایای متنوعی برای کاربران و کسب‌وکارها دارد. 

مزایای دایرکت دبیت برای کسب‌وکارها

پیش‌بینی جریان مالی: کسب‌وکارهایی که از سرویس برداشت خودکار استفاده می‌کنند، می‌توانند بفهمند که از چه حساب‌هایی و در چه زمان‌هایی پول دریافت می‌کنند.

بهره‌مندی از مشتریان وفادار: حساب کاربری مشتریان کسب‌وکارهایی که از روش پرداختی دایرکت دبیت استفاده می‌کنند، به‌صورت خودکار تمدید می‌شود. همین مسئله آن‌ها را تبدیل به مشتریانی وفادار می‌کند.

صرفه‌جویی در وقت، انرژی و منابع انسانی: زمانی که اشتراک یک کاربر در کسب‌وکار اشتراکی به اتمام می‌رسد، یک یادآوری از طرف کسب‌وکار برای او ارسال می‌شود. یادآوری تمدید اشتراک اشکال گوناگونی مثل تماس تلفنی، پیامک و ایمیل دارد که هر کدام از آن‌ها نیازمند صرف وقت، هزینه، انرژی و منابع انسانی است. 

مزایای دایرکت دبیت برای کاربران

سرعت بخشیدن به فرایندهای مالی: جهان شلوغ و سرسام‌آور امروز، مملو از قبض‌های پرداختی بوده و انسان‌ها با رسیدهای پرداخت شده یا نشده محاصره شده‌اند. در چنین جهانی که اینترنت و کسب‌وکارهای اینترنتی به آن سرعت بخشیده‌اند، هر ثانیه ارزشمند است. با دایرکت دبیت ثانیه‌ها ذخیره می‌شود و مردم می‌توانند از لحظه‌های خود استفاده‌ای بهینه کنند. دلیل این امر، پرداخت خودکار، بدون نیاز به وارد کردن دوباره‌ی اطلاعات بانکی است. 

کاهش ریسک تاخیر پرداخت‌ها: برای هر کسی پیش می‌آید که پرداخت قبوض را فراموش کند یا اقساط بانکی‌اش به تاخیر بیفتد. با دایرکت دبیت دیگر هیچ قبضی پرداخت نشده باقی نمی‌ماند و هیچ قسطی عقب نخواهد افتاد. 

سلامت روان : تاخیر در پرداخت‌ها، استرس زیادی را به افراد وارد می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، اضطراب و استرس عامل بسیاری از بیماری‌هاست. کاربرانی که از سرویس‌ برداشت خودکار برای پرداخت حق اشتراک استفاده می‌کنند، از آرامش خیال برخوردار خواهند بود و کمتر با مشکلات اعصاب و روان دست‌وپنجه نرم خواهند کرد.

امنیت پرداخت: یکی از بزرگترین ترس‌های انسان معاصر، ترس از هک شدن و لو رفتن اطلاعات حساب بانکی است. کاربرانی که پرداخت‌هایشان را به روش دایرکت دبیت انجام می‌دهند، نگرانی کمتری در این زمینه دارند. از آن‌جایی که برای استفاده از این سرویس، نیازی به وارد کردن دوباره‌ی اطلاعات حساب بانکی نیست، پرداخت‌های دایرکت دبیت از امنیت بهتری برخوردارند. دایرکت دبیت را به‌عنوان یکی از امن‌ترین روش‌های پرداختی در جهان می‌شناسند.

4

 

 چگونه دایرکت دبیت را فعال کنیم؟

شرکت‌های ارائه‌کننده دایرکت‌ دبیت، این سرویس را برای کسب‌وکارها پیاده‌سازی می‌کنند. کسب‌وکاری که سرویس دایرکت دبیت یا برداشت خودکار را پیاده‌سازی کرده‌ است، در روش‌های پرداختی خود گزینه دایرکت دبیت را اضافه می‌کند. کاربران کسب‌وکارهایی که از سرویس دایرکت دبیت برخوردارند، روی گزینه پرداخت خودکار کلیک می‌کنند و مجوز برداشت از حساب خود را به‌صورت محدود صادر می‌کنند. پس از آن‌که مجوز برداشت از حساب کاربر صادر شد، کسب‌وکاری که کاربر از سرویس آن استفاده می‌کند، بعد از پایان یافتن مهلت استفاده‌ از خدمات، حساب کاربر را تمدید و مبلغ استفاده از خدمات را از حساب او کسر می‌کند.

چطور دایرکت دبیت را لغو کنیم؟

کاربرانی که روش پرداختی برداشت خودکار یا دایرکت دبیت را برگزیده‌اند، در هر زمانی می‌توانند سرویس خود را لغو کنند. لازم به ذکر است که پیش از لغو پرداخت یک سرویس باید بدانیم که از روش پرداخت خودکار در آن استفاده شده یا نه. همچنین نباید از یاد برد که لغو مجوز برداشت خودکار تنها از طریق سایت کسب‌وکاری که از آن خدمات دریافت می‌کنید،‌ ممکن است. هر زمان که بخواهید مجوز پرداخت خود را لغو کنید،‌ به سایت کسب‌وکار مورد نظرتان مراجعه و مجوز خود را غیرفعال می‌کنید. با این کار، درخواستی به بانک ارسال شده و پس از آن، دیگر برای تمدید دریافت خدمات از شما مبلغی دریافت نخواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی سرویس برداشت خودکار حق اشتراک به وبلاگ وندار مراجعه کنید.