۰ نفر

عکاسی با فلاش ماکرو؛ وسیله‌ای ساده اما ضروری

۲۶ دی ۱۴۰۰، ۱۶:۱۱
کد خبر: 600277
عکاسی با فلاش ماکرو؛ وسیله‌ای ساده اما ضروری

نوردهی در عکاسی ماکرو ، کار چندان راحتی نیست. اگر بخواهید از دیافراگم‌های پایین مانند f/1.8 یا f/2 استفاده کنید، عمق میدان تصویر آن‌قدر کم می‌شود که عملاً نمی‌توانید فوکوس درستی داشته باشید و باید ده‌ها عکس پی‌درپی بگیرید و آنها را با هم ترکیب کنید.

 اگر هم از دیافراگم‌های بسته استفاده کنید، آن‌قدر نور کم می‌شود که مجبورید حساسیت را خیلی بالا ببرید و نویز زیادی در تصویر داشته باشید. در این مواقع یک وسیله خیلی حرفه‌ای به کمک ما می‌آید: فلاش ماکرو.

1

اگرچه استفاده از فلاش‌های اسپیدلایت تا حد زیادی عکاسی روی دست را راحت می‌کند، اما بهتر است از فلاش‌های مخصوص عکاسی ماکرو برای این کار استفاده کنید. در این مطلب همراه ما باشید تا با نحوه کار با فلاش ماکرو و ترفندهای عکاسی با آن، آشنا شوید.

در عکاسی ماکرو از لنزهای مخصوص و متفاوت از لنزهای معمولی استفاده می‌شود که نزدیک شدن بیش از حد معمول به سوژه را ممکن می‌سازند. اما هرچه به سوژه نزدیک‌تر می‌شویم، عمق میدان (عمق میدان به نزدیک‌ترین تا دورترین فاصله‌ای که فوکوس دارد گفته می‌شود.) هم کاهش تا کمتر از چند میلی‌متر کاهش پیدا می‌کند.

یکی از روش‌های افزایش عمق میدان، بستن دیافراگم است که منجر به کاهش نور می‌شود. برای رفع این مشکلات، بهترین روش استفاده از یک فلاش پرقدرت است که هم نور کافی بتاباند و هم در هنگام نزدیک شدن دوربین و لنز به سوژه، روی سوژه سایه نیندازد.

فلاش‌های استودیویی می‌توانند نور خیلی زیادی ایجاد کنند، اما اگر از زوایای کناری روی سوژه بتابند، باعث ایجاد سایه‌های شدید می‌شوند و اگر بخواهند از پشت دوربین روی سوژه بتابند (تا سایه کمتری تولید کنند)، سایه خود لنز و دوربین روی سوژه می‌افتد.

اگر با فلاش روی دوربین از یک سوژه ماکرو عکس بگیرید، متوجه خواهید شد که نورهایی ازاین‌دست، چه سایه تیز و زمختی روی عکس‌های ماکرو ایجاد می‌کند. به همین دلیل از فلاش‌های خاص با کاربرد مشخص برای عکاسی ماکرو ساخته و عرضه می‌شوند.

2

استفاده از فلاش رینگی به‌عنوان فلاش ماکرو

اگر سری به فروشگاه‌های لوازم عکاسی بزنید، فلاش‌هایی را می‌بینید که شبیه به رینگ لایت بوده و طراحی آنها به‌گونه‌ای است که دور لنز دوربین قرار می‌گیرند. این فلاش‌ها که به فلاش رینگی مشهورند کاربردی کاملاً متفاوت از فلاش‌های استودیویی یا اکسترنال دارند؛ فلاش‌های ماکرو طوری طراحی شده‌اند که وقتی به سوژه نزدیک می‌شوید، نور را از همه اطراف سوژه به آن می‌تابانند.

نور فلاش ماکرو هم دقیقاً مانند نور فلاش روی دوربین، مستقیماً از سمت دوربین و از فاصله نزدیک روی سوژه می‌تابد. اما منبع نور فلاش ماکرو بسیار گسترده‌تر است و از تمام زوایا روی آن می‌تابد. به همین دلیل هم برعکس فلاش روی دوربین، هیچ سایه‌ای روی سوژه ایجاد نمی‌کند.

فلاش رینگی یا رینگ لایت؟

3

فلاش‌های رینگی یا همان فلاش ماکرو کاملاً از رینگ لایت‌ها متفاوت هستند. رینگ‌لایت‌ها اصولاً دارای نور‌های ثابت با روشنایی خیلی کمتری نسبت به یک فلاش ماکرو هستند و معمولاً برای استفاده با دیافراگم‌های خیلی بسته نور کافی ایجاد نمی‌کنند. در عوض این رینگ‌لایت‌ها می‌توانند نور پیوسته ایجاد کنند و برای فیلمبرداری و تولید محتوای ویدئویی هم مناسب‌اند.

این در حالی است که فلاش‌های ماکرو صرفاً برای عکاسی استفاده می‌شوند. حتماً قبل از خرید رینگ لایت تحقیق و بررسی کنید که آیا این وسیله جانبی جدید برای لنز و دوربین شما مناسب هست یا نه؟ و اینکه آیا نیاز به نور بیشتر دارید یا امکانات و کاربری متنوع‌تر آن برایتان ارزش بیشتری دارد؟ برخی از فلاش‌های رینگی محبوب بازار این‌ها هستند:

  • Yongnuo YN-24EX TTL Macro Flash

    Canon MR-14EX II Macro Ring Lite

    VILTROX JY670C TTL Macro Ring Lite

    Godox Witstro AR400

جهت قرارگیری فلاش ماکرو چطور باید باشد؟

فلاش ماکرو اغلب از روبرو عمل می‌کند، یعنی ساختار آن به‌گونه‌ای است که نوری یکدست و بدون سایه را از سمت لنز به سمت سوژه می‌تاباند. اما گاهی اوقات نیاز داریم که با ایجاد سایه‌های جانبی، بافت یک سوژه ماکرو را بیشتر نشان دهیم.

به‌عنوان‌مثال عکاسی از غذاها یکی از مواردی است که اصولاً نورپردازی ماکرو از روبرو برای آن مناسب نیست. به همین خاطر هم اغلب عکاسانی که از غذاها عکاسی می‌کنند، نور را به‌صورت جهت‌دار از کنار یا حتی از جایی در پشت غذا‌ها به سمت آنها می‌تابانند. نور از پشت برای تاکید بیشتر و بزرگ‌نمایی سوژه‌های مایع، مانند قطرات آب یا سس روی غذاها خیلی کاربرد دارد.

بسیاری از فلاش‌های اکسترنال، دارای یک پایه یا Stand هم هستند که معمولاً همراه با خود فلاش به رایگان ارائه می‌شود. این پایه را می‌توانید در کنار سوژه قرار دهید و فلاش را روی آن نصب کنید. به‌این‌ترتیب، فلاش اکسترنال می‌تواند به‌عنوان یک فلاش ماکرو برایتان عمل کند. بهتر است در هنگام عکاسی ماکرو، بارهاوبارها نور را در اطراف سوژه بچرخانید و عکس بگیرید تا ببینید نور از کدام زاویه به سمت سوژه بهتر و جذاب‌تر می‌شود.

4

ترفندهای عکاسی با فلاش ماکرو

استفاده از شکل‌دهنده‌های نور همراه با فلاش ماکرو

اگر از نور‌های جانبی برای عکاسی ماکرو استفاده می‌کنید، حتماً از شکل‌دهنده‌های نور مناسب هم کمک بگیرید. این تجهیزات به شما کمک می‌کنند تا هم جهت نور را شکل بدهید و هم تیز بودن سایه‌ها را ملایم‌تر کنید. به طور معمول، نور‌های طبیعی بهترین نور برای عکاسی ماکرو هستند و اگر می‌خواهید از نور مصنوعی استفاده کنید، بهتر است شکل و حالت آن را نزدیک به نورهای طبیعی مانند نور پنجره کنید.

برای عکاسی ماکرو، به شکل‌دهنده‌های خیلی بزرگ هم نیاز ندارید. ازآنجاکه سوژه شما کوچک است، می‌توانید از سافت باکس‌های کوچک یا حتی یک چتر روی فلاش اکسترنال خودتان استفاده کنید تا تبدیل به یک فلاش ماکرو بسیار ملایم شود.

بررسی سرعت سینک دوربین

اغلب عکاسان از مد عکاسی دستی یا Manual برای عکاسی ماکرو استفاده می‌کنند. به همین علت باید به‌سرعت سینک دوربینتان هم توجه کنید تا مطمئن شوید که استفاده از سرعت‌های بالا، باعث ایجاد لبه تیره‌رنگ در کنار عکس نمی‌شود.

در اغلب دوربین‌های نیکون، سرعت 1/250 و در اغلب کانن‌ها، 1/200 ثانیه، بیشترین سرعتی است که می‌توانید برای کار با فلاش انتخاب کنید. اگر سرعت شاتر دوربین را بالاتر از این مقدار ببرید، یک لبه تیره‌رنگ در کنار تصویر ایجاد می‌شود که هرچقدر هم سرعت بیشتر شود، مقدار این لبه تیره‌رنگ افزایش می‌یابد. تا جایی که تقریباً در سرعت‌های نزدیک 1/1000 ثانیه، با تصویری کاملاً تاریک روبرو می‌شوید.

سعی کنید سرعت سینک دوربینتان را پیدا کرده و حتماً از سرعت‌های پایین‌تر از آن برای عکاسی با فلاش ماکرو استفاده کنید.

5

استفاده از سه‌پایه

عکاسی از سوژه‌های نزدیک بدون سه‌پایه تقریباً غیرممکن است؛ چون اصولاً فوکوس کردن در فاصله‌های خیلی نزدیک بسیار سخت می‌شود و با کوچک‌ترین حرکتی نقطه فوکوس دوربین جابه‌جا می‌شود و نتیجه دلخواه را نمی‌گیرید.

ضمن اینکه اگر بخواهید از یک فلاش ماکرو هم استفاده کنید، آن‌قدر وزن دوربین و لنز و فلاش روی آن سنگین می‌شود که تمرکز کردن و فوکوس کردن روی سوژه به‌صورت پی‌درپی می‌تواند بسیار سخت و خسته‌کننده شود. تازه این مربوط به زمانی است که بخواهید همه مجموعه را روی یک سه‌پایه قرار دهید.

اگر می‌خواهید برای عکاسی ماکرو سه‌پایه بگیرید، سعی کنید دنبال سه‌پایه‌هایی بگردید که برای این سبک از عکاسی طراحی شده‌اند. خیلی مهم است که سه‌پایه شما بتواند دوربین را در فاصله کمی از سطح زمین نگه دارد. به همین دلیل پایه این سه‌پایه‌ها می‌تواند جابه‌جا شود یا برعکس قرار بگیرد و شما می‌توانید دوربین را به‌صورت سروته نگه دارید.

کارکردن با مد‌های نیمه‌خودکار

تقریباً همه آموزش‌های عکاسی ماکرو بر اساس نوردهی در مد دستی تهیه می‌شوند. اگرچه این مد بهترین و دقیق‌ترین شرایط را در اختیار شما قرار می‌دهند، اما برای شروع ممکن است کمی مشکل باشد.

استفاده از مدهای نیمه‌خودکار (خصوصاً مد اولویت دیافراگم که با آن می‌توانید از دیافراگم‌های خیلی بسته برای بیشترین عمق میدان استفاده کنید) گزینه بسیار خوبی هستند. با این مد‌ها می‌توانید فلاش ماکرو را روی حالت خودکار قرار دهید تا فلاش بر اساس نورسنجی خودش، نور مناسب صحنه را برایتان پیدا کند.

6

استفاده از پس‌زمینه‌های رنگی

زمینه‌های رنگی، دکور‌های رنگارنگ، تکه‌های کوچکی از اجسام براق مانند سنگ‌های تزئینی، تیله‌های شیشه‌ای و برگ‌ها و گلبرگ‌ها با رنگ‌های متضاد زمینه، می‌توانند یک عکس ماکرو را از منظره‌ای یکنواخت و خسته‌کننده به جلوه‌ای بسیار چشم‌نواز تبدیل کنند.

حتی اگر از دو یا چند نور استفاده می‌کنید، می‌توانید نور‌هایی که از پشت به سوژه می‌تابند را با ژل‌های رنگی جذاب‌تر کنید. یادتان باشد در هنگام عکاسی از سوژه‌های خیلی نزدیک، خیلی امکان کادربندی روی خطوط طلایی یا ایجاد عمق میدان را ندارید و همه چیزی که در اختیار دارید، نور و نورپردازی است. پس از این نور‌ها هوشمندانه استفاده کنید.

از کجا فلاش ماکرو بخریم؟

فلاش ماکرو یا رینگ لایت‌های دور لنز از ابزارهای تخصصی در عکاسی هستند و به همین دلیل باید سراغ فروشگاه‌های تخصصی بروید. ما پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد خرید فلاش ماکرو یا هر نوع فلاش و تجهیزات نورپردازی دیگر را دارید، حتما خریدتان را از فروشگاه نورنگار انجام دهید تا هم خیالتان از جهت سلامت و اصالت کالا راحت باشد، هم این که با قیمت مناسبی تجهیزات مورنیاز خودتان را تهیه کنید.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.