۰ نفر

طلاق عاطفی باعث شده آمار طلاق بالا نرود

۲۵ دی ۱۴۰۰، ۸:۰۲
کد خبر: 599704
طلاق عاطفی باعث شده آمار طلاق بالا نرود

یک روانشناس با بیان اینکه طلاق‌ عاطفی باعث شده آمار طلاق بالا نرود، گفت: پنج عامل پیش‌بینی کننده طلاق وجود دارد که شامل اعتیاد، خشونت، مشکلات ارتباطی، مسائل جنسی، اختلالات و بیماری‌ های روانی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر فرزانه نیکو با اشاره به اینکه اختلالات روانی و بیماری‌ها عمده‌ترین مسائلی هستند که در بحث ازدواج نادیده گرفته می‌شوند، افزود: مشکلات ارتباطی زوجین نیز یکی از مهم‌ترین مسائلی است که ارتباطات دیگر مانند مهارت‌های زندگی و روابط بین فردی زوجین که تاثیر زیادی در پایداری و عدم پایداری زوجین دارد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.  

وی با بیان اینکه پنج نیاز اساسی زوجین عوامل جسمی، جنسی، اجتماعی، عاطفی و عقلانی هستند، مطرح کرد: نبود فضای امن در خانواده یکی دیگر از مشکلات است و در بیشتر مواقع مانند بروز خشونت، طلاق را به قطعیت می‌رساند، خیانت یا عهد شکنی نیز در چارچوب خود به خاطر اختلالات جنسی که بخشی به ناکارآمدی مسائل جنسی و بخشی هم به ناکارآمدی جنسی زن و مرد برمی‌گردد یکی دیگر از این موارد است.

این روانشناس با اشاره به اینکه تحقیقات نشان می‌دهد پس از ۱۰ سال از جدایی نیمی از زنان و یک سوم مردان درگیر آن رابطه هستند و در ارتباط‌های بعدی آنها تاثیرگذار است، اضافه کرد: بنابراین نمی‌توان گفت طلاق برای همه راحت است، از طرف دیگر سبقه‌های فرهنگی زیادی مانند سبک زندگی گذشتگان، ادبیات عامه و ضرب‌المثل داریم که طلاق باید شکل بگیرد.  

نیکو بیان کرد: قوه قضاییه سه سطح پیشگیری را در حوزه خانواده اجرا می‌کند که شامل مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره زوج درمانی برای زوج‌های متقاضی طلاق و زوج درمانی تخصصی و مشاوره طلاق است و سعی می‌کنیم به صورت علمی‌تر وارد حوزه طلاق بشویم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مهارت‌های لازم در دوران کودکی و نوجوانی در خانواده‌ها آموزش داده نمی‌شود، اضافه کرد: علاوه بر این تعداد فرزندان کم اتفاق خاصی را در روند زندگی ما رقم می‌زند و معقول نبودن انتظارات افراد از زندگی زناشویی را به دنبال دارد و باید قبول کنیم در ازدواج نمی‌توانیم همه چیز را به صورت کامل داشته باشیم بلکه باید بدانیم یک رابطه ناکافی و ناکامل وجود دارد و باید در رابطه دوام بیاوریم و آن را پایدار کنیم.

نیکو افزود: در ازدواج چرخه تحول در خانواده داریم و این چرخه در هر دوران نیازهای خود را دارد و مراقبت از آن ضروری است، پنج سال اول ازدواج مهمترین بخش این چرخه است و تحقیقات نشان می‌دهد بیشترین میزان طلاق بین یک تا پنج سال اول ازدواج رخ می‌دهد بنابراین اگر مانند دوران رشد به هر قسمت توجه نکنیم آسیب خواهیم دید.  

این روانشناس با اشاره به اینکه طلاق‌های منفی و عاطفی باعث شده آمار طلاق بالا نرود، گفت: برای مراکز خانواده در رابطه با طلاق‌های توافقی الزام شده است که از سه تیم بررسی طلاق توافقی که متشکل از مشاور در زمینه خانواده، مشاور حقوقی و کارشناس مذهبی استفاده شود، علاوه بر این مشاوره پیش از ازدواج و مهارت‌های فرزندپروری را نیز باید فعال کنیم.