۰ نفر

آیا رنگین کمان در مریخ وجود دارد؟

۱۳ دی ۱۴۰۰، ۳:۱۶
کد خبر: 595811
آیا رنگین کمان در مریخ وجود دارد؟

درست است که آب در مریخ وجود دارد، اما هیچگاه رنگین کمان در مریخ تشکیل نخواهد شد.

به گزارش gadgets.ndtv، آیا رنگین کمان در مریخ وجود دارد؟ ناسا تصمیم گرفت در آخرین قسمت از مجموعه "از متخصص بپرس" به این سؤالات پاسخ دهد. در ویدئو منتشر شده در اینستاگرام ناسا، مارک لمون، دانشمند سیاره‌ شناسی ناسا و کارشناس مریخ به چنین سوالاتی پاسخ داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، پاسخ این سوال «خیر» است با این وجود که شرایط مختلفی در مریخ مشابه زمین است. لمون توضیح داد که تشکیل رنگین کمان به چیزی بیش از آب نیاز دارد. رنگین کمان‌ها معمولاً پس از بارندگی تشکیل می‌شوند که نور خورشید از یک قطره کروی عبور می‌کند و از پشت خورشید منعکس می‌شود، سپس این انعکاس به سمت چشم انسان می‌آید. لیمون می‌گوید برای تشکیل رنگین کمان، قطرات آب کروی شکل مورد نیاز است. در مریخ، قطرات آب کروی و کافی وجود ندارد.

مریخ1

این دانشمند گفت که قطرات کوچک موجود در مریخ ۲۰ برابر کوچکتر از موی انسان و ۱۰ برابر کوچکتر از قطرات موجود در ابر‌های زمین هستند. لمون گفت که قطرات باید حداقل ۱۰ برابر بزرگتر باشند تا رنگین کمان ایجاد شود و افزود که حتی اگر برف در ابر‌های مریخ یافت شود، باز هم تشکیل رنگین کمان در مریخ مشاهده نخواهد شد. این متخصص ناسا همچنین گفت که در مریخ آب کافی برای متراکم شدن وجود ندارد. لمون افزود در حالی که هیچ رنگین کمانی در مریخ وجود ندارد، پدیده‌های مشابه زمین مانند ابرها، طوفان‌ها و باد‌ها در سیاره سرخ قابل مشاهده هستند.