۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مدارس حضوری می‌ شود؟ / خانواده‌ ها نگران جان؛ تصمیم‌ گیران به فکر امتحان

۹ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۱۱
کد خبر: 594666
مدارس حضوری می‌ شود؟ / خانواده‌ ها نگران جان؛ تصمیم‌ گیران به فکر امتحان

در حالی که اومیکرون در کشور شیوع یافته و بسیاری از خانواده‌ها نگران سلامت دانش‌آموزان هستند، همچنان زمزمه‌هایی از حضوری‌شدن مدارس شنیده می‌شود.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ حدود دو سال است که از ورود کرونا به جهان می‌گذرد؛ در ایران هم با شیوع این ویروس و شناسایی اولین موارد بود که مدارس به طور کامل تعطیل شدند و کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شد؛ این روال تقریبا تا سال گذشته در تمام مدارس کشور ادامه داشت و تنها در برخی مقاطع، امتحانات به صورت حضوری برگزار شد.

حال با واکسیناسیون گسترده در کشور و کاهش تعداد بیماران و فوتی‌ها، زمزمه دوباره برای بازگشایی تمام مدارس آغاز شده؛ البته ناگفته نماند که بسیاری از مدارس نیز به صورت حضوری ادامه فعالیت می‌دهند؛ برخی با تعداد دانش‌آموز کمتر و برخی دیگر نیز همه دانش‌آموزان را اجبار به حضور در مدارس کرده‌اند.

با بازگشایی برخی مدارس، اعتراضات به شیوع دوباره ویروس شکل گرفت؛ اما غالب مدارس به روال قبل خود ادامه می‌دادند؛ اما شیوع سویه جدید یعنی اومیکرون، شرایط را متفاوت کرد و اعتراضات اوج بیشتری گرفت و تصمیم‌گیری‌ها را با تردید بیشتر مواجه کرد.

کمال حیدری، معاون وزارت بهداشت روز سه شنبه در ارتباط با تصمیمات برای مقابله با سویه اومیکرون گفت: جلسات به صورت فشرده‌تر شده و تصمیمات قطعی امروز و فردا انجام می‌شود. ما اعمال محدودیت‌ها را درنظر داریم. مخصوصا جاهایی مانند مدارس، دانشگاه‌ها، یا رستوران‌ها که می‌توانند بیرون‌بر شوند. البته وی تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها را یک پیشنهاد دانست و گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا باید در این رابطه نظر دهد.

این در حالی است که هنوز تصمیمی در این رابطه اعلام نشده است. 

نظر دانش‌آموزان و خانواده‌ها چیست؟

بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، از همان ابتدا هم مخالفت‌های زیادی در بین دانش‌آموزان و خانواده‌ها داشت؛ به زعم آنان سلامتی باید اولویت اول و نخست باشد و نباید تصمیماتی گرفت که آسیب‌های آن در آینده قابل جبران نباشد.

برای مثال یکی از مخاطبان اقتصاد آنلاین نوشت: نمره بالاتر از جان بچه‌ها نیست؛ وقتی مدارس حضوری نبوده، چرا امتحانات باید به صورت حضوری برگزار شود؟

مخاطب دیگری نیز به اقتصاد آنلاین گفت: یک دانش‌آموز اگر مریض و مبتلا به کرونا شود، سه هفته سخت را با بیماری خواهد گذراند. وقتی کلاس‌ها غیرحضوری بود، ماهم خیال آسوده‌تری داشتیم. 

فرد دیگری نیز به سرمای هوا در این فصل اشاره داشت و اظهار کرد: مدارس را باید تعطیل کرد. کودکان درکی از پروتکل‌ها ندارند و بیماری آنان قطعا دردسرهای زیادی را به خانواده‌ها تحمیل خواهد کرد.

یکی دیگر از مخطبان نیز به بحث ناهماهنگی در تصمیم‌گیری‌ها اشاره کرد و توضیح داد: افرادی که در ستاد هستند باید نظرات خود را یکسان و هماهنگ کنند. 

دانش آموزی نیز برای اقتصاد آنلاین نوشت: در مدارس بچه‌ها رعایت نمی‌کنند. پنجره‌ها را در کلاس می‌بندند و مدرسه رفتن در این اوضاع واقعا استرس‌آور است.

بنابراین مخالفت‌های زیادی با حضوری‌شدن مدارس وجود دارد و هرچند واکسیناسیون در سطح گسترده صورت گرفته است، اما هنوز هم خطرات زیادی وجود دارد و هر اشتباهی در تصمیم‌گیری ممکن است نتایجی غیرقابل جبران هم برای خانواده‌ها، هم برای کادر درمان و هم بر کشور تحمیل کند.