۰ نفر

دنیای ناشناخته اقیانوس‌های پهناور

۹ دی ۱۴۰۰، ۱:۲۶
کد خبر: 594609
دنیای ناشناخته اقیانوس‌های پهناور

در این گزارش به دنیای ناشناخته اقیانوس‌های پهناور سیاره زمین نگاهی اجمالی انداخته‌ایم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دیجی رو، از اقیانوس‌ها، این دنیا‌های ژرف و آبی رنگ چه می‌دانید؟ آیا تا به حال درباره آن‌ها به تفکر پرداخته‌اید؟ انسان از همان ابتدای حضورش بر روی سیاره زمین با اقیانوس‌ها آشنا شد و توانست با استفاده از آن‌ها سرزمین‌های خشکی جدیدی را بیابد و از معروف‌ترین این اکتشافات می‌توان به کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب اشاره کرد.

زمان در حال گذر بوده و در جهان امروز تمامی اقیانوس‌ها شناخته شده‌اند و مورد استفاده قرار می‌گیرند، ولی جالب است که بدانید دنیای زیر آب هنوز ناشناخته مانده و بعد از عمق حدود ۲۰۰ متر گویی همه چیز به شکلی شگفت انگیز تغییر می‌کند.

با ما رو همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به دنیای ناشناخته اقیانوس‌های پهناور سیاره زمین.

اقیانوس2

بیایید در آغاز به هزاران سال پیش سفر کنیم، دقیقاً زمانی که بشر برای وارد شدن به اقیانوس‌ها و عبور از این پهنه‌های آبی ترسی بزرگ در دل داشت. ممکن بود بر حسب اتفاق و یا مهاجرتی اجباری انسان‌ها مجبور به سفر در اقیانوس‌ها می‌شدند و این آغازی بود برای سفر‌های دریایی طولانی. در برخی از این سفر‌ها کشتی‌ها راه را گم می‌کردند و این اتفاق می‌توانست خیلی ساده جان افراد حاضر در کشتی را بگیرد و یا شاید ممکن بود برحسب شانس سرزمین و یا جزیره‌ای جدید را پیدا کنند!

 

سال‌ها گذشت و کشتی‌ها تبدیل به سلطان اقیانوس‌ها شدند، این اتفاق زمانی رخ داد که کشتی‌های بزرگ بادبانی و چوبی در دریا‌ها و اقیانوس‌ها به حرکت پرداختند. داستان‌های زیادی از این دوران وجود دارد و حتی گفته می‌شود تصور می‌شد که در انتهای اقیانوس‌ها دنیا به پایان می‌رسد!

با پیشرفت در دنیای علم و تکنولوژی و ظهور عصر بخار در صنعت کشتیرانی، کشتی‌ها به شکل گسترده‌ای دچار تغییرات ساختاری شدند. زمان سفر‌ها کم‌تر شد و سرعت بیشتر باعث شد تا در اقصی نقاط جهان بیشتر فعالیت‌های تجاری و مسافرتی به‌وسیله کشتی‌ها و راه‌های آبی انجام گیرد. در حال حاضر هم که شاهد کشتی‌هایی قدرتمند با موتور‌هایی هسته‌ای و برقی هستیم دیگر نباید نگران امنیت و سرعت بود. امام موضوع دیگری در حال حاضر ذهن صد‌ها و یا شاید هزاران دانشمند و محقق را به خود مشغول کرده و آن دنیای زیر آب و عمیق اقیانوس‌ها می‌باشد.

در ژرفای اقیانوس‌ها چه خبر است؟

همانطور که ممکن است قبلاً شنیده باشید حدود ۷۰ درصد دنیای زیر آب اقیانوس‌ها ناشناخته مانده و دلیلش تاریکی و گستردگی آن می‌باشد. بعد از گذر از عمق حدود ۱۰ الی ۲۰ متری، نور خورشید دیگر به چشم نمی‌خورد و این یعنی تاریکی مطلق.

اقیانوس 3

چند سالی می‌شود که زیردریایی‌های تحقیقاتی و ربات‌های اقیانوس نورد زیادی در حال تحقیق بر روی این دنیای ناشناخته هستند و به اطلاعات جالبی دست پیدا کرده‌اند. یکی دیگر از مواردی که سدی در مقابل شناخته شدن این دنیا می‌شود این است که فشار آب در اعماق زیاد بسیار کشنده می‌باشد و هنوز تکنولوژی کاملاً مناسبی برای انجام این نوع تحقیقات در اختیار نداریم و تنها باید از ربات‌ها استفاده کنیم. هنوز نمی‌توان با قاطعیت گفت که در اعماق اقیانوس‌ها چه می‌توان یافت، ولی مطمئناً موجودات ناشناخته و شگفت انگیز زیادی در حال زندگی کردن در این بخش از سیاره زمین هستند.

پوسته زمین خودش از لایه‌های مختلف آتشفشانی تشکیل شده و با بیشتر شدن عمق ممکن است به جای سردتر شدن در برخی از مناطق اقیانوس شاهد گرم‌تر شدن دمای آب باشیم و این موضوع خود مشکلی جدی برای تحقیق خواهد بود.

بر اساس داستان‌ها و افسانه‌ها، موجوداتی غول پیکر و بزرگ در ژرفای اقیانوس‌ها در حال زندگی کردن هستند و هر از گاهی سر از آب بیرون می‌آورند و بار دیگر به پایین باز می‌گردند! تاکنون هیچ نشانه‌ای از این موجودات پیدا نشده، ولی از آن جایی که اعماق این دنیا‌های آبی رنگ بسیار گسترده است احتمال وجود چنین موجوداتی می‌تواند وجود داشته باشد.