۰ نفر

۸پیش بینی انقلابی برای سال۲۰۲۲

۷ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۴۵
کد خبر: 593970
۸پیش بینی انقلابی برای سال۲۰۲۲

موسسات و نهاد‌های مالی بین‌المللی به طور معمول در پایان هر سال میلادی ضمن جمع‌بندی رویداد‌های سیاسی، اقتصادی، زیست محیطی و ... چشم‌انداز‌ها و برآورد‌های خود از سال آینده را نیز ارایه می‌دهند. بانک Saxo دانمارک نیز در روز‌های پایانی سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی‌های شوکه کننده خود از سال ۲۰۲۲ را ۱۰ بند تنظیم و منتشر کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از انتخاب، موسسات و نهاد‌های مالی بین‌المللی به طور معمول در پایان هر سال میلادی ضمن جمع‌بندی رویداد‌های سیاسی، اقتصادی، زیست محیطی و ... چشم‌انداز‌ها و برآورد‌های خود از سال آینده را نیز ارایه می‌دهند. بانک Saxo دانمارک نیز در روز‌های پایانی سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی‌های شوکه کننده خود از سال ۲۰۲۲ را ۱۰ بند تنظیم و منتشر کرده است. این بانک فعالیت‌های مالی خود را از سال ۱۹۹۲ میلادی به عنوان شرکت کارگزاری آغاز کرده و اکنون به عنوان نهاد مالی تخصصی فعال در زمینه ارایه خدمات سرمایه‌گذاری آنلاین به فعالیت می‌پردازد.

 

وبسایت بانک Saxo دانمارک در این باره نوشت: برآورد‌های ساکسو بانک دانمارک مبتنی بر مجموعه‌ای از رویداد‌های نامحتمل ارایه شده است که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ بنابراین اگر حتی با احتمال کمی هم محقق شوند می‌توانند تلاطم زیادی را در بازار‌های مالی ایجاد کنند. عناوین آن‌ها عبارتند از:
۱. برنامه‌ریزی برای قطع استفاده از سوخت‌های فسیلی باز هم به فردایی نامعلوم موکول می‌شوند.
۲. پایان کار فیسبوک با مهاجرت جوانان رقم می‌خورد.
۳. انتخابات میان دوره‌ای ایالات متحده منجر به بحران قانون اساسی می‌شود.
۴. تورم در آمریکا به بیش از ۱۵ درصد می‌رسد.
۵. تامین منابع ویژه مالی اتحادیه اروپا در زمینه تغییرات اقلیمی، انرژی و تجهیزات دفاعی از طریق صندوق‌های بازنشستگی انجام می‌شود.
۶. هند به عنوان عضو ناظر به شورای همکاری کشور‌های خلیج فارس می‌پیوندد.
۷. فناوری‌های جدید فراصوت و رقابت‌های فضایی جنگ سرد جدیدی را رقم می‌زنند.
۸. دستاورد‌های پزشکی میانگین عمر انسان را تا ۲۵ سال افزایش می‌دهند.

اگر چه پیش‌بینی‌هایی که در ادامه به صورت جزئی‌تر به آن‌ها می‌پردازیم در برآورد‌ها و تحلیل‌های مالی جایی ندارند، اما هر کدام می‌توانند زنگ خطری برای فعالان اقتصادی در سال ۲۰۲۲ باشند؛ حتی برای آن دسته از سرمایه‌گذارانی که به صورت سنتی تنها یک درصد شانس وقوع چنین رویداد‌هایی را در نظر می‌گیرند. این گزارش تمرینی است برای برآورد حداکثری از آنچه محتمل است حتی اگر الزاما محقق نمی‌شود. نتایجی که بیش از همه شوکه‌کننده‌تر به نظر می‌رسند همان مواردی هستند که برای عموم شگفت‌انگیرتر و غیرقابل باورتر هستند.

آنچه به عنوان بن‌مایه تحلیل سال ۲۰۲۲ از آن توسط ساکسو بانک دانمارک یاد می‌شود، کلیدواژه «انقلاب» است. به گفته مدیر سرمایه‌گذاری این بانک انرژی انباشته زیادی در جامعه و اقتصاد نابرابر ما در حال شکل‌گیری است. استین ژاکوبسن بر این باور است که علاوه بر بی‌عدالتی، ناتوانی سیستم‌های موجود برای پاسخگویی به موضوعات جاری به این نابسامانی دامن می‌زند. ما باید به آینده با دیدگاهی بنیادین نگاه کنیم چرا که دیگر پرسش اصلی درباره وقوع یا عدم وقوع انقلاب نیست بلکه مساله چگونگی و زمان وقوع آن است. با هر انقلابی برخی شکست می‌خورند و برخی پیروز، اما این امر نیز مساله اصلی نیست چرا که سیستم‌های فعلی چاره‌ای به جز تغییر ندارند و انقلاب تنها مسیر رو به جلوست.‌

 

 

می‌توان گفت شکلی از جنگ فرهنگی در سراسر جهان در جریان است که دیگر به سادگی مخاصمه میان فقیر و غنی قابل تعریف نمی‌باشد. چالش میان جوانان و کهنسالان، طبقه تحصیلکرده و طبقه کارگر کمتر تحصیلکرده، بازار‌های حقیقی با کشف قیمت واقعی در مقابل مداخلات حکومتی، خرید‌های حمایتی بازار سهام و هزینه‌های تحقیق و توسعه، تورم و رکود، زنان و مردان، چپ‌های پیشرو در مقابل چپ‌های میانه‌رو، سیگنال‌دهی مجازی در سطح شبکه‌های اجتماعی در مقابل تغییرات حقیقی در جامعه و نمونه‌های پرشمار دیگر از جمله چالش‌های تبیین کننده جنگ فرهنگی در جهان امروز هستند.

انسان‌ها در سراسر جهان از طریق واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ با یکدیگر متحد شدند. این تجربه مشترک ما را به نقطه‌ای می‌تواند برساند که بتوانیم برای بهینه‌سازی تولید از طریق کاهش آثار مصرف انرژی بر محیط زیست در نسل‌های آینده تحول ایجاد کنیم. چنین تحولی می‌تواند عظیم‌ترین چرخه تولید در تاریخ را رقم بزند؛ ما می‌توانیم آب را تصفیه کنیم، مزارع مقرون به صرفه عمودی را در هر جایی ایجاد کنیم، رایانه‌هایی با قدرت پردازش کوانتومی طراحی کنیم و مرز‌های علمی در بیولوژی و فیزیک را پشت سر بگذاریم.

به خاطر داشته باشید که جهان گاهی کند و گاهی تند، اما همواره در حال تکامل است، ولی دوره‌های اقتصادی و سیاسی همیشه محدود و گذرا هستند. در ادامه برای آشنایی بیشتر با روند‌های تکاملی، شرح مختصری از برآورد‌های شوکه کننده ۲۰۲۲ را بررسی می‌کنیم.

۱. سوخت‌های فسیلی ماندگار هستند

سیاست‌گذاران در کشور‌های مختلف هدف‌گذاری‌هایی برای کاهش اثرات تغییرات اقلیمی در نظر گرفتند، اما از سوی دیگر برای مقابله با تورم و ریسک‌های ناشی از ناآرامی‌های اجتماعی مجوز سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در سوخت‌های فسیلی می‌دهند. آن‌ها باید درباره مسیری که ما را به آینده عاری از کربن هدایت می‌کند، دوباره فکر کنند.

سیاست‌گذاران با درک تهدیدات تورمی ناشی از افزایش بهای کالا‌های مختلف و احتمال از ریل خارج شدن قطار اقتصاد به دلیل طراحی‌های غیرواقع‌بینانه برای حرکت به سوی انرژی‌های پاک هدف‌گذاری‌ها در خصوص مبارزه با آثار تغییرات اقلیمی را تغییر می‌دهند. آن‌ها خط قرمز سرمایه‌گذاری در تولید نفت را تا ۵ سال و استحصال گاز طبیعی را ۱۰ سال به تعویق انداختند تا با تشویق تولیدکنندگان بتوانند از تامین میزان مکفی از سوخت با قیمت مناسب برای پر کردن فاصله میان وضعیت فعلی مصرف انرژی در جهان تا آینده کمتر کربنی اطمینان حاصل پیدا کنند.

چنین تصمیماتی موجب افزایش قیمت‌ها و نوسانات بازار نه تنها در حوزه انرژی بلکه در گروه فلزات صنعتی نیز بشود. گروهی که حجم بسیار زیادی از آن برای تقویت و تسریع در روند تحول به سوی استفاده انرژی‌های پاک نیاز است. افزایش بهای انرژی در گروه محصولات کشاورزی نیز نگرانی‌هایی به دنبال داشته است چرا که باعث افزایش نرخ کود‌ها به عنوان یکی از هزینه‌های اصلی در این گروه صنعتی شده و انتظار می‌رود بر روی قیمت تمام شده محصولات غذایی اثرگذار باشد.

۲. فیسبوک به پایان می‌رسد

جوانان در اعتراض به داده‌کاوی فیسبوک از اطلاعات شخصی آن‌ها برای کسب منافع مالی در حال خروج از این پلتفرم اجتماعی هستند. متا به عنوان کمپانی مادر فیسبوک نیز تلاش دارد تا آن‌ها را با ایده متاورس از این اقدام منصرف کند.