۰ نفر

حقیقت؛

گلخانه داران و پرورش دهندگان میگو هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند

۲ دی ۱۴۰۰، ۲۳:۱۹
کد خبر: 592648
گلخانه داران و پرورش دهندگان میگو هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با نفوذ هوای سرد در نیمه شمالی کشور، کاهش محسوس دما رخ می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مسعود حقیقت مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: از امروز تا یکشنبه هفته آینده با نفوذ هوای سرد در نیمه شمالی کشور، کاهش محسوس دما رخ می‌دهد.

حقیقت ادامه داد: روز جمعه بارش در استان های ساحلی خزر از شدت بیشتری برخوردار است و در شمال غرب، برخی مناطق غربی کشور، دامنه های جنوبی البرز غربی و مرکزی بارش پراکنده برف و باران انتظار می رود.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی از استمرار بارش در برخی نقاط خبر داد و گفت: شنبه هفته آینده در نوار شمالی بارش برف و باران و در برخی مناطق غرب، مرکز، دامنه‌های زاگرس و جنوبی البرز بارش پراکنده پیش بینی می‌شود. همچنین در برخی مناطق جنوب شرق کشور بارش، رگبار و رعد و برق و وزش باد رخ می‌دهد.

به گفته او، روز یکشنبه در نوار شرقی، شرق سواحل خزر و امتداد البرز شرقی بارش برف و باران پیش بینی می‌شود.

این مقام مسئول در توصیه‌ای به گلخانه داران گفت: با توجه به کاهش دما در نیمه شمالی، گلخانه داران مراقبت‌های لازم را به عمل آورند و از وسایل گرمایشی مناسب در فضای گلخانه استفاده کنند.

حقیقت ادامه داد: زنبورداران نیمه شرقی و شمالی در صبح هنگام مراقبت‌های لازم از کندوها را به عمل آورند.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه ای به کشاورزان گفت: در استان خراسان شمالی، تاکستان‌های زیادی وجود دارد که برای محافظت از سرما تنه درختان را زیر خاک ببرند و همواره نهال‌های جوان را محافظت کنند.

او ادامه داد: در مناطق جنوبی پرورش دهندگان میگو طی ۲ روز آینده می توانند نسبت به تخلیه آب، آهک پاشی و شخم مزارع اقدام کنند.

به گفته حقیقت، با توجه به شرایط جوی طی امروز و فردا عشایر راستای زاگرس و البرز از رفتن به ارتفاعات و حاشیه رودخانه ها اجتناب کنند.

او درباره آخرین وضعیت بارش گفت: بنابر آمار مجموع بارش از ابتدای سال زراعی تاکنون ۴۰ میلی متر، مدت مشابه سال قبل ۶۷.۸ میلی متر و دوره بلندمدت ۶۰.۸ میلی متر است که این امر کاهش ۲۰.۸ میلی متری نسبت به سال قبل و ۲۷.۹ میلی متری نسبت به دوره بلندمدت را نشان می دهد.

این مقام مسئول ادامه داد: از ابتدای سال زراعی تاکنون بارش ها نسبت به دوره بلندمدت و مدت مشابه سال قبل همچنان کمتر از نرمال است، اما در دی ماه بارش در اکثر نقاط نرمال و فراتر از نرمال خواهد بود.

حقیقت گفت: مدل‌های اقلیمی نشان می دهد که با بهبود شرایط بارش از اول دی، وضعیت بارش بهتر از پاییز خواهد بود، به طوری که در فصل زمستان بارش‌ها نرمال و فراتر از نرمال خواهد بود.