۰ نفر

هشدار نارنجی برای استان های شمالی

۱ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۰۷
کد خبر: 592299
هشدار نارنجی برای استان های شمالی

سازمان هواشناسی از نفوذ توده هوای سرد به کشور ، افزایش سرعت باد و تلاطم دریا خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا،  سازمان هواشناسی با صدور هشدار  نارنجی‌رنگ  از افزایش سرعت باد به همراه تلاطم در دریا خبر داد.

این پدیده از اواخر وقت پنج‌شنبه (۲ دی ماه) تا جمعه( ۳ دی ماه) مورد انتظار خواهد بود.

مخاطرات این پدیده شامل افزایش ارتفاع موج در سواحل از ۲ تا ۲.۵ و فراساحل از ۲.۵ تا ۳ متر توام با بارش می‌شود.

منطقه اثر این پدیده پنج‌شنبه (۲ دی ماه) دریای خزر، در نواحی ساحلی و دور از ساحل گیلان و غرب مازندران است. جمعه ( ۳ دی ماه) نیز این شرایط برای دریای خزر، در نواحی ساحلی و دور از ساحل گیلان، مازندران و گلستان پیش‌بینی می‌شود.

این مخاطره تاثیراتی همچون خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی، غرق شدن شناورهای سبک و نیمه سنگین، اختلال در تردد با شناورهای سنگین و پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها را به همراه خواهد داشت.

توصیه می‌شود منع تردد قایق‌های سبک و تفریحی، پرهیز از فعالیت‌های دریایی به‌ویژه در مناطق فراساحل، احتیاط در تردد کشتی‌های تجاری و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه سازمان هواشناسی با صدور هشدار  زردرنگ  از نفوذ توده هوای سرد از امروز (اول دی ماه) تا  یکشنبه (۵ دی ماه) خبر داد.

کاهش نسبی دما به‌طور میانگین بین ۸ تا ۱۲ درجه، ماندگاری و تشدید هوای سرد از مخاطرات این پدیده است.

چهارشنبه(اول دی ماه)  شمال غرب و پنج‌شنبه (۲ دی ماه) گیلان، مازندران، گلستان و شمال غرب و شمال شرق کشور درگیر مخاطرات این سامانه خواهند بود.

جمعه و شنبه( ۳ و ۴ دی ماه) نیز این شرایط در برخی نقاط کشور قابل انتظار خواهد بود.

فعالیت این سامانه یک‌شنبه (۵ دی ماه) در نیمه شمالی کشور مشاهده خواهد شد.

افزایش مصرف حامل‌های انرژی، یخبندان و احتمال خسارت به تاسیسات کشاورزی، کارخانجات و منازل از تاثیرات این مخاطره هستند.

توصیه سازمان هواشناسی در این شرایط محافظت و پوشش لوله های آب و تاسیسات، استفاده از ضدیخ در خودروها و سایر ماشین آلات و مدیریت حامل‌های انرژی است.

در هشدار  نارنجی ‌رنگ  سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار  زرد رنگ  به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.